Caroline Munro

Cosmopolis (2012)


Cosmopolis #1 Cosmopolis #2
IMDb

David Cronenbergin ura on aina kiehtovaa seurattavaa. Tinkimätön ohjaaja tekee usein odottamattomia ratkaisuja uuden elokuvansa suhteen, mutta lopulta ne yleensä sopivat hänen filmografiaansa kuin valettu. Siispä kliinisen, analyyttisen ja etäännyttävän A Dangerous Methodin (2011) jälkeen Cronenberg on tehnyt entistä kliinisemmän, analyyttisemmän ja etäännyttävämmän elokuvan. Aiheena on nyt ihmismielen sijaan talouskriisi, sekä rahan ja vallan hallitsemattomuus. Kontrollin menetys ja julkisivun romahdus ylipäänsä ovatkin hyvin cronenbergmäisiä teemoja.

Cosmopolis [1]
Cosmopolis [2]

Don DeLillon maineikkaaseen kirjaan (Cosmopolis, 2003) perustuva elokuva ei oikeastaan ole edes mikään narratiivinen tarina. Ennemminkin se on analyysi, pamfletti, satiiri ja pohdiskelu nykypäivästä. Päähenkilö, rikas nuori pankkiiri Eric Packer (Robert Pattinson) summaa tavoitteensa elokuvan alussa yhdellä lauseella: "Tarvitsen tukanleikkuun". Pattinsonin huolella sliipatussa kampauksessa ei maallikon silmin näytä olevan mitään vikaa. Hiustenleikkuu toimii tekosyynä sille, miksi Packer istahtaa limusiinin sisälle odottamaan parturilleen perille pääsyä koko päivän. Koko New York on tukossa presidentin vierailun ja mielenosoitusten vuoksi. Kummatkaan asiat eivät hetkauta Packeriä. Matkalla hän pyrkii tienaamaan rahaa. Tämän apuvälineeksi hän on kehittänyt monimutkaisia kaavoja, joilla pyrkii ennustamaan valuuttojen, etupäässä Kiinan juanin, kurssien kehittymistä.

Elokuva alkaa Zbigniew Herbertin runon jakeella "and a rat became the unit of currency". Myös Packer muistelee kuulleensa runon jossakin. Rotat ovatkin elokuvan kantava teema. Tarinassa nimetyt pankkiirit tuntuvat kaikki omaavan rottamaisen nimen (myös Packer itse, vrt. "pack rat"). Porhon istuessa kahvilassa aktivistit käyvät heittelemässä kuolleita rottia sisään. Metaforan varsinainen merkitys menee pankkiirilta ohi korvien, sillä hän kuvittelee sen viittaavan rottien selviytymiskykyyn ja on siksi vertauksesta mielissään. Hänhän selviää mistä vain, ja saa siksi tehdä mitä huvittaa. Tässä tapauksessa rotat kuitenkin ovat yhteiskunnan perustuksia nakertavia olentoja, jotka saavat koko höskän vielä romahtamaan kasaan.

Cosmopolis [3]
Cosmopolis [4]

Suurin osa elokuvasta sijoittuu Packerin limusiinin sisään, jossa mies keskustelee alaistensa kanssa finanssimaailman koukeroista. Auto toimii panssarina ja eristeenä. Muu maailma tapahtuu jossakin ihan muualla, eikä Packeriä kiinnosta edes se, kun limusiinia murjotaan ja maalataan mielenosoittajien toimesta. Tukanleikkuun lisäksi häntä kiinnostaa hankkia hotellihuone vastahakoisen nuorikkonsa Elisen (Sarah Gadon) kanssa vaakamamboiluun. Järkiavioliittoon painostetun Elisen kiinnostuksen kohteet ovat kuitenkin aivan muualla, joten sekstailu hänen kanssaan jää haaveeksi. Packer kuitenkin käy nykäisemässä koko joukkoa muita paikalle sattuneita daameja. Vähäeleinen Robert Pattinson on osuva näyttelijä kuvaamaan tunteetonta nuljua, joka on täysin todellisuudesta vieraantunut.

Cronenberg käyttää halpoja ja kehnoja visuaalisia efektejä hyödykseen ja green screenin edessä kuvattu limusiinin sisus todella näyttää olevan aivan toisista maailmoista. Leikkauksessa kaksi ihmistä on harvoin samaan aikaan kuvaruudulla. Vaikka etäisyyttä olisi limusiinin sisällä vain pari metriä, Cronenberg saa sen venymään ylittämättömäksi kuiluksi. Packer ei saa oikeaa kontaktia oletettuihin ystäviinsä, neuvojiinsa tai jalkavaimoihinsa.

Cosmopolis [5]
Cosmopolis [6]

Koko matkan ajan Packerin huono ennustussysteemi menettää rahaa, mutta hän itsepintaisesti yhä kaipaa vain parturiin jopa oman tulevaisuutensa uhalla. Samaan aikaan hänen, kuten myös limusiininsa, ulkosivut alkavat rakoilla. Rikas ääliö tulee naurunalaiseksi useaan otteeseen päivän mittaan. Rahojen kadotessa myös Packerin todellisuustaju alkaa kadota entistä pahemmin. Hänen ajattelematta tekemänsä päätökset käyvät aina vain äärimmäisemmiksi.

Elokuva on lopulta varsin kyyninen, sillä mielenosoittajien tragikoomiset keinot käydä rahavaltaa vastaan esitetään varsin tehottomina. Mathieu Amalricin esittämä valtaapitävien kakuttaja ei välitä niinkään teon symbolisesta arvosta, kuin siitä että on itse onnistunut tekemään jotain äärimmäiseksi kokemaansa. Cronenberg esittää, ettei raharuhtinaiden nolaus auta mitään, koska he tekevät sen itse. Rottiakaan ei kyetä koskaan täysin hävittämään.

Versioinfo (22.8.2012):

Suomen ensi-ilta 31.8.2012.

***½-
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 22.8.2012
keskiarvo
toimitus
3.14/5.00 (7)
 JSSMKKJM*MMEMPI
  2.5 4.0 3.0 4.0 3.0 2.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.32/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  8 (17)
47%
Cosmopolis (2012)  Cosmopolis (2012)  

kommentit

odota...
Ommo kommentoi (3.10.2012 10:10:51)
user avatar Eix tää leffa/käsis nyt ole Jean Baudrillardin merkitysten imploosio -teorian ja siihen liittyvän rivous-teeman popularisointi? Jopa näiden teorioiden taustalla oleva maussilainen potlach mainitaan lopuksi.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa