Caroline Munro

Kotoko (2011)


Ohjaus

Käsikirjoitus

Näyttelijät

Maa

Kotoko #1 Kotoko #2

Genre

IMDb

Teräsmies Shinya Tsukamoton ura kurottaa jo neljännelle vuosikymmenelle. Uutuus Kotoko ei aivan yllä filmografian tähtihetkien rinnalle, mutta tarjoaa vahvan näytön ohjaajan nykytasosta.

2000-luvulla etenevissä määrin psykologisten elokuvien (A Snake of June, 2002; Vital, 2004) pariin siirtynyt Tsukamoto käsittelee Kotokossa yksinhuoltajaäidin mielisairautta. Kotoko (Cocco) kärsii kaksoisnäkymästä, joka saa vastaan tulevat ihmiset jakautumaan kahdeksi eri henkilöksi. Mielikuvitus laittaa peilikuvat käyttäytymään eri tavoin, jolloin nainen ei enää kykene erottamaan kumpi persoonista on todellinen ja kumpi fantasiaa. Viranomaisten takavarikoidessa jälkikasvun maailma alkaa viimein yhtenäistyä, mutta tilalle pukkaavat masennus, ranteiden viiltely sekä uudenlaiset, painajaismaiset harhanäyt.

Kotoko [1]
Kotoko [2]

Tsukamoton äärimmäinen katsaus synnytyksen jälkeiseen depressioon on pohjimmiltaan psykologinen tarina, mutta sen käsittely on monin osin fyysistä. Aggressiivisesti heiluva kamera ja suoraan Tokyo Fististä ammentavat groteskit maskeeraustehosteet ovat perinteistä Tsukamotoa. Verta ja ruumiillista kauhua ei ole määrällisesti paljoa, mutta niiden intensiteetti ei anna katsojalle armoa. Elokuvalle Japanissa annettu pg-12 -ikäraja tuntuukin lähinnä sairaalta vitsiltä.

Väkivaltajaksoja ahdistavampi on kuitenkin elokuvan yleinen päällekäyvyys. Toistuva lähikuvien käyttö, hektinen rytmitys sekä jatkuva fokus mielisairaassa päähenkilössä synnyttävät liki klaustrofobisen vaikutelman. Hengähdystaukoja tarjoavat muutamat ulkoilmaotokset sekä ohjaajalle tyypillinen pikimusta huumori, mutta nekin muuttuvat lopulta merkityksettömiksi toden ja kuvitelman rajan häilyessä tunnistamattomaksi. Tasapainoilu on nokkelasti tehty, eikä osa yleisöstä välttämättä kyseenalaista todellisuuden luonnetta elokuvassa.

Kotoko [3]
Kotoko [4]

Todellinen täysosuma on kuitenkin näyttelijädebyyttinsä tekevän laulaja Coccon pestaaminen päärooliin. Tsukamoton ihannoima laululintu osallistui tarinan kirjoittamiseen, vastasi taiteellisesta suunnittelusta ja tekee pääroolissa mielettömän raskaan maratonsuorituksen. Emotionaalinen rooli saa lisäkipinää siitä tiedosta, että Coccolla on ollut todellisuudessakin vaikeuksia pitää veitsi irti omasta ranteesta. Tosielämässä helpotusta tarjosivat ainoastaan tanssi ja laulu - aivan kuten Tsukamoton elokuvassakin. Ohjaaja itse ilmaantuu kuviin Kotokon toiseksi tueksi fanaattisena kirjailijana. Kieroutuneen kaksikon romanssi valahtaa pian masokismin ja maskeeraustehosteiden juhlaksi.

Pienen lisämaininnan ansaitsee poikkeuksellisen osuvasti käytetty digitaalinen kuvaus. Jälki on värikästä ja tyylikästä, halpadigin sudenkuopista vapaata mutta samalla pykälän verran filmiä karumpaa. Raju äänisuunnittelu täydentää kuvan, joskin vakiosäveltäjä Chu Ishiwan puuttuminen jengistä särähtää hieman Tsukamoto-fanin korvaan. Ohjaajan hakemaa pesäeroa vanhempiin Tsukamoto-elokuviin se kyllä tukee, vaikka välittömästi tunnistettavat kuvaus- ja editointitekniikat minimoivat efektin.

Kotoko [5]
Kotoko [6]

Kiehtova, joskin audiovisuaaliselta ilmaisultaan paikoin liiankin raskaaksi käyvä Kotoko ei nouse aivan ohjaajansa parhaimmistoon. Tsukamoton vimmattu ohjauksellinen ote on cyberpunk-visioissa kohdallaan, mutta psykologisessa draamassa tyylikeino ja teema paikoin jarruttavat toisiaan. Ongelmaa ei suoranaisesti synny, mutta ylimmät sfäärit jäävät saavuttamatta mekastuksen jyrätessä hienovaraisempien kosketusten yli. Salonkikelpoista Tsukamotosta ei ole vieläkään saatu. Se on pikemminkin helpotus kuin pettymys.

***½-
© Mikko Koivisto, julkaistu: 22.5.2012
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
Huu kommentoi (10.6.2012 11:35:03)
user avatar Onko Kotoko tulossa levitykseen? DVDtä ei tunnu löytyvän, kunnon torrenttia ei tupsahtanut eteen, teatterilevitystä nyt ei varmaan kannata edes kysellä.
vastaa »
Mikko Koivisto kommentoi (10.6.2012 11:59:18)
user avatar Yhtään dvd:tä ei ole vielä julkaistu, torrentit kannattaa tunkea perseeseen eikä Suomen levityksestä ole juurikaan toivoa. Brittien Third Window Films on kuitenkin hankkinut elokuvan levitysoikeudet, joten sikäläinen kotivideojulkaisu lienee tulossa loppuvuodesta. Pienellä tuurilla elokuva tarttuu myös jonkin suomalaisen elokuvafestivaalin ohjelmistoon.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa