Caroline Munro

Noriko's Dinner Table (2005)

aka Noriko no shokutaku

Noriko's Dinner Table #1 Noriko's Dinner Table #2

Genre

IMDb

Suicide Club (2001) nousi hitiksi elokuvafestivaaleilla ympäri maailmaa - ehkäpä osittain vääristäkin syistä. Trilogiaksi kaavailtu kokonaisuus jatkuu sarjan toisessa ja toistaiseksi viimeisessä elokuvassa Noriko's Dinner Table. Sonon kirjoittamaan kirjaan Suicide Circle: The Complete Edition (2002) perustuva elokuva muuttaa kuitenkin kerronnallista tyyliä siinä määrin, että osa Suicide Clubin faneista on tuntenut pistävää kipua kiveksissään.

Noriko's Dinner Table [1]
Noriko's Dinner Table [2]

Suicide Club käsitteli japanilaisen yhteiskunnan ja pop-kulttuurin sairaustiloja mustan huumorin ja kauhun keinoin. Noriko's Dinner Tablessa kauhu ja pop-musiikki on karsittu pois ja pureuduttu syvemmin itse teemaan: ihmisen identiteettiin. Suicide Clubin verkkomaisen kutoelman sijaan polttopiste on tällä kertaa yhdessä perheessä. Vinksahtaneet perhetragediat ovatkin Sonon vakioteema (mm. Strange Circus, 2005; Love Exposure, 2008; Cold Fish, 2010) sekä ohjaajan kapinaa "japanilaisen elokuvan tylsistyttänyttä" Yasujiro Ozua kohtaan.

Puoliomaelämäkerrallinen Noriko's Dinner Table sekoittaa fiktiota ja ohjaajan omia nuoruudenkokemuksia. Päähenkilö on ujo 17-vuotias koulutyttö Noriko. Internetin keskustelupalstoilta uuden identiteetin löytävä tyttö karkaa kotoaan Tokioon. Sono teki saman tempun teini-ikäisenä ja päätyi yrittämään neitsyytensä menetystä kadulla vastaan tuleen naisen kanssa. Suunnitelma meni puihin: nainen oli itsetuhoinen sekopää, joka etsi itsemurhakumppania. Tajuttuaan Sonon kiintymyksen elämään nainen kuitenkin muutti suunnitelmaa. Nuori Sono päätyi muutaman viikon pituiselle perhetapaamiselle esittäen naisen aviomiestä tämän vanhempien edessä. Sonolle ei koskaan selvinnyt uskoiko kukaan vedätystä vai leikkivätkö kaikki vain mukana. Sama kuvio toistuu Noriko's Dinner Tablen tarinassa.

Noriko's Dinner Table [3]
Noriko's Dinner Table [4]

Noriko's Dinner Tablen alku on jokseenkin täydellinen. Todellista maailmaa kokemattoman nuoren tytön sielunmaisemaa luotsaava ensimmäinen tunti on Sonoa parhaimmillaan. Kysymykset oman identiteetin löytämisestä ja siirtymisestä pikkukaupungin idyllistä metropolin informaatio- ja popvyörytykseen ovat universaaleja ja sukupuolesta riippumattomia. Sono vuorottelee nykyhetken ja menneen välillä. Informaatiotulva on valtaisa, mutta kaunis. Kokonaiskuva hahmottuu katsojan päässä eikä pelkästään filmillä.

Sonon terävin audiovisuaalinen ote lipsuu jatkossa hieman. Näkökulmaa ja päähenkilöä vaihdetaan useaan otteeseen, mikä ei aina toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla. Fokus siirtyy kuitenkin yhä syvemmälle identiteettiroolien pelaamiseen. Lopulta keitos kiehuu liki yli. Jälleen Sono näyttää, kuinka perheyhteisö hajoaa omaan tavallisuuteensa ja siteiden puutteeseen, kunnes jäljellä on enää groteski irvikuva.

Noriko's Dinner Table [5]
Noriko's Dinner Table [6]

Noriko's Dinner Table on olennainen osa Sonon Suicide Club -maailmaa, mutta ei suoraa tarinallista jatkumoa. Suicide Clubin tapahtumiin viitataan vain muutamaan otteeseen - varsin tarpeettomasti. Suorat yhteydet edeltäjään olisikin voinut karsia pois. Omilla jaloillaan seisova 159-minuuttinen elokuva lyhenisi silloin kymmenisen minuuttia.

Noriko's Dinner Tablessa iso kiitos kuuluu myös vuoron perään tasokkaita roolisuorituksia latoville näyttelijöille: Kazue Fukiishi (Noriko), Yuriko Yoshitaka (pikkusisko Yuka), Ken Mitsuishi (perheen isä), sekä Tsugumi (Ueno Station 54). Viimemainitun Sono ehti jo vannoa palkkaavansa jokaiseen elokuvaansa, mutta lopulta yhteistyötä kesti vain muutaman elokuvan verran. Toissavuonna Tsugumi teki aikuisviihdedebyyttinsä 37-vuotiaana - odottamaton käänne uralle, jonka alkuun mahtui kasa newcomer-palkintoja (Moonlight Whispers, 1999) sekä esiintymisiä useammassakin kehutussa indie-elokuvassa (mm. Luxurius Bone, 2001) sekä valtavirran televisiodraamassa.

Noriko's Dinner Table [7]
Noriko's Dinner Table [8]

Noriko's Dinner Table on Sonon kiehtovimpia elokuvia, mutta ohjaajan monista muista 2000-luvun töistä poiketen sitä ei voi suositella aivan kenelle tahansa. Pehmeälle digivideolle lähes unenomaisesti kuvattu elokuva vaatii kärsivällisyyttä. Jos ajatus lähemmäs kolmituntisesta sukelluksesta identiteettiään etsivän teinitytön sielunmaisemaan kauhistuttaa, kannattaa elokuva jättää suosiolla väliin. Noriko's Dinner Tablen kaltaiseen raikkauteen Sonon tuoreimmat ohjaukset eivät kuitenkaan ole yltäneet.

Versioinfo (30.9.2013):

R1-julkaisu vaikuttaisi olevan laadultaan vertailukelpoinen arvostelukappaleena toimineeseen Japani-dvd:hen. Molemmat julkaisut sisältävät englanninkielisen tekstityksen.

****½
© Mikko Koivisto, julkaistu: 30.9.2013
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
3.75/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Noriko's Dinner Table (2005)  Noriko's Dinner Table (2005)Noriko no shokutaku  

kommentit

odota...
Joona kommentoi (4.10.2013 12:48:16)
user avatar Ehkäpä ykkössuosikkini Sonolta.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa