Caroline Munro

Prezít svuj zivot (teorie a praxe) (2010) :: Surviving Life (Theory and Practice)


Prezít svuj zivot (teorie a praxe) #1  
IMDb

Pitkän linjan tšekkiohjaaja Jan Svankmajer on vaikuttanut urallaan niin Terry Gilliamiin kuin Quayn veljeksiin. Svankmajer tekee elokuvia harvakseltaan, viimeisin oli markiisi de Saden ja Edgar Allan Poen tekstit surrealistiseksi mielisairaalakomediaksi yhdistänyt Lunacy (Sílení, 2005).

Tuoreen tuotoksensa Svankmajer avaa jälleen varoituksella: tällä kertaa animoituna itsenään, selittäen että kyseessä on tuotannollisten olosuhteiden pakosta valokuva-animaationa toteutettu elokuva. Kenenkään ei pitäisi lukea mitään taiteellista muotolausuntoa ratkaisuun - introkin on mukana vain siksi, että elokuva olisi tarpeeksi pitkä.

Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [1]
Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [2]

Esittelyn pilkallisen anteeksipyytelevä sävy johdattelee hyvin elokuvan tunnelmaan, mutta kokonaisuus pärjäisi hyvin omilla kaksiulotteisilla paperijaloillaankin. Täyspitkältä Gilliamin Monty Python -välianimaatiolta tuntuva Surviving Life toimii outona rinnakkaisteoksena kesän suurimmalle viihdespektaakkelille, eli Christopher Nolanin Inceptionille (2010).

Siinä missä Nolan käytti unimaailmaa eräänlaisena (hollywoodilaisen) elokuvanteon allegoriana, lähtee Svankmajer suoraan alitajuisen vapaa-assosioivalle ja psykoanalyyttiselle polulle.

Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [3]
Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [4]

Eugene (Václav Helsus) tekee kirjanpitotöitä ja on ollut naimisissa 30 vuotta, kohtalaisen onnellisesti. Hän alkaa kuitenkin nähdä toistuvasti unta nimeään vaihtavasta naisesta (Klára Issová), johon on pohjattoman rakastunut. Kaikki psykoanalyytikkoa myöten yrittävät neuvoa Eugenelle, kuinka unet saisi loppumaan. Mies haluaa kuitenkin täsmälleen päinvastaista - ohjata ja hallita niitä, saada unet jatkumaan.

Svankmajerin unikuvasto on kaukana Nolanin megabudjetin arkkitehtuuripornosta, keskittyen alitajunnan intiimeihin, absurdeihin ja unitulkintojen mukaan aina seksuaalisiin näkyihin. Svankmajer leikkii kuuluisimmilla tulkinnoilla Eugenen mielen tarjoamista näyistä, Freudin varhaislapsuudessa muodostuvasta fetisismistä Jungin kollektiivisen alitajunnan anima -hahmoihin. Kuuluisat psykologit jopa tappelevat kehyksissä analyytikon seinällä.

Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [5]
Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [6]

Alun selityksistä huolimatta elokuvan muotokieli on tietenkin tarkkaan harkittu. Surviving Life jakautuu kahdenlaisiin kuviin. Laajoissa värilliset valokuvat näyttelijöistä liikkuvat mustavalkoisten taustan edessä. Lähikuvissa edelleen värilliset näyttelijät liikkuvat itse. Keinoon kestää hetki tottua.

Tökeröstä sulavaksi ilmaisukeinon tekee Svankmajerin aiemmasta tuotannosta tutuksi käynyt kerrontakieli, jossa äärilähikuvat ruumiinosista abstrahoivat ihmiskehon jo itsessään animaation kaltaiseksi, ikään kuin antaen joka palalle itsenäisen kontrollin. Yhdistelmä "eläviä" ihmisiä ja animaatiota tukee myös hyvin näkemystä unien luonteesta, jotka usein vaihtuvat tarkan konkreettisista yksityiskohdista epätodelliseen ja jatkuvasti uudelleen muovautuvaan massaan.

Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [7]
Prezít svuj zivot (teorie a praxe) [8]

Unikuvaston ohella hämmentävän temaattisen linkin Inceptioniin tuo päähenkilön alitajuinen pakkomielle menettämäänsä naiseen. Issová jopa näyttää aivan Marion Cotillardilta. Surviving Lifen elokuvalliset ongelmat ovat myös pitkälti samat, vain eri tulokulmasta. Unien mielenkiinto kun usein on siinä läpitunkemattomassa merkityksen tunnussa, jonka ne kokijalleen antavat. Tätä on hyvin vaikea välittää elokuvassa, osin myös siksi, että kun mitä vain voi tapahtua, alkaa mielenkiinto hiljalleen hiipua.

Liiasta pituudesta ja lopun selitysten tarpeettomasta seikkaperäisyydestä huolimatta Surviving Life on tutun absurdia ja villiä Svankmajeria animoituine irtokielineen kaikkineen. Visio on sisäänpäin kääntyneempi kuin tavallisesti, mutta silti kiehtova.

***½-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 8.12.2010
keskiarvo
toimitus
2.75/5.00 (2)
 IRMM
  3.5 2.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
Lamourhaaja kommentoi (9.12.2010 02:34:55)
user avatar Olen käsittänyt, että tämä jäisi Svankmajerin viimeiseksi pitkäksi elokuvaksi. Alkaa ilmeisesti ikä surrealistista mestaria painaa sen verran, etteivät pitkään kestävät tuotannot enää ole mahdollisia.
vastaa »
Ilja Rautsi kommentoi (9.12.2010 17:09:46)
lainaus:
Olen käsittänyt, että tämä jäisi Svankmajerin viimeiseksi pitkäksi elokuvaksi. Alkaa ilmeisesti ikä surrealistista mestaria painaa sen verran, etteivät pitkään kestävät tuotannot enää ole mahdollisia.
user avatar Sääli jos näin, kyllä Lunacyn ja tämä perusteella ytyä vielä riittäisi.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa