Caroline Munro

What's the Matter with Helen? (1971)

Kauhun vangitsemat

What's the Matter with Helen? #1 What's the Matter with Helen? #2
IMDb

Vuotta ennen Englannissa kuvattua Hannu ja Kerttu -muunnelmaa Whoever Slew Auntie Roo? (1972), amerikkalainen Curtis Harrington ohjasi niin ikään mentaalisesti epästabiilien, jo varttuneiden naishenkilöiden sielunelämään kurkistavan satiirilla maustetun psykologisen kauhutrillerin What's the Matter with Helen?. Kahden keski-ikäisen rouvan välisiin suhteisiin ja heidän kohtalonsa yhteen ajaviin sattumuksiin keskittyvä käsikirjoitus on Henry Farrellin käsialaa. Jos elokuvan asetelma ja tyylilaji vaikuttavat tutulta, on siihen luonnollinen selitys. Farrell nimittäin kirjoitti myös vuonna 1960 ilmestyneen romaanin What Ever Happened to Baby Jane?, josta Robert Aldrich ohjasi pari vuotta myöhemmin samannimisen klassikkoelokuvan ja psycho-biddy -alagenren kantateoksen.

What's the Matter with Helen? [1]
What's the Matter with Helen? [2]

Roo-tätinä myöhemmin oireillut Shelley Winters lähti Harringtonin ohjaukseen ensimmäistä kertaa lukematta edes käsikirjoitusta, luotto lähinnä isojen studioiden ulkopuolella omintakeista kauhua tehneeseen ohjaajaan oli sen verran suuri. Toiseen päärooliin saatiin hehkeä Debbie Reynolds (Singin' in the Rain, 1952), nuorekas Hollywood-stara, joka tuo rooliinsa tarvittavaa kontrastia arkisemmassa habituksessa tällä kertaa heiluvan Wintersin rinnalle.

Kipinöivällä naisenergialla käyvää pääkaksikkoa säestämään saatiin sellaisia nimiä kuin Dennis Weaver (The Duel, 1971), Agnes Moorehead (Citizen Kane, 1941) ja esimerkiksi Stanley Kubrickin 50-luvun töistä muistettava Timothy Carey. Periodidraamankin tunnukset täyttävän elokuvan näyttelijäsuorituksissa ei olekaan nokan koputtamista - kahdelle viimeksi mainitulle olisi suonut valkokangasaikaa enemmänkin. Varsin pikaisesti kuvissa käväisevä Agnes Mooreheadin radioevankelista mielipuolistelee melkein Winters-leveleillä ja Careyn laitapuolen kulkija ehtii säväyttää yhdellä kohtauksellaan.

What's the Matter with Helen? [3]
What's the Matter with Helen? [4]

What's the Matter with Helen? alkaa uutisväläyksellä Franklin D. Rooseveltin presidenttikaudelta 1930-luvun Yhdysvalloista. Iowan osavaltiossa Braddockin kaupungissa on tapahtunut verinen ja raaka silpomismurha, josta kaksi nuorta miestä tuomitaan pitkän oikeudenkäynnin jälkeen elinikäiseen vankeuteen. Kohun keskelle ja uutiskuviin päätyvät myös tuomittujen äidit, Helen Hill (Winters) ja Adelle Bruckner (Reynolds).

Kun Heleniä viilletään ihmispaljouden keskellä ja naiset alkavat vastaanottaa uhkailusoittoja kotiinsa, saa tanssikoulun avaamista suunnitteleva Adelle kaikesta tarpeekseen ja ehdottaa Helenille maiseman vaihtoa. Los Angelesiin suuntaava parivaljakko päättää aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä Hollywoodissa. Adelle pyytää Heleniä muuttamaan luokseen asumaan ja naiset vaihtavat jopa sukunimensä ei-toivottujen vainoojien karistamiseksi.

What's the Matter with Helen? [5]
What's the Matter with Helen? [6]

Alkusommittelun jälkeen Harrisonin elokuva muotoutuu yhtäältä tummasävyiseksi ja ivalliseksi kuvaukseksi Hollywoodin unelmatehtaasta ja studiosysteemistä, toisaalta sairaskertomukseksi mielen järkkymisestä ja Helenin pelosta miehiä kohtaan. Adellen pienille Shirley Temple -klooneille ja heidän tyrkyille vanhemmilleen pitämä tanssi- ja esiintymiskoulu tuo mukaan oman bisarrin kierteensä, läpi elokuvan nähtävistä uskonnollisista teemoista ja symboleista puhumattakaan.

Harrisonin ohjausjälki on visuaalisesti tyylikästä ja se, että satunnaiset "ulko-otokset" öisiltä Hollywoodin kaduilta näyttävät varsin selkeästi lavasteilta, korostaa unelmakaupungin muovista puolta. Shelley Wintersin metodityylillä Helenin nahkoihin heittäytymistä on ilo seurata ja tämän ohjaajalle tokaisemaa "voisin laittaa lisää lesbovaihdetta kehiin" -ehdotusta ei elokuvan tuotantoyhtiökään yrityksistään huolimatta pystynyt täysin tyrmäämään. Myös camp-arvoja etsivät todennäköisesti löytävät hakemansa.

What's the Matter with Helen? [7]
What's the Matter with Helen? [8]

Elokuvan markkinoinnista 70-luvun alussa vastannut taho taas onnistui töpeksimään perusteellisesti käyttäen julisteissa ja mainosrekvisiitassa kuvaa, joka paljastaa paljon olennaista elokuvan loppuratkaisusta. Kaikkea ei ole kuitenkaan ihan valmiiksi pureskeltu. Pohtimista riittää siinäkin, mikä tapahtuu Helenin pään sisällä ja mikä taas Harrisonin elokuvan sisäisessä todellisuudessa. Helenin menneisyydestä paljastuu kysymyksiä herättäviä asioita, Adellella on omat pakkomielteensä sekä miellyttämisen tarpeensa ja vertauskuvilla leikkimisellä on tämän elokuvan yhteydessä merkitystä.

What's the Matter with Helen? Mikä Heleniä sitten vaivaa? Menneisyys, mustasukkaisuus, oma poika on posessa murhasta, tuntemattomat soittelijat ahdistelevat, uskonto ja miehet pelottavat ja oma seksuaalisuuskin sisältää epävarmuustekijöitä. Vähemmästäkin pää pehmenee. Kaiken lisäksi se lienee tarttuvaa: elokuvan ilmestymisen aikaan Eeva-lehdessä suosittua ihmissuhdepalstaa nimeltä Leelian lepotuoli pitänyt Valtion elokuvatarkastamon sensori joka tapauksessa halusi kieltää What's the Matter with Helen? -elokuvan "mielenterveyttä vaarantavana".

Versioinfo (17.10.2013):

What's the Matter with Helen on saatavilla R1-alueen tuplajulkaisuna MGM:n Midnite Movies -sarjassa hyvälaatuisena anamorfisena dvd:nä yhdessä Whoever Slew Auntie Roo? (1972) -elokuvan kanssa.

****-
© Mika Helminen, julkaistu: 17.10.2013
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (2)
 MHTM
  4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (3)
100%
What's the Matter with Helen? (1971)  What's the Matter with Helen? (1971)Kauhun vangitsemat