Caroline Munro

Blind Beast (1969)

aka Môjû; Die blinde Bestie; La bête aveugle; Mohju; Moju; Warehouse

Blind Beast #1 Blind Beast #2
IMDb

Blind Beast on Teruo Ishiin Horrors of Malformed Menin (1969) ohella kovin japanilaisen vinoutuneen kauhun maestron Edogawa Rampon tarinoista tehty kinemaattinen sovitus. Lopputuloksen voisi määritellä jonkinlaiseksi mielenkiintoiseksi Japanin 1960-luvun eksploitaatioelokuvan ja arthousea edustavan uuden aallon äpärälapseksi.

Blind Beast [1]
Blind Beast [2]

Michio on sokeutunut kuvanveistäjä, jolla on fiksaatio kauniista valokuvamallista nimeltään Aki, jonka ulkonäköön hän on tutustunut koskettelemalla toisen taiteilijan Akin muotokuvaksi tekemää patsasta. Lähes yhtä seonneen, mutta näkökykyisen äitinsä avustuksella Michio ihmisryöstää halujensa kohteen. Aki lukitaan vangiksi klaustrofobiseen halliin, jota Michio käyttää ateljeenaan.

Blind Beast [3]
Blind Beast [4]

Ateljee on todennäköisesti mykistävin sellainen elokuvahistoriassa. Michio on luonut suuren hämärän paikan täyteen jättimäisen kokoisia veistoksia ihmiskehoista, sekä niiden yksittäisistä irrallisista ruuminosista, kuten silmistä, nenistä sekä tisseistä. Mieleen tulee David Cronenbergin Scannersin (1981) taiteilijahahmo, joka pyrkii purkamaan telepaattisia tarpeitaan luomalla Anish Kapoorin teosten mittakaavaa läheneviä veistoksia esimerkiksi ihmisen päästä. Elokuva pysyttelee suurimman osan ajastaan tässä hätkähdyttävässä miljöössä, Akin ja Michion suhteen kehittyen aina vaan sairaalloisemmaksi. Onnellista loppua ei tietenkään ole soveliasta odottaa (vihje: Jennifer Lynchin Boxing Helenan on sanottu ottaneen inspiraatiota Blind Beastista).

Blind Beast [5]
Blind Beast [6]

Scope-kuva tuntuu sopivalta formaatilta Michion jättimäisten taideteosten tallentamiseen, joskin laajakangas ei välttämättä ole ideaalein väline miljööseen sopivan klaustrofobisen tunnelman tehostamiseen. Värimaailma on kelvollinen. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että kuten niin monet muut Japanin uuden aallon nimikkeet, toimisi tämäkin filmi paremmin mustavalkoisena. Ainakin monokromaattiset promokuvat joita elokuvasta löytyy, onnistuvat paremmin välittämään sitä ahdistavuutta johon teos pyrkii.

Blind Beast [7]
Blind Beast [8]

Blind Beast toimii paremmin sarjana häikäisevän groteskeja visioita kuin sinä henkilöhahmopainotteisena kamarinäytelmänä mitä se haluaisi olla. Yhtenä esimerkkinä Akin metamorfoosi uhrista kiduttajansa suostuvaiseksi rakastajaksi ei onnistu sisältämään totuuden sointua. Masumuran ohjaamasta elokuvasta tulee mieleen kaksi toisistaan kovin erilaista tuotosta samasta valtiosta, joiden tyylillisessä välimaastossa Blind Beast kenties sijaitsee. Hiroshi Teshigaharan Dyynien daami (The Woman in the Dunes, 1964) - jossa kuvataan hiekkaa samalla silmällä kuin Andrei Tarkovski kuvaa vettä - sisältää samanlaista miehen ja naisen yhteen hiostavan ahtaaseen tilaan suljettua psykoseksuaalista jännitettä. Jollain kahjolla tavalla Blind Beastin duon vinoutunut suhde tuo myös mieleen Guinea Pig -elokuvista parhaimman, taiteilija-maalaa-mädäntyvää-merenneitoa -tarinan Mermaid in a Manhole (1988), joka kaiken äklöytensä keskellä on oiva esimerkki käytettäväksi elokuvakouluissa hidastusten käytössä: "No niin oppilaat, huomatkaa elokuvantekijän johdonmukaisuus siinä, että joka kerta visvan tai veren purskahtaessa kuva muuttuu hidastetuksi...".

Blind Beast [9]
Blind Beast [10]

Blind Beast ei loppujen lopuksi selviydy täysin kunnialla täyspitkänä elokuvana. Paremmin se sointuisi keskimittaisena filminä, tai mahdollisesti tunnin pituisena teatteriesityksenä, jos lavalle oltaisiin onnistuttu luomaan yhtä vaikuttava miljöö kuin itse leffassa. Yksi mahdollinen selitys tähän seikkaan löytyy ohjaajan valinnassa hyödyntää alkuperäisestä Rampon kirjasta ainoastaan alkuosa, ja keinotekoisesti venyttää sitä pidemmäksi kuin tarinalliset rahkeet sallisivat.

Kirjalle uskollisempi oli tällä vuosituhannella digi-videolle kuvattu uusintaversio Blind Beast vs Killer Dwarf (2001), joka jäi Ishiin viimeiseksi elokuvalliseksi luomukseksi. On kiinnostavaa nähdä Masumuran elokuvan miljöitä ja kohtauksia, mutta nyt 1980-luvun suomalaisen sketsi-shown tuotantoarvoilla. Juonen sekaan on myös viskottu muita Rampon tarinoita, samaan tapaan kuin useat Edgar Allan Poe -filmatisoinnit sisältävät toisia kirjailijan kertomuksia sivujuonina.

Katselukokemuksena Blind Beast vs Killer Dwarf on vuoden 1969 tuotokselle sitä mitä Yöjuttu: Merkitty on Herk Harveyn Carnival of Soulsille. Yksi hieno kohta kuitenkin kieltämättä löytyy tästä nuhjuisella sähköisellä kuvalla tuotetusta eksploitaatiopaketista: kun kasa ilmapalloja lentelee taivaalla, ja joukko lapsia seuraa sitä maan pinnalta, lopulta paljastuen että yhdestä pallosta roikkuu irtonainen ihmisen jalka.

***½-
© Mies Mikkonen, julkaistu: 14.8.2013
keskiarvo
toimitus
3.70/5.00 (5)
 JSJM*MMMK*EM
  3.0 4.0 3.5 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.80/5.00 (5)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  10 (10)
100%
Blind Beast (1969)  Blind Beast (1969)Môjû