Caroline Munro

Eugénie (1970) :: Eugenie de Sade

aka De Sade 2000; Eugénie de Franval

Eugénie #1 Eugénie #2
IMDb

Jo alkutekstijaksosta lähtien on selvää, että Eugénie on taattua Franco-seksploitaatiota suoraan elokuvahistorian nuhjuisimman vuosikymmenen ytimestä. Bruno Nicolain maalaileva musiikki soi Soledad Mirandan ja Greta Schmidtin peuhatessa lämpimän sängyn pehmeässä syleilyssä. Tapahtuu murha, jota elokuva alkaa purkaa takaumana nähtävän tarinan muodossa. Kerronnallinen perusasetelma on siis samansuuntainen kuin esimerkiksi Francon elokuvissa Wicked Women (Frauen ohne Unschuld, 1977) ja X312: Flight to Hell (X312 - Flug zur Hölle, 1971).

Eugénie [1]
Eugénie [2]

Tällä kertaa tarinankertojana toimii sairaalavuoteella makaava Eugénie Radeck de Franval (Miranda) ja häntä kuuntelee kirjailija Attila Tanner (yllättävän suuressa roolissa nähtävä Franco itse). Attila on kiinnostunut Eugénien isäpuolesta, sadomasokistiseen kirjallisuuteen erikoistuneesta kuuluisuudesta Albert Radeck de Franvalista (Paul Müller).

Eugénien äiti kuoli jo vuosia sitten ja tyttö kasvoi Albertin opastamana. Seksuaalisen varttumisen ensiaskeleet Eugénie otti isäpuolensa kirjoittamien kirjojen kautta - niiden sisältämät fantasiat lumosivat nuoren tytön täysin ja näyttivät suunnan tulevalle kehitykselle.

Eugénie [3]
Eugénie [4]

Vailla sen parempaa mallia Eugénie noudattaa kirjoista opittuja tapoja Albertin rohkaistessa häntä tarvittaessa. Eugénien ja Albertin viettelemät naiset saavat sadomasokistisen käsittelyn, jonka luonnollinen seksuaalinen päätepiste on kuolema: kipu on nautintoa ja suurin nautinto viimeiseen hengenvetoon päättyvä kliimaksi.

Eugénie on tunnelmallinen elokuva ja parhaita Miranda/Franco -yhteistöitä She Killed in Ecstasyn (Sie tötete in Ekstase, 1971) ja Vampyros lesbosin (1971) jälkeen. Elokuva näyttää kauttaaltaan tyylikkäältä niin lavastuksen kuin kuvauksen puolesta. Kuvaaja Manuel Merino teki yhteistyötä Francon kanssa 60-luvulla ja 70-luvun alussa. Eugénie etenee välillä turhan unenomaisesti ja kärsii paikoin epätasaisuudesta, mutta sen tietyt piirteet ovat palkitsevia.

Eugénie [5]
Eugénie [6]

Erityisen mukavaa on huomata, että kaikki näyttelijät ottavat roolinsa tosissaan, erityisesti Paul Müller ja Soledad Miranda. Mirandan olemuksessa on täydellisesti elokuvaan sopiva surumielinen aura, joka on läsnä myös muissa hänen tähdittämissään elokuvissa. Kuten roolissaan She Killed in Ecstasyssa, Miranda on kuin eksynyt ja pelokas kissanpentu, jonka terävissä kynsissä piilee tappava kosketus. Kun huomioidaan, että kaunis näyttelijätär menehtyi auto-onnettomuudessa vain muutama kuukausi Eugénien kuvausten päätyttyä, niin surumielisyys hänen olemuksessaan korostuu entistä vahvempana.

Yhdessä elokuvan parhaista kohtauksista Eugénie ja Albert viettävät kotonaan aikaa tien varresta mukaan poimimansa liftaritytön kanssa. He pelaavat juomapeliä ja illan edetessä panokset kovenevat. Soledad Mirandan erittäin nautinnollisen striptease-esityksen kautta makaabereille alueille päätyvä leikki on kokonaisuudessaan nerokas ja hyvä osoitus Francon kyvystä tuottaa täysin elokuvan teemoja ja luonnetta vastaavaa kuvaa. Eugénien loppupuolen teemoja ovat insesti, omistushaluisuus, väkivallan uhka ja kaiken tämän keskellä puhtaana sykkivä rakkaus.

Eugénie [7]
Eugénie [8]

Eugénie on elokuva, joka uppoutuu miellyttävällä tavalla katsojansa alitajuntaan ja jää sinne elämään. Jo muutama päivä elokuvan katsomisen jälkeen tuntuu, että uusintakatselu voisi olla paikallaan. Soledad Miranda, 70-luvun psykedeelisimpiä puolia korostava puvustus, viimeisen päälle sommiteltu lavastus, Bruno Nicolain unenomainen score ja elokuvan ihastuttavan pervo sisältö nostavat sen monta askelta tavanomaisen euroroskan yläpuolelle. Erittäin suositeltava teos muillekin kuin francofiileille.

Versioinfo (10.2.2011):

Blue Undergroundin julkaisema ykkösalueen dvd on paras elokuvasta saatavilla oleva versio. Alkuperäisessä 1.66:1 suhteessa tallennetun laadukkaan anamorfisen kuvan lisäksi levyltä löytyy traileri sekä noin 20-minuuttinen Franco de Sade -dokumentti. Siinä ohjaaja kertoilee valitettavan epäselvällä äänellä muun muassa elokuvistaan ja vakionäyttelijöistään.

***½-
© Sakari Määttä, julkaistu: 10.2.2011
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (2)
 SMMH
  3.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.33/5.00 (3)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  5 (7)
71%
Eugénie (1970)  Eugénie (1970)