Caroline Munro

Calibre 9 (2011)


Calibre 9 #1 Calibre 9 #2
IMDb

Jean-Christian Tassyn silmissä näkyy sekunnin murto-osan ajan leimahdus, kun ohjaaja toteaa Calibre 9 -elokuvansa Fantasporto 2012 -festivaalinäytöksen jälkeen kotikaupungissaan olevan "juuri tuollaista". Tassy (s. 1978) on kotoisin Ranskan Toulousesta ja viittaa esikoiselokuvassaan kuvattavaan korruptioon, eikä Calibre 9:n läpimädästä pormestarihahmosta ole vaikeaa vetää janaa vaikkapa Ranskan ex-presidentti Nicolas Sarkozyyn.

Calibre 9 [1]
Calibre 9 [2]

Tassyn elokuva hakee motiivinsa nimeltä mainitsemattoman ranskalaiskaupungin politiikan likaisuudesta, lahjonnasta ja kiristyksestä sortumatta silti lainkaan vakavamieliseen saarnaamiseen, sillä satiiri ja huumori toimivat lajityyppejä risteyttävän Calibre 9:n käyttövoimana. Eri elementtejä sotketaan surutta yhteen jopa siinä määrin, että runsaudenpula uhkaa kääntyä itseään vastaan. Yliluonnolliset mysteeri- ja voodooainekset, musta huumori, salamaleikattu ultraväkivaltainen action ja jopa kauhuvivahteet muodostavat sopan, joka on kuitenkin suhteellisen vaivattomasti nieltävissä.

Calibre 9:n keskushahmo on Laurent Collombertin uskottavasti esittämä Yann, siisteihin pukuihin ja valkoiseen kauluspaitaan pukeutuva asemakaava-arkkitehti. Yannin ulkoisen rauhallisuuden ja kuuliaisuuden alla kiehuu, sillä pormestarin - Yannin esimiehen - moraalisesti arveluttava viranhoito, rasistisuus ja väkivaltaisuus mietityttävät. Mainiosti överiksi vedetty pormestari (Philippe Bussière) muun muassa käyttää "nekruksi" kutsumansa sisäkkönsä selkää golfpallon alustana harjoitellessaan swingejä sekä putteja toimistossaan ja virtsaa seksiehdotuksesta kieltäytyvän sihteerinsä päälle. Yannin työtehtävät koostuvatkin lähinnä pormestarin sikailujen ja rötösherrastelun jälkien peittelemisestä.

Calibre 9 [3]
Calibre 9 [4]

Yliluonnollinen vaihde laitetaan silmään, kun samaan aikaan kaupungin toisella laidalla maailman vanhimman ammatin jättämistä suunnitteleva prostituoitu Sarah (Nathalie Hauwelle) saa salaperäisen mustan miehen asiakkaakseen. Miehen tarjoaman rahasumman ansiosta Sarahilla olisi varaa jättää vanha elämä taakseen, mutta samalla paikalle saapuva ja asioiden saamiin käänteisiin tyytymätön Sarahin parittaja sotkee suunnitelmat. Syntyneen välienselvittelyn ja ammuskelun seurauksena sekä Sarah että parittaja päätyvät hengettömiksi. Sivustakatsojaksi jäänyt afrikkalaismies päättää antaa Sarahille toisen mahdollisuuden ja jonkinlaisen voodoomagian avulla Sarahin sielu ja tietoisuus siirtyvät hänen ysimilliseen käsiaseeseensa!

Ennen kuin Calibre 9 pääsee toimivimpaan osioonsa, näppäränliukkaaseen ja tyyliteltyyn luotibalettiin, sekoittuu tapahtumaketjuun eläkkeelle jäänyt poliisi (Phillippe Burel), jolla on olennainen osa Sarah-pyssyn ja Yannin polkujen risteämisessä. Puheliaan pistoolin ja Yannin välinen dialogi saa elokuvassa yllättäen vähemmän nolostuttavia piirteitä kuin voisi kuvitella ja ensikohtaaminen, joka johtaa veriseen John Woo meets Tony Scott -tyylillä kuvattuun ja leikattuun veriseen laukaustenvaihtoon, on oivaltava ja hauska. Pormestarin käsikassara Yannin ilmeet ovat näkemisen arvoiset, kun Sarahin inkarnaatio hypähtää miehen käteen kahakassa korruptoituneen rakennusliikkeen raskaasti aseistettuja gorilloja vastaan.

Calibre 9 [5]
Calibre 9 [6]

Hidastukset, tulitaistelujen koreografiat, cgi-tehosteet, värien rikkominen ja vauhdikkaat leikkaukset ovat muodikkaan sliipattuja, mutta elokuvan käsikirjoittaneenkin Tassyn mukaan vain "El mariachin (1992) tuplabudjetilla" toteutettu lopputulos on sen verran näyttävä, että ohjaajalle uskaltaa povata valoisaa tulevaisuutta elokuvan parissa. Ehkä tämä on sitä todellista ranskalaista uutta aaltoa.

Versioinfo (6.8.2012):

Elokuvafestivaaleja kiertäneen Calibre 9:n dvd-julkaisu on ohjaaja Jean-Christian Tassyn mukaan työn alla ja materialisoitunee lähitulevaisuudessa.

***--
© Mika Helminen, julkaistu: 6.8.2012
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
Riddler kommentoi (17.8.2012 20:17:53)
user avatar Miksi näiden ohjaajien täytyy aina olla antirasistisia? Miksei ikinä saada nähdä sovinististen rasistisikojen ohjauksia.
vastaa »
tietäjä kommentoi (6.11.2012 17:12:09)
lainaus:
Miksi näiden ohjaajien täytyy aina olla antirasistisia? Miksei ikinä saada nähdä sovinististen rasistisikojen ohjauksia.
user avatar Koska taustalla on juutalainen raha. Tämä sama raha ajaa monikulttuurin ilosanomaa.

Eli ei yleensä ottaen ohjaajien vika, vaan tuottajien.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa