Caroline Munro

Kokoda (2006)

aka Pacific War Hell; Kokoda: 39th Battalion; 39th Battalion; Untitled Alister Grierson Project

Kokoda #1 Kokoda #2
IMDb

Kokoda kertoo Papua-Uuden-Guinean pohjoispuolella käydystä taistelusta japanilaisten ja australialaisjoukkojen kesken kesällä 1942. Se oli ensimmäinen liittoutuneiden maalla käyty kamppailu, joka päättyi Japanin tappioon. Aikanaan vähätelty ja väärinymmärretty taistelu on sittemmin nostettu niiden taisteluiden joukkoon, joissa toisenlainen ratkaisu olisi saattanut kääntää maailmansodan kulkun. Kunnianpalautus on sittemmin saatettu loppuun ja 2000-luvulla aiheesta on valmistunut elokuva ja samanniminen tv-minisarja (Kokoda, 2010).

1942 Australia oli täysin suojaton japanilaisten uhkaa vastaan, eikä maassa ollut vakinaisia joukkoja. Japanilaiset viidakkosotaan erikoistuneet veteraanijoukot nousivat maihin Papua-Uuden-Guinean pohjoispuolella ja lähtivät ylittämään viidakkoa kohti Port Mosebya. Port Mosenby tarjosi sillanpääaseman suoraan Australiaan.

Kokoda [1]
Kokoda [2]

Australialla oli asettaa japanilaisia vastaan vain taisteluhautojen kaivamiseen lähetettyjä kouluttamattomia nuorukaisia (joista osa oli vasta teini-ikäisiä) varusteinaan pelkät aavikkounivormut ja ensimmäisen maailmansodan kiväärit. Sodanjohdon kartoissa esiintyvä kapea ja näennäisesti helposti puolustettava sola paljastui kymmenen kilometriä leveäksi laaksoksi. Papua-Uuden-Guinean viidakko lähes jatkuvine sateineen on äärimmäisen vihamielistä ihmiselle ja otollista kaikella muulle elämälle, kuten mikrobeille ja loisille. Kosteuden vuoksi koko alue on käytännössä pelkkää mutaa. Kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti australialaisnuorukaiset pitivät puolensa 30 päivää, väsyttivät japanilaisjoukkojen parhaimmiston ja Port Moresby jäi valloittamatta. Elokuvan nimikkopataljoonan rivivahvuus oli kutistunut lopulta 32 mieheen.

Kokoda [3]
Kokoda [4]

Alustus oli pitkähkö, mutta kotimarkkinoille valmistettu elokuva olettaakin, että katsojalla on etukäteisymmärrys taistelusta ja sen merkityksestä. Neljän miljoonan budjetilla valmistuneen elokuvan keskeiset tekijät olivat valtaosin edellisvuoden Sydneyn elokuvakoulusta valmistuneita.

Australialaisen sotaelokuvan perusasenteessa on aina ollut eräänlaista uhrautumismentaliteettia ja ripaus huonoa itsetuntoa. On menty nöyrästi, vaikkakin innokkaiden ja seikkailunhaluisten sotilaiden kautta muiden sotiin (Anzacs, 1985; Vietnam, 1987). Monesti kovinkin alleviivaten, että päätös on tehty pelkästä moraalisesta velvollisuudentunnosta, eikä alistuneisuudesta isommille maille, kuten Yhdysvalloille ja Iso-Britannialle. Elokuvien sisältö ei ole kuitenkaan varsinaisesti kansallishenkistä vaan taustalla on enemmän pyrkimys erottautua (vanhasta) emomaasta omaa syrjäseutuidentiteettiä korostaen.

Kokoda [5]
Kokoda [6]

Ajatus konkretisoituu yleisimmin Gallipoliin sijoittuvissa elokuvissa. Historiallisten tapahtumien johdosta Gallipolissa onkin helppo rakentaa ajatus uhrautuvasta ja velvollisuudentuntoisesta kansakunnasta. Kokodasta puuttuu Peter Weirin Gallipolin (1981) melankolinen eeppisyys, mutta se hakeutuu kansallisen identiteetin määrityksessä samoihin maisemiin: sankariuhrien tai tekojen kautta oman olemassaolonsa oikeutukseen. Kokodan tapauksessa pääosissa ei ole veriuhrit, mutta kylläkin ne mahdollistavat hyveet, kuten lojaalisuus ja toveruus. Uhrautumisen perusaineksia toki nekin kaikki ovat. Voiton ja tappion olennaisin ero on se, muistellaanko jälkikäteen kuolleita vai eläviä.

Kokodan näkökulma sotaan on minimalistisempi ja vähemmän alleviivaava. Stalingrad -elokuvan (1993) tapaan se kiinnittää huomiota enemmän jokapäiväiseen selviytymiseen kuin itse taisteluihin. Taistelu on ensisijaisesti selviytymiskamppailua viheliäistä luontoa vastaan, japanilaissotilaiden ollessa vain piilevä ja aika ajoin realisoituva (lisä)uhka. Veriripuli, madot ja muta ovat sen sijaan läsnä koko ajan, eikä muille ajatuksille jää juurikaan tilaa. Sankaruus on kärsimystä.

Kokoda [7]
Kokoda [8]

Elokuva etenee muutaman sotilaan joukkoa seuraten ja juoni on rakennettu ns. "kadonnut partio" -konseptin ympärille. Tapahtumat seuraavat toisiaan, eikä elokuvan sotilailla tai katselijoillakaan ole kokonaiskuvaa henkilötason eloonjäämiskamppailujen ulkopuolella. Vaikka tämä on enemmän pienen budjetin sanelema ratkaisu kuin tyylikeino, niin se toimii melko hyvin. Kokoda on eräs hienoimmista viidakkotaistelukuvauksista juuri sen juonellisen niukkuuden, alistuneisuuden ja selittelyn puuttumisen vuoksi.

Versioinfo (20.8.2012):

Elokuva on ilmestynyt R1 ja R2 -alueilla nimellä 39th Battallion. Australianenglanti on vaikeaa ymmärtää, eikä julkaisuista löydy edes englanninkielistä tekstitystä.

2011 vuoden lopulla Kokoda julkaistiin Tanskassa nimellä Pacific War Hell (dvd ja blu-ray). Julkaisussa on myös suomenkielinen tekstitys.

***½-
© Jarkko Lehtola, julkaistu: 20.8.2012
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!