Caroline Munro

When a Woman Ascends the Stairs (1960)

Nainen nousee portaita

aka Onna ga kaidan wo agaru toki; Cuando una mujer sube la escalera; Die Mädchen der Ginza; Quand une femme monte l'escalier; Une femme monte l'escalier

When a Woman Ascends the Stairs #1 When a Woman Ascends the Stairs #2

Genre

IMDb

Mikio Naruse on pikkuhiljaa hivuttautunut, jollei nyt aivan Kurosawan, Mizoguchin ja Ozun rinnalle niin ainakin heidän välittömään läheisyyteensä, japanilaisen elokuvan neljänneksi kansainvälisesti tunnustetuksi mestariksi. Yli kahdeksankymmentä elokuvaa ensin Shochiku-studiolle, sitten Toholle ohjannut realisti on kunnostautunut erityisesti työväen- ja alemman keskiluokan nuhjuisen elämän kuvaajana toisen maailmansodan jälkeisessä Japanissa. When a Woman Ascends the Stairs kuuluu Narusen kypsän kauden mestariteoksiin.

When a Woman Ascends the Stairs [1]
When a Woman Ascends the Stairs [2]

Leskeksi jäänyt Keiko työskentelee Tokion huvikaupunginosa Ginzan baareissa miesasiakkaita viihdyttävänä "mamasanina". Keiko inhoaa työtään mutta kiivettyään portaat työpaikalleen tuntee, että asiat luistavat vanhalla rutiinilla. Ikää alkaa kuitenkin jo karttua eikä vaihtoehtoja alentavasta ammatista poispääsyyn tunnu olevan kuin kaksi: naimisiinmeno tai oman baarin perustaminen. Viehättävällä kolmikymppisellä on kiinnostuneita vakioasiakkaita, mutta Keiko epäröi. Oman baarin perustaminen olisi taas taloudellinen uhkayritys, eikä Keikolla ole liiemmälti säästöjä. Lisäksi hänen riesanaan ovat lakijuttuihin sotkeutunut veli ja tämän poliota sairastava lapsi.

Tyylinsä ja aiheittensa puolesta Naruse muistuttaa yllä mainituista kolmesta kollegasta eniten Ozua, jonka väitetty "transsendentaalisuus" häneltä kuitenkin puuttuu. Narusen sankareilla on liian kiire arkisten toimeentulohuoliensa kanssa kanssa ehtiäkseen ilmaisemaan mitään pyhyyttä. Raha eli sen puute on monen Narusen elokuvan tärkeä elementti, ja muutenkin kyse on enemmän tai vähemmän raa'asta eloonjäämistaistelusta.

When a Woman Ascends the Stairs [3]
When a Woman Ascends the Stairs [4]

Olen nuoresta asti ollut sitä mieltä, että elämä pettää lopulta meidät kaikki on Narusen usein siteerattu mietelmä, jonka ilmaisema asenne näkyy myös hänen ohjauksissaan. When a Woman Ascends the Stairsin lopussa Keiko on täsmälleen samassa tilanteessa kuin sen alussa, kaikki hänen suunnitelmansa ovat menneet myttyyn. Hienostunut resignaatio jää ainoaksi mahdolliseksi asenteeksi kohtalon kolhuja vastaan. Narusen typistäminen pelkästään pessimistiksi ja materialistiksi olisi kuitenkin lyhytnäköistä. Keikon sisyfosmaisessa kamppailussa ongelmiensa kanssa on sankarillinen ja idealistinen aspektinsakin. Vastoinkäymiset eivät saa murrettua Keikon perimmäistä säädyllisyyttä, joten loppujen lopuksi hän on moraalinen voittaja, vaikkei ulkoista menestystä tulekaan.

Kerrontateknisesti When a Woman Ascends the Stairs koostuu lyhyehköistä kohtauksista, joista vähitellen ja mosaiikkimaisesti muodostuu isompi kokonaiskuva. Loppua kohti Keikon rakkausasioihin keskitytään tarinassa yhä enemmän. Kurosawa on verrannut Narusen elokuvia tyyniin virtoihin, joiden rauhallisen pinnan alla kuitenkin kuohuu. Narusen erikoisena piirteenä onkin melodraaman tekeminen hyvin epämelodramaattiseen tyyliin, tunteita väheksymättä mutta myös niitä paisuttelematta. When a Woman Ascends the Stairsin lopun raastavuus onkin suorassa suhteessa siihen hillittyyteen, millä henkilöiden sisäisiä tunnekuohuja kuvataan.

When a Woman Ascends the Stairs [5]
When a Woman Ascends the Stairs [6]

Naruse tiedetään ohjaajaksi joka ei juurikaan antanut palautetta tai neuvoja näyttelijöilleen. Ehkäpä juuri siksi näyttelijäsuoritukset When a Woman Ascends the Stairsissakin ovat niin hyviä. Monta elokuvaa Narusen kanssa tehneen Hideko Takaminen jokainen ilme, ele ja äänenpaino on täsmälleen oikea, eivätkä huonoja ole Tatsuya Nakadai ja Masayuki Morikaan Keikon onnettomina rakastajina. Useimmat elokuvansa neliskanttiseen kokoon kuvannut mestari pääsi 50-luvun lopulla kokeilemaan cinemascopea, jonka käyttö tuo When a Woman Ascends the Stairsiin ulkoista glamouria ja tyylikkyyttä, jota lisää myös Toshiro Mayuzumin jazzahtava musiikki.

****-
© Matti Erholtz, julkaistu: 2.7.2012
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
4.25/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (3)
100%
When a Woman Ascends the Stairs (1960)  When a Woman Ascends the Stairs (1960)Nainen nousee portaita