Caroline Munro

Hora (2009) :: The Whore


Hora #1  
IMDb

Hyvä herra elokuvaohjaaja Reinert Kiil.

Elokuvasi nimi on Huora ja sen alkuteksteissä sanotaan, että Isabel Vibe on huora. Ymmärrän kyllä, että pääosan esittäjä on teillä Norjassa tunnettu pornotähti, mutta ei kai sen perusteella tarvitse alkaa nimittelemään? Siis varsinkin, kun elokuvassa ei ole yhtään huoraa. Jos muutama pikkukylän punaniska nimittelee jotain naista huoraksi ja kohtelee kaltoin, niin se ei mielestäni oikeuta moiseen verbaaliseen halventamiseen. Ensimmäinen reaktioni oli, että haluan rahani takaisin, mutta päästyäni pahimman pettymyksen yli tulin järkiini. En olisi mitään norjalaista huoraa halunnutkaan.

Hora [1]
Hora [2]

Elokuvan alusta sen verran, että aivan ensimmäisistä minuuteista - siis kohtauksesta, jossa kaksi nuorta tyttöä kävelevät metsäpolulla ennen kuin heidät raiskataan - tuli mieleen eräs elokuva vuodelta 1989. Tarkoitan tietysti saksalaisen Andreas Schnaasin ällistyttävää halpista Violent Shit. Siitä mieleeni tuli kohtaus, jossa auto ajaa öisellä tiellä ja kamera kuvaa sitä tietä. Siis auto ajaa ja kamera kuvaa tietä. Todella hienoa, eikö totta? Se on ainoa kohtaus mitä muistan tuosta väkivaltaisesta paskasta ja sinä onnistuit palauttamaan sen mieleeni. Kiitos siitä.

Toinenkin asia askarrutti suuresti mieltäni heti elokuvasi alkupuolelta lähtien. Koska Huora on selvästi kuvattu käsivaralla digivideolle, niin miten voi olla mahdollista, että yhtäkkiä ruutuun tulee filmimateriaalille tyypillisiä kulumia ja itse filmikin katkeaa pariin otteeseen? Ai niin ja värit katoavat vähän väliä kokonaan puhumattakaan siitä, että kuvassa näkyy hetkittäin myös karvoja. Kai tiesit, ettei digitaalinen videomateriaali oikeasti käyttäydy tällä tavoin. Tiesithän? Olet varmaan laittanut ne karvatkin sinne digitaalisesti. Mielestäni tuollainen katsojan huijaaminen on todella ala-arvoista toimintaa ja toimii ainoastaan kerran - silloinkin vain, jos se tehdään oikeassa tilanteessa ja hyvällä maulla. Viittaan tietenkin Tarantinon ja Rodriguezin Grindhouse-tempauksiin. Sinun elokuvassasi tällaiset temput eivät onnistu saamaan aikaan mitään muuta kuin myötähäpeää ja pahaa mieltä. Tunnet varmaan sanonnan: ”Turha pyllistää, kun paska on jo housussa.” Sinun ei siis kannata selittää, että yritit mustavalkoisilla kohtauksilla saada elokuvaasi bergmanilaisia piirteitä.

Hora [3]
Hora [4]

Elokuvassa kirjailijanainen hakee inspiraatiota mökkireissun muodossa ja pian paikalliset toukohousut jo kiusaavatkin häntä. Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että joukkoraiskaus on pojilla mielessä. Elokuvassasi on siis yksin mökillä hengaileva kirjailijatar ja hänen kimpussaan oleva raiskaajaporukka, jonka jäsenistä yksi on vajaaälyinen ja töissä kyläkaupassa. Halusitko, että näillä eväillä katsojat ajattelevat jotain tyyliin ”vau sä teet niinku mahtavaa homagee Zarchin reippailuklassikolle, tää on kyllä ihan parhautta kun tässä on tää retardiki” tai jotain vastaavaa? Valitettavasti asia ei kuitenkaan ole näin. Pikemminkin näytät toistavan samoja kuvioita, joita sata muuta ohjaajaa on jo aiemmin enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä toistanut. Sinunlaisiasi ohjaajia on 13 tusinassa.

Hora [5]
Hora [6]

Tehdessäsi elokuvaa ilmeisesti tulit siihen tulokseen, että minkäänlaista mainostusta ei sallita ja siksi päätit sumentaa elokuvassa nähtyjen oluiden ja savukeaskien etiketit. Päätöksesi onkin helppo ymmärtää, koska muutoin jokin taho olisi varmasti haastanut sinut oikeuteen. Silti minun on huomautettava, että unohdit sumentaa JP Chenet -pullon etiketin, joten kannattaa pitää puhelimesi päällä ja tarkkailla sähköpostiasi. Vai oliko tämä kenties olevinaan jonkinlaista huumoria? Minä en voi tästä(kään) asiasta olla samaa mieltä. Komedian on mielestäni tarkoitus olla hauskaa, mutta se puuttuu elokuvastasi täysin. Raiskaus ei muutenkaan ole naurun asia, ellei raiskauksen uhri satu olemaan klovni.

Parasta elokuvassasi on sen päähenkilö Isabel Vibe. Ilman hänen kuumottavaa läsnäoloaan koko tekele olisi täysin turhanpäiväinen, mitä se rehellisesti sanottuna on kyllä lopulta muutenkin. Myös pahisporukan hitain tyyppi vetää roolinsa hienosti ja näyttää välillä siltä, että kromosomit ovat menneet hänellä väärään kurkkuun. Tunsin jonkinasteista mielenkiinnon heräämistä ensimmäisen tunnin jälkeen, kun toimintaosuus alkoi tutunoloisella tavalla. Huomasin harmikseni kuitenkin olevani väärässä. Herra elokuvaohjaaja Reinert Kiil siinä vaan käytti hyväksi naapurimaansa Ruotsin elokuvahistorian kuumottavimman eksploitaatioelokuvan kostonkäynnistysmontaasia. Mauttomalla tavalla tietenkin.

Hora [7]
Hora [8]

En ole valitettavasti nähnyt aiempia elokuviasi, joten en voi verrata tätä niihin. Olen kuitenkin varma, että Fuck Norge sekä Inside the Mind of a Splatter Director ovat ja tulevat aina olemaan hienoja teoksia. Tulevia kulttielokuvia varmasti! Haluaisin vielä kirjeen lopuksi toivottaa sinulle onnea seuraavan elokuvasi, Hora 2: Inside the Whore parissa.

Anteeksi, jos sanani loukkasivat sinua. Minulla oli tänään paha päivä, koska katsoin paskan elokuvasi.

Kunnioittaen,
Sakari Määttä

Versioinfo (1.11.2010):

Arvostelukappaleena toimi Another World Entertainmentin anamorfisella 16:9 kuvalla varustettu kotimainen dvd-julkaisu. Ekstramateriaalina levyltä löytyy mm. Behind the Scenes -dokumentti, traileri, runsaasti elokuvaan ja sen tekoon liittyvää triviatietoa ja BUT-elokuvafestivaaleilla Hollannissa kuvattu haastattelupätkä.

*----
© Sakari Määttä, julkaistu: 1.11.2010
keskiarvo
toimitus
1.17/5.00 (3)
 JSSM
  1.0 1.0
keskiarvo
lukijat i
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
Basparro kommentoi (15.11.2010 10:48:31)
user avatar Sanotaanko että näin osuvaa arvostelua en ole kuunaan lukenut. HYVÄ SAKKE!
vastaa »
Basparro kommentoi (15.11.2010 10:55:19)
lainaus:
Sanotaanko että näin osuvaa arvostelua en ole kuunaan lukenut. HYVÄ SAKKE!
user avatar Voisin vielä lisätä tähän, että tämä kyseinen elokuva tosiaan oli halpa kopio I spit on your grave -leffasta.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa