Caroline Munro

New York Cop (1993)

aka New York Undercover Cop; New York cop - Mission infiltration; New York-i zsaru; Nyû Yôku no koppu

New York Cop #1 New York Cop #2
IMDb

New York Cop alkaa The Fugitiven (1993) yksikätisenä murhaajana muistettavan Andreas Katsulasin listiessä katsojalle tuntemattomaksi jäävän nilkin. Molemmat kätensä löytänyt pahis neutralisoi uhrinsa ampumalla tämän... ensin käteen, sitten jalkaan, kerran rintaan ja lopulta päähän. Ohjaaja Toru Murakawa tietää mitä tekee.

1990-luvun alussa Japanilla ei pyyhkinyt hyvin. Kupla oli puhjennut ja lama todellisuutta. Katseet kääntyivät ulkomaille ja Sion Sonon kaltaiset nuoret elokuvantekijät painuivat New Yorkiin - Sono ei tosin elokuvia tekemään vaan lusmuilemaan ja pornoleffoja katsomaan. Toei-studio lähetti kuitenkin omia luottomiehiään uudelle mantereelle rahantekomielessä, sillä voidaanhan niitä suosittuja amerikkalaisia toimintaelokuvia itsekin tehdä.

New York Cop [1]
New York Cop [2]

Pestin saanut Murakawa ei ollut turha mies, vaan Japanin kovimpiin antisankareihin kuuluneen Yuusaku Matsudan (The Resurrection of the Golden Wolf, 1979) luotto-ohjaaja. Matsuda potkaisi tyhjää pian oman Hollywood-debyyttinsä Black Rain (1989) jälkeen, joten Murakawa joutui rantautumaan Amerikkaan pari astetta vähäpätöisemmän, joskin Japanissa hyvin suosittujen Bebop High School -elokuvien tähden Tôru Nakamuran seurassa.

New York Cop ei ole fiksu elokuva. New Yorkin poliisilaitoksella työskentelevän japanilaissyntyisen piilokytän tarinassa ei ole uskottavuuden rippeitäkään - siitäkään huolimatta, että kyseessä on tositarinan pohjalta sovitettu käsikirjoitus. Tiedä häntä, mutta tarina jossa koditonta esittävä piilokyttä kykenee hankkimaan (poliisiasemalta) pienoiskonepistooleja lahjaksi uuden jenginsä pomolle ilman, että kukaan kyselee mistä rahaton pummi saa automaattiaseita ei ainakaan elokuvan maailmassa kestä päivänvaloa.

New York Cop [3]
New York Cop [4]

Uskottavuus ei tosin ole muutenkaan pääsijalla Murakawan ohjatessa hyvin tyylipuhdasta genre-elokuvaa. Usein maailmalle taitojaan koettamaan lähtevät ohjaajat päätyvät juurikin halppistoiminnan pariin. New York Cop eroaa tyypillisimmistä esimerkkitapauksista toki siinä, että kyse on japanilaisesta tuotannosta. Käytännössä tekijätiimi on kuitenkin hyvin amerikkalaisvoittoista ja jälki varsin tyypillistä pienen budjetin kyttätoimintaa. Toisaalta ei Toei koskaan ollutkaan Japanin virallinen taide-elokuvastudio. New York Copia tuskin oli tarkoitettu paljoa sen hienostuneemmaksi kuin mitä lopputulos antaa ymmärtää. Ehkäpä hyvä niin.

Omassa lajissaan New York Cop on kohtuullisen sujuva paketti, jota mainio näyttelijäkaari piristää. Hongkongin kusipää Conan Lee käy hujauttamassa muutamat kierrepotkut kiinalaiskyttänä, jo avauskohtauksessa nähtävä Katsulas yrmyilee mykkänä tappajana ja The Sopranosin Paulie, eli Tony Sirico, vuoron perään kiroilee ja ampuu ihmisiä. Parhaaseen suoritukseen yltää Jason Patricmaista partakarismaa omaava Chad McQueen paremmasta huomisesta unelmoivana jengipomona. Suhteellisen karismaton, mutta päärooliinsa kelvollisesti sopiva Nakamura kamppailee niin rikollisten kuin omien englanninkielisten repliikkiensä kanssa, onnistuin kuitenkin pääsääntöisesti selviytymään molemmista. Asiaa auttaa sekin, että suoraselkäisenä kyttänä hän hoitaa puolet kommunikoinnista murahtelemalla ja nyökkäilemällä.

New York Cop [5]
New York Cop [6]

Aiemminkin urallaan laadukkaita toimintakohtauksia ohjannut Murakawa ei petä tälläkään kertaa, vaan on ripotellut elokuvaansa verisiä ammuskeluja, takaa-ajoja ja räjähdyksiä tasaisin väliajoin. Harley Davidsonin käyttämisestä läpi elokuvan sekä etenkin lopun kaahausjaksossa ropisee ylimääräisiä tyylipisteitä. Mitään ennen näkemätöntä ei toki ole tarjolla, mutta B-toimintaelokuvan standardein päästään selvästi positiivisen puolelle.

Tuotannon japanilaisuutta lukuun ottamatta New York Cop ei omaperäisyydellä juhli, mutta juuri tähän sen nautittavuus perustuukin. Murakawa on ohjannut elokuvan, jossa kaikki käyttäytyvät niin kuin heidän kuuluukin. Mustat pelaavat omaan pussiinsa, latinot ovat petollisia konnia, kiinalaiset häsläävät triadien kanssa, ja Mira Sorvino kutsuu asemiesten takaa-ajaman pummin kotiinsa yövieraaksi, koska elokuva tarvitsee kammottavan kornilla rakkauslaululla säestetyn lempimiskohtauksen. Näin tehdään genre-elokuvaa.

Versioinfo (8.2.2011):

First Look Home Entertainmentin peruslaadukas R1-julkaisu sisältää elokuvan 88-minuuttisen version. IMDb:n mukaan leikkaamaton japanilainen printti olisi 5 minuuttia pidempi, mutta väittämän todenperäisyys on vahvistamatta. Toein New York Undercover Cop -nimellä kulkeva tuore Japani-dvd on ainakin virallisen tiedon mukaan samanpituinen kuin R1-julkaisu.

***--
© Mikko Koivisto, julkaistu: 8.2.2011
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!