Caroline Munro

Zivot i smrt porno bande (2009) :: The Life and Death of a Porno Gang


Zivot i smrt porno bande #1  
IMDb

The Life and Death of a Porno Gang on Mladen Djordjevicin toinen pitkä elokuva. Ensimmäinen oli vuonna 2005 valmistunut serbialaista pornoteollisuutta käsittelevä dokumentti Made in Serbia, joka kertoi neljän pornonäyttelijän tarinan esitellen heidän unelmiaan ja maailmankatsomustaan. Ohjaajan itsensä mukaan The Life and Death of a Porno Gang onkin eräänlainen jatko-osa dokumentille, mutta tällä kertaa käsittelyssä on pornotuotantoihin kuuluvat pimeät puolet - tietenkin erittäin fiktiivisellä tasolla käsiteltynä. Suuri osa elokuvan hahmoista perustuu oikeisiin henkilöihin, joita Djordjevic tapasi dokumenttia tehdessään.

Koko The Life and Death of a Porno Gangin idea syntyi Djordjevicin mielessä hänen kasvaessaan sodan runtelemassa maassa, jossa television kautta uutisoidut veriteot olivat arkipäivää. Kokonaisuus on yhteiskunnallisesti ja poliittisestikin haastava useita kriittisiä yksityiskohtia myöten. Elokuva tasapainoilee temaattisesti elämän ja kuoleman välisellä rajalla - Serbian kaltaisessa maassa kuoleman saadessa helposti yliotteen. Voidaan ajatella, että eroottisuus peilaa positiivisia sävyjä ja tällöin elämä voittaa, mutta sen muuttuessa pornografiaksi voiton vie lopulta kuolema.

Zivot i smrt porno bande [1]
Zivot i smrt porno bande [2]

Eletään vuosituhannen vaihdetta ja Slobodan Milosevicin hallintokauden viimeisiä hetkiä. Innokas ja kunnianhimoinen belgradilainen ohjaajalupaus Marko (Mihajlo Jovanovic) ei löydä rahoitusta elokuvilleen. Hän tutustuu porno-ohjaaja Caneen (Srdjan Miletic), joka ottaa hänet siipiensä suojaan. Marko päätyy kuitenkin "tuhlaamaan" pornoelokuvien tekoon tarkoitettuja rahoja omiin yhteiskunnallista kritiikkiä sisältäviin scifikauhu-projekteihinsa ja joutuu velkojensa takia pakenemaan Belgradista ja Canen vaikutuspiiristä.

Marko ja hänen äärianarkistisella asenteella varustettu, harrastelijateatterien hylkiöistä koostuva ystäväpiirinsä matkaavat Porno Gang -graffiteilla maalatulla pakettiautolla Serbian maaseudulla tehden täsmäiskuja pieniin kyliin. Mukana on Markon tyttöystävän Unan (Ana Acimovic) lisäksi mm. pari AIDS:ia sairastavaa homoa, serbialaisen pornoteollisuuden kynsistä pelastettuja ”näyttelijöitä” sekä muuta sekalaista porukkaa. Heroiinihuuruinen matka alkaa: suunnitelmana on esittää maailman ensimmäistä (yhteiskunnallista piilokritiikkiä sisältävää) pornokabareeta pahaa aavistamattomille maalaisille.

Zivot i smrt porno bande [3]
Zivot i smrt porno bande [4]

Kabaree ei toimi ahdistuneisiin maalaisiin aivan odotetulla tavalla ja kiertue kulminoituu pidätyksen ohella siihen, että vanhoilliset punaniskat päättävät raiskata koko porukan kostoksi paskasta showsta. Maalaisyhteisöt kokevat ulkopuoliset luonnollisena uhkana ja päättävät hankkiutua heistä eroon samankaltaisesti kuin mikä tahansa organismi hylkisi tuntematonta ulkopuolista uhkaa. Elokuvan alkupuoli on täynnä hyväntuulista ja aidosti huvittavaa komediaa ohjaajan käyttäessä arkaluontoisia ja groteskejakin aiheita, eikä joukkoraiskaus ole ikinä ennen ollut niin hauskaa kuin nyt aktin jäädessä kesken uhrien nauraessa päin raiskaajiensa naamoja.

Huonosta menestyksestä huolimatta pornojengi saavuttaa kuitenkin paljon huomiota. Aikoinaan sotajournalistina Die Zeit -lehdelle toiminut saksalainen Frantz lähestyy Markoa ja tarjoaa hänelle rahakkaan mahdollisuuden siirtyä elokuvanteon seuraavalle (luonnolliselle) tasolle - snuff-elokuvien pariin. Ensimmäisen uhrin menettäessä henkensä kadottaa elokuvan jokainen hahmoista myös jotain. Huumori ja hyväntuulisuus katoavat elokuvasta tyystin. Elokuvan hahmoilla ei ole enää syytä tuntea aitoa iloa, eikä katsojallakaan ole siihen enää oikeutta.

Zivot i smrt porno bande [5]
Zivot i smrt porno bande [6]

Djordjevic ottaa elokuvansa avulla käsittelyyn monia yhteiskunnallisia ongelmia omalla provokatiivisella tavallaan ja se onkin eräänlaista elokuvaterapiaa Serbian lähimenneisyyden traumoihin. Eräässä kohtauksessa esitellään radioaktiivisuudesta kärsivä kylä, kuusijalkainen lehmä sekä lukuisten pommitusten aiheuttamista sivuoireista kärsivä perheen nuorin tyttö. Elokuvan tapahtumat eivät kuitenkaan ole pelkkää provosointia provosoinnin takia, vaan visuaaliset ärsykkeet mahdollistavat kokonaisuuden toimivuuden katsojalle samalla tavoin kuin Srdjan Spasojevicin elokuvassa A Serbian Film (Srpski film, 2010). The Life and Death of a Porno Gang etenee kuitenkin paljon suorasukaisemmin ja tukeutuu enemmän huumoriin. Lopputulos on lopulta helpommin lähestyttävä ja samalla vähemmän kouriintuntuva, ei niin traumaattinen kokemus kuin paljolti samoja teemoja läpikäyvä veljensä. Kumpaakaan tapausta ei kuitenkaan kannata sivuuttaa pelkkänä eksploitaationa.

Näyttelijöiden valitseminen elokuvaan kesti viisi kuukautta ja oli muutenkin vaivalloista, koska suurin osa ehdokkaista ei suostunut ottamaan osaa vastaan. Näin tapahtui usean kymmenen näyttelijän kohdalla. Ohjaaja halusi rooleihin ihmisiä, jotka olisivat ilman ennakkokäsityksiä valmiita elokuvan useisiin alastonkohtauksiin puhumattakaan nihilististä väkivaltaa sisältävistä kohtauksista. Huolellinen näyttelijöiden valitseminen kannatti, tuloksena lähes kaikki selviävät rooleistaan moitteetta ja ainakin ajoittain katsojan on helppo samaistua heidän elämäänsä. Mihajlo Jovanovic on vakuuttavin täynnä itseään ja unelmiaan olevana nuorena ohjaajalupauksena, mutta sivuosistakin löytyy mainitsemisen arvoisia suorituksia. Ana Acimovic ohjaajan tyttöystävänä korostaa ja peilaa käytöksellään hyvin sitä tunnetilan muutosta, joka tapahtuu siirryttäessä pelkästä hauskanpidosta seuraavalle tasolle. Yksi mieleenpainuvimmista rooleista on syntinsä ennen kuolemaa tunnustava entinen sotilas. Hänen monologinsa menee suoraan pintaa syvemmälle katsojan tajuntaan.

Zivot i smrt porno bande [7]
Zivot i smrt porno bande [8]

The Life and Death of a Porno Gang tehtiin mahdollisimman halvalla kokonaisbudjetin ollessa vaivaiset 140 000 euroa. Budjetti näkyy kuvausjäljessä, mutta rakeinen videoestetiikka myös tukee sisältöä. Päähenkilö Marko tuhoaa itsensä ainakin alitajuisesti aloittamalla uran, jolla ei ole olemassa realistista päämäärää, vaikka hän itse hetkittäin luulisikin niin. Tällaista elokuvaa ei voida tehdä aivan missä tahansa, mutta Serbiassa se on mahdollista. Ja vielä valtion rahalla.

The Life and Death of a Porno Gang olisi aivan hyvin voinut ennakkotietojen perusteella olla toinen toistaan provokatiivisempia kohtauksia täynnä oleva, katsojansa tajunnan mykistävä kärsimyskavalkadi vailla mitään sen kummempia elokuvallisia arvoja. Se ei kuitenkaan ole sitä. Sen sijaan se on älykkäästi ja ammattitaitoisesti tehty monitasoinen kokonaisuus, jossa hyvät näyttelysuoritukset korostavat Serbiaan ja muualle Eurooppaan suunnattua purevaa satiiria. Se on ohjaajansa vimmainen kontribuutio alati kasvavaan joukkoon eurooppalaisia elokuvia, joita The Life and Death of a Porno Gangin snuff-tuottaja kuvaa sanoilla "julmuuden ja luovuuden vakuuttava yhdistelmä". Kyse on elokuvista, joiden sisällön perusteella eri tahojen voisi olettaa harkitsevan uudelleen sensuurin tiukentamista.

Versioinfo (20.9.2010):

Elokuva esitettiin 23. Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla Helsingissä. Tällä hetkellä sitä ei ole vielä julkaistu dvd:llä. Amerikkalainen Synapse Films on alustavasti luvannut julkaista sen mahdollisesti jopa ohjaajan kommenttiraidalla.

****-
© Sakari Määttä, julkaistu: 20.9.2010
keskiarvo
toimitus
2.90/5.00 (5)
 JSSMJMKKPI
  4.0 4.0 1.5 4.0 1.0
keskiarvo
lukijat i
3.07/5.00 (7)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (10)
30%
Zivot i smrt porno bande (2009)  Zivot i smrt porno bande (2009)The Life and Death of a Porno Gang  

kommentit

odota...
Jari Mustonen kommentoi (23.9.2010 20:42:06)
user avatar Miten tätäkin luonnehtisi? Ogrish kohtaa Pink Flamingosin? Jotain kaikuja myäs 70-luvun "snuff"-elokuvista.
vastaa »
anonyymi kommentoi (24.9.2010 19:04:38)
user avatar mutta mikä tahansa watersin elokuva >>>>>> porno gang
vastaa »
anonyymi kommentoi (29.7.2011 14:25:59)
user avatar "..vanhoilliset punaniskat päättävät raiskata koko porukan kostoksi paskasta showsta. Maalaisyhteisöt kokevat ulkopuoliset luonnollisena uhkana ja päättävät hankkiutua heistä eroon samankaltaisesti kuin mikä tahansa organismi hylkisi tuntematonta ulkopuolista uhkaa"

Sinänsä tämä kohtaus oli kai jonkinmoinen avainkohtaus elokuvassa. Sodan ja ristiriitojen repimässä maassa väkivaltaan turvautuminen ja uhkakuvien näkeminen ties missä lienee kovin helppoa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa