Caroline Munro

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave (1972) :: Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key

aka Excite Me; Eye of the Black Cat; Gently Before She Dies; Ton vice est une chambre close dont moi seul ai la clé; Vicios prohibidos

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave #1 Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave #2

Genre

IMDb

Taianomaisia murhamysteereitä tehtailleet Martinon veljekset ovat viime vuosina hitaasti mutta varmasti nakertaneet Dario Argenton giallomonopolia, elokuviensa tultua laajemmin noteeratuiksi. Tuottaja-ohjaaja yhteistyön poikima neljäs giallo Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave valmistui genren toisen tulemisen aallonharjalla. Tutut elementit, ohjaaja Sergio Martinolle tyypillinen eroottisuus ja visuaalisesti huippuunsa viritetyt murhakompositiot ovat jälleen läsnä. Sitten Argenton ensitöiden oltiin päädytty psykologisten teemojen suoraviivaistamiseen, jotta visuaalinen veritaide korostuisi. Martinoille seksuaaliset patoumat olivat silkkaa verta iholla, eikä haitannut vaikka tekoja selittävä trauma oli usein typerryttävän yksinkertainen.

Raskaasti aikoinaan lypsetty genre tarvitsi jatkuvia piristysruiskeita, joita nähtiin jälleen. Tällä kertaa murhaleikkiin tuotiin lisää imua pienellä näyttelijättärien rooleja sekoittavalla käsikirjoituksellisella leikillä, sekä suorilla lainauksilla yhdestä Edgar Allan Poen kuuluisimpiin lukeutuvasta novellista: The Black Cat (1843). Yhteen naitettiin myös kaksi genreikonia, Edwige Fenech, kenties söpömpänä ja salakavalampana kuin koskaan aiemmin, ja Anita Strindberg miespäähenkilön (takuuvarman roolin tekevä Luigi Pistilli; Milano calibro 9, 1972) häiriintyneenä vaimona.

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [1]
Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [2]

Genreuskollisesti juoniaineksiaan sekoittava käsikirjoitus kertoo rappiollisen elämäntavan kalvamasta kirjailijasta, Olivierosta, ja tämän hysteriaan taipuvaisesta vaimosta, Irinasta. Satunnaiselta vaikuttava raaka murha asettaa Olivieron epäilyksen alaiseksi, mutta pian kaavamainen murhamysteeri saa sivupolun, kun myös talon tummaihoinen palvelijatar löydetään kuolleena ja pariskunta päättää yhteistuumin haudata hänet kartanonsa kellariin. Oliveron kaunis veljentytär (Fenech) saapuu vieraaksi ja mustan kissan vainoama Irina huomaa miehensä lankeavan pian tämän pauloihin. Mikään ei kuitenkaan ole sitä miltä näyttää ja käsikirjoitus huipentuu Poelta lainattuun nerokkaaseen kliimaksiin.

Elokuvamaailma on täynnä yllättäviä kuriositeetteja. Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiavea onkin jo jonkin aikaa pidetty muutamien kohtaustensa ansiosta yhtenä Stanley Kubrickin legendaarisen, gialloistakin lainaavan kauhuklassikon The Shiningin (1980) mahdollisena inspiroijana. Toinen käsikirjoittajatiimin saavuttamista hienouksista oli Fenechin istuttaminen paheellisen Florianan rooliin. Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave leikittelee genren olennaisuuksilla ihailtavalla itseriittoisuudella (jo reilu vuosikymmen ennen giallokonseptin ironisesti summannutta Argenton Tenebreä, 1982). Elokuvan satiirinen asenne ilmiantaakin toisen aallon gialloihin pesiytyneen turhanpäiväisen kyynisen paatoksen.

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [3]
Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [4]

Olivatko Martinot, sekä käsikirjoittaja Ernesto Gastaldi, tietoisia Alfred Hitchcockin ajatuksesta Psychosta (1960) pilana eli jonkinlaisena sutkauksena ihmisten freudilaisista, usein irrationaalisista peloista. Argentohan aloitti genren huippukauden toistamalla Hitchcockin makaaberin naisen puhkomisen turhankin vakavahenkisessä esikoisessaan L'uccello dalle piume di cristallo (The Bird with the Crystal Plumage, 1970). Huomattavasti kevyempi näkökulma tarjoutui Martinojen kameran kautta, kun he vetivät elokuvallaan Lo strano vizio della Signora Wardh (The Strange Vice of Mrs. Wardh, 1971) maton koko genren jalkojen alta. Giallot eivät olleetkaan pelkkää elokuvalliseen näppäryyteen verhottua dekadenssia, vaan myös oopperamaista nautintoa ja ihmismielen mustaa satiiria.

Nautinnollisen eläintrilogiansa jälkeen myös Argento näyttäisi hyväksyneen tämän ajatuksen ja tehneen legendaarisesta Profondo rossosta (1975) giallojen toisen vaiheen päättäneen mestariteoksen, lainaamalla ajatuksia myös Martinojen tuotannosta. Sittemmin muun muassa Francesco Barilli seurasi samoja jalanjälkiä elokuvallaan Pensione paura (1977), jossa hän analysoi giallokonseptia italialaiselle draamalle ominaisen, mahtipontisuudessaan silmiinpistävän intohimon keinoin. Tältä pohjalta tarkasteltuna Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiaven sisältämä kolmas, vaaleaan peruukkiin pukeutuvan prostituoidun (Enrica Bonaccorti) murha on jylhine portaineen, nauravine nukkeineen ja verisine viiltoineen yksi genren monisyisimmistä ja merkitsevimmistä kohtauksista.

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [5]
Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave [6]

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiavea seurasi vielä Sergio Martinon ohjaama ja Carlo Pontin tuottama I corpi presentano tracce di violenza carnale (Torso, 1973), jossa katse suuntautui Mario Bavan muutaman vuoden takaisen Reazione a catenan (A Bay of Blood, 1971) ruumispinoihin, sekä komediaosuuksiensa takia kulmakarvoja nostattanut genresiitos Morte sospetta di una minorenne (The Suspicious Death of a Minor, 1975), joka edelleen herättää katsojissaan ristiriitaisia ajatuksia. Kenties länsimaisen kauhuelokuvan kaanonissa tulisi kuitenkin vihdoin alkaa pohtia kauhua 80-luvulta peruja olevan ryppyotsaisen synkistelyn sijaan lajityyppiin kätkeytyvän rankan satiirin ehdoin.

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave yhdisti omana aikanaan kirjallisen kauhutradition yllättävänkin tietoisesti kauhuelokuvan uusimpiin villityksiin. Elokuvan tarinan paljastuessa lopussa elokuvatekniseksi leikiksi, jää katsojien käsiin sisällöltään antelias, ja elementeiltään erityisen mielenkiintoinen mysteeri.

Kuvauksesta vastaa monet genre-elokuvat omalle tasolleen nostanut Giancarlo Ferrando ja musiikista toinen genremaakari, Bruno Nicolai.

Versioinfo (30.4.2012):

Joitakin vuosia sitten ilmestyi NoShamen laadukas, italian- ja englanninkielisen ääniraidan sisältämä julkaisu (anamorfinen 1.85:1, englanninkielinen tekstitys), joka on nykyään keräilytavaraa eli loppuunmyyty.

***½-
© Jari Mustonen, julkaistu: 30.4.2012
keskiarvo
toimitus
3.33/5.00 (6)
 JSSMTPJMEMPI
  3.5 4.0 3.5 3.5 2.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.72/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  15 (18)
83%
Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave (1972)  Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave (1972)Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key