Caroline Munro

Birthright (2010)

aka Birth Right; Saitai

Birthright #1 Birthright #2
IMDb

Tuottajana paremmin tunnetun Naoki Hashimoton ohjaama kostoelokuva Birthright on lajityyppinsä epätyypillisimpiä töitä. Kiyoshi Kurosawan ja Jun Ichikawan töitä etäisesti muistuttava elokuva hylkää lajityyppinsä konventiot ja vaatii katsojaltaan poikkeuksellisen pitkää kärsivällisyyttä. Staattisten kuvien ja hitaasti aukeavien hahmojen varaan rakentuva kostotarina käyttää musiikkia vain kahdessa kohtauksessa ja sisältää useita 10-15 minuutin pituisia dialogittomia jaksoja.

Birthright [1]
Birthright [2]

Birthright on hitaasti aukeava henkilötutkielma, joka antaa katsojalle aikaa analysoida hahmojaan ennen heidän taustojensa paljastamista. Elokuvan päähenkilö on nuori nainen (Sayoko Oho), joka päivästä toiseen vakoilee tavalliselta vaikuttavan perheen elämää. Omakotitalossa asuvan perheen isä ja teini-ikäinen tytär eivät kiinnitä muukalaiseen lainkaan huomiota; äiti puolestaan vaikuttaisi toisinaan huomaavan hänet, mutta jättää asian sikseen. Lopulta nainen tekeytyy koulutytöksi, houkuttelee perheen tyttären autoonsa ja kidnappaa hänet. Kaappaaja lukitsee sekä uhrinsa että itsensä varastorakennukseen ilman vettä tai ruokaa.

Uhri-kaappaaja -asetelmasta huolimatta Hashimoto ei juuri asettaudu yhdenkään hahmon puolelle. Surumielinen elokuva etenee hiljaisesta kohtauksesta toiseen ilman tunteellisia purkauksia. Läpikotaisin harmaa ja tavattoman rakeinen ulkoasu vahvistaa tunnelmaa, joka on kuin yhdistelmä Kiyoshi Kurosawan trillereitä sekä Jun Ichikawaa, jonka ohjaaman Tony Takitanin (2004) Hashimoto on tuottanut. Birthright on kuitenkin niitäkin seesteisempi elokuva, joka luottaa puhtaasti hahmoihin ja kuviin, jättäen samalla dialogin ja musiikinkäytön minimiin.

Birthright [3]
Birthright [4]

Birthright on myös aivan poikkeuksellisen feminiininen elokuva. Kostotarinan kaikki päähenkilöt ovat naisia, ja heitä kuvataan uskottavasti ja luontevasti. Miehiä nähdään ainoastaan kuvien taustalla tai kokonaan dialogittomissa rooleissa, eikä heistä yhdelläkään ole merkitystä juonen kannalta. Tästä huolimatta kameran takana vaikuttaa puhtaan miesvetoinen tekijäkaarti ohjaajasta käsikirjoittajaan ja tuottajiin.

Kameran edessä sen sijaan vakuuttavat yksinomaan naiset. Näyttelijätyöskentely on kauttaaltaan tasokasta. Erityismaininnan ansaitsee päätähtien Sayoko Ohon ja Miyu Yagyun fyysinen mukaan heittäytyminen. Ohjaaja pakotti näyttelijänsä poikkeuksellisen raskaaseen fyysiseen rääkkiin, eväten näiltä lähes kaiken juoman ja ruoan päiväkausiksi. Kidnappaajan ja uhrin päivästä toiseen jatkuva vankeus ja nääntymys näkyvät näyttelijöiden kasvoilla havahduttavasti.

Birthright [5]
Birthright [6]

Hashimoton äärihidas kerronta on kuitenkin riskaabeli valinta, ja osa yleisöstä tulee varmasti jäämään matkan varrelle. Kuitenkin elokuvan teho kasvaa sitä mukaa, mitä pidemmälle se etenee. Lopun sinänsä yksinkertainen huipennus on pitkään kasvaneen jännitteen johdosta järisyttävän voimakas. Toisin kuin helposti katsottavat tusinaelokuvat, Birthright ei hevin unohdu loppuun saakka jaksaneiden katsojien mielistä. Tämänlaista rohkeutta japanilaisessa elokuvassa nähdään enää harvoin.

Versioinfo (19.6.2013):

Ehkäpä elokuvan haastavuuden johdosta sen levitys on jäänyt erityisen suppeaksi. Birthright julkaistiin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla jo vuonna 2010. Japanin ensi-iltaa jouduttiin odottamaan lähes kaksi vuotta, ja senkin jälkeen elokuvaa esitettiin vain muutamassa suurkaupungissa. Sittemmin ilmestynyt dvd-julkaisu on rajoitettu videovuokraamojakeluun. Toistaiseksi elokuvaa ei ole mahdollista ostaa kotivideoformaatissa.

***½-
© Mikko Koivisto, julkaistu: 19.6.2013
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
Mikko kommentoi (1.1.2015 12:15:55)
user avatar Amerikan remake tekeillä: http://variety.com/2014/film/news/chris-and-paul-weitz-to-remake-japans-birthright-with-anew-1201377747/

Toivottavasti alkuperäinenkin pääsee kunnolliseen levitykseen tämän myötä.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa