Caroline Munro

Spring Breakers (2012)


Spring Breakers #1 Spring Breakers #2
IMDb

"Bikinis and big booties, that's what life is all about, y'all!"

Yhdysvaltain omaäänisimpiin elokuvantekijöihin kuuluva Harmony Korine nousi arvostettuun asemaan jo nuorena tekemillään töillään (Kids, 1995; Gummo, 1997). 90-luvulla Korine viehtyi päihteisiin, eli ikuista bilekesää ja hengaili kaheleiden kulttihahmojen, kuten räppäri Ol' Dirty Bastardin kanssa. Itsetuhoinen bailaus vei Korinelta melkein hengen, mutta kokemuksesta jäi mieleen aihe elokuvaan jota hän on yrittänyt saada aikaan lähes 15 vuotta. Ja vihdoin se on täällä. Spring Break, Bitches!

Spring Breakers [1]
Spring Breakers [2]

Spring Breakers välttää selviä lokeroita, joihin se on helppo etukäteen sijoittaa. Kyseessä ei ole pelkkä itsetarkoituksellinen sikailuelokuva, eikä myöskään sormella osoitteleva helppo satiiri tyhjästä bile-elämän tavoittelusta. Tissejä ja perseitä kyllä nähdään runsain mitoin hyllymässä hidastetuissa lähikuvissa, mutta koko homman luonne on pikemminkin uskonnollis-mystinen. Biletys tuntuu sielussa ja ruumiissa, jolloin se aiheuttaa lähes hengellisen hurmoksen ja täyttymyksen tunteen. Voiko se siis olla väärin, vaikka koko homma menisikin täysin överiksi?

Tällä kertaa Korinen elokuvassa on jopa juoni, mutta siihen keskittyminen on virhe. Kuten ohjaajan aikaisemmatkin elokuvat, Spring Breakers elää ennemminkin kuvien, tunnelmien, nousujen ja laskujen kautta. Mainittakoon tarinasta kuitenkin sen verran, että elokuvassa neljä opiskelijatyttöä astuu rikoksen poluille päästäkseen vuoden kovimpiin bileisiin kevätlomallaan. Myöhemmin he sotkeutuvat myös kunnon nousutiloja arvostavan pikkugangsteri Alienin (James Franco) kelkkaan ja köpelöihin huumediileihin.

Spring Breakers [3]
Spring Breakers [4]

Jo alussa tyttöjen luennolla istuminen esitetään visuaalisesti kuin suurina rave-bileinä, joissa pimeää huonetta valaisevat tietokonenäytöt vaihtavat väriä satunnaisesti. Harrastunnelmainen, tylsä tilaisuus kuitenkin käy tyttöjen hermoille. Vieroittavan olon aiheuttaa myös Faithin (Selena Gomez) uskonnollinen tilaisuus ryhmämeditointeineen ja lasi-ikkunoiden keskellä tapahtuvine aikuistumisrituaaleineen. Nämä eivät ole päähenkilöille aitoja asioita, ainoastaan hauskanpito on. Rahan tarve ja adrenaliinihakuisuus saa tytöt tekemään röyhkeän ryöstön. Moraalista ongelmaa tässä ei nähdä. Bileitä, seksiä, huumeita tänne ja heti!

Floridaan saavuttuaan biletyksen itseisarvo kumoaa tyttöjen kaikki olemassa olevat moraalikoodit ja individualismin. Tytöt pitävät tiiviisti yhtä niin mehujäätä provosoivasti imeskellessään, skoottereilla kaduilla kruisaillessaan, huumeita vetäessään kuin sekstaillessaankin. Virran mukana kulkeva biletys ei salli aivojen käyttöä, joten heti kun epävarmuus hiippailee kuvioihin, on aika lähteä kotiin. Itseään huijaamaan jääneitä ei kuitenkaan rankaista vaan koko homma viedään samalla tyylillä päätepisteeseensä asti.

Spring Breakers [5]
Spring Breakers [6]

Karkkimainen väriskaala korostaa räikeän kirkkaita neonvärejä. Toisinaan leikkauksen hypnoottinen rakenne antaa samanlaisen vaikutelman kuin kovien huumeiden käyttö. Ohimenevän tuokion ajaksi saatetaan hyppiä aikatasossa takaisin tai eteenpäin. Kaiken kaikkiaan on toisinaan hankala sanoa, kuvataanko elokuvassa erilaisia uni-, harha- ja haavejaksoja vai aidosti jatkuvuuteen kuuluvia kohtauksia. Varsin saamattoman oloinen gangsteri Alien tuskin oikeasti käy iskemässä pukumiesten päitä valtaviin hääkakkuihin.

Kautta linjan elokuvan hahmot ovat niin räikeitä stereotyyppejä, että niitä on hankala ottaa täysin vakavissaan. Korine rakastaa outoja, erikoisia ja rumia hahmoja, ja rullaa kuvaan huumebailauksen asiantuntijoita, kuten räppäri Gucci Manen ja ATL Twinsinä tunnetut Sewellin veljekset. Varsinkin jälkimmäisten arkielämä tuskin poikkeaa paljoakaan elokuvassa esitetystä huumehääräilystä.

Spring Breakers [7]
Spring Breakers [8]

Korinen työhönsä levittelemä ironia on samaan aikaan silminnähden överiä että yllättävän hienovaraista. Elokuva ei syyttele, tuomitse, moralisoi, tai varoittele. Sen sankarit ovat omapäisiä tyttöjä, joilla Korine näkee olevan oikeus pitää hauskaa, myös oman seksuaalisuutensa kustannuksella. Ennen ryöstötilannetta eräs tytöistä kehottaa toista ajattelemaan tilanteen olevan kuin videopelissä. Kautta linjan biletypyköiden toiminta tuntuu tapahtuvan pop-kulttuurista tuttujen mallien mukaan, oli kyseessä sitten Britney Spearsin julkkissekoilun tai Scarfacen (1983) aseiden ja gangsterikulttuurin ihannointi.

Eräässä hienossa kohtauksessa Alien esittelee uusille tuttavuuksilleen omistamiaan tavaroita yhtä innoissaan kuin lapsi lelukokoelmansa figuuririvistöä. Gangsteri-imagoa tukeva materia on tehnyt hänet aidosti onnelliseksi. Hetkeä myöhemmin Alien kokee toisen onnen hetken, kun hänen suuhunsa työnnetään ladatun aseen piippu, jota mies alkaa ahnaasti imeskelemään. Alien haluaa tehdä asioita, jotka näyttävät tanssahtelulta elämän ja kuoleman välimaastossa. Tällaisen tilanteen tarjoajaa hän alkaa pitää aitona sielunkumppaninaan. Ulospano on tässäkin tärkeämpää kuin varsinainen vaaran tunne. Eikä pelkkiä bikinitypyköitä nyt voi ottaa vakavasti, eihän?

Spring Breakers [9]
Spring Breakers [10]

Bailutyttöjen nelikon omaan mallikäyttäytymisen huumaan tulee ajoittain pieni särö. Tämä havahduttaa pari yksilöä kokemaan tilanteet itseään kohtaan uhkaavana. Näissä kohtauksissa MTV-ilmaisulle vierasta puolta rikolliselämästä, tai edes mustaihoisia ihmisiä ei oikein osata enää käsitellä. Jäljelle jääneet, seksistisesti kohdellut pimut eivät ole pelkkiä paperitiikereitä, vaan he viehtyvät syvästi aseiden avulla saamastaan vallan tunteesta. Lopulta on kyse ihmisistä, jotka eivät pysty itse aloittamaan bileitä, mutta pystyvät kyllä lopettamaan ne.

YOLO-sukupolvelle jo musiikkivideot ovat turhan pitkäjänteisiä kerronnaltaan ja elokuvan energinen pomppiminen ympäriinsä heijastaa tätä. Aiheeseen sopivasti elokuvan biletys tapahtuu uuden ajan airuen, Skrillexin, dubstepin suvosävelten tahtiin. Säveltäjä Cliff Martinez sotkee ajoittain sekaan myös mollivetoisempia melodioita. Mutta onko kyseessä jokin suuri sukupolvikokemus tai aidosti merkittävä elokuva? Aivan sama. Kyseessä on äärettömän viihdyttävä elokuva, jossa on reilusti enemmän tasoja kuin silkka pintakiilto antaa ilmi. Kuka jaksaa välittää, miltä se näyttää huomenna, jos kivaa voi pitää jo nyt?

****½
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 30.4.2013
keskiarvo
toimitus
3.38/5.00 (8)
 JSSMTPJMJM*MMMK*PI
  3.5 3.5 3.5 3.5 2.0 2.5 4.0 4.5
keskiarvo
lukijat i
3.45/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  8 (14)
57%
Spring Breakers (2012)  Spring Breakers (2012)