Caroline Munro

Kalevala - Uusi aika (2013)

aka Kalevala

Kalevala - Uusi aika #1 Kalevala - Uusi aika #2
IMDb

Vaka vanha Jari Halonen,
tuossa tuon leffaksi virkki,
Kalevalan kuviksi kokosi,
noin on lausui ja pakisi,
mitä mielessä miehen liikkuupi,
aivoissahan ajattelevi.

Eli selkokielellä: Jari Halonen on tehnyt jälleen yhden elokuvan, joka erehtymättömästi kumpuaa juuri hänen ajatuksistaan. Kalevala - Uusi aika on ollut hänen lempilapsensa jo pitkään, ja teoksen kehittely vei vuosikausia. Lopputulos on vähintäänkin hämmentävä, ja myyttisen Sampo-myllyn tavoin kyseessä voi olla eri asioita eri ihmisille. Aivan pohjaton runsaudensarvi elokuva ei sentään vaikuta olevan. Sen sisältöä voi purkaa parhaiten, jos tuntee Halosen ajatukset ja viimeaikaiset julkiset esiintymiset. Tämä lienee myös syy siihen, että ohjaaja kiertelee ympäri maata kirjastoissa ja muissa julkisissa tiloissa luennoimassa yleisölle aiheesta.

Kalevala - Uusi aika [1]
Kalevala - Uusi aika [2]

Aleksis Kiven elämän (1998) tavoin Halonen lähtee taas uudelleentulkitsemaan suomalaista kansallisidentiteettiä. Kyseessä on enemmänkin pamfletti kuin narratiivi, ja juonenkuljetus kuvastaa tätä. Hänelle Kalevala on muinaissuomalaisen korkeakulttuurin perusta, jonka olemuksen ovat saastuttaneet ruotsalaiset valloittajat, jotka ovat (ilmeisesti Elias Lönnrotin johdolla) muovanneet siitä heidän omaa hegemoniaansa tukevan eepoksen. Koska alkuperäistä Kalevalaa ei juuri pysty tutkimaan, Halonen käsittelee aihetta omintakeisella tavalla. Hän kieltäytyy pysymästä täysin mytologisella tasolla ja ristileikkaa kohtauksia omasta käsityksestään muinaisajasta verrattuna Uuden ajan tapahtumiin. Ja tämä jälkimmäinen aikakausihan on nykypäivä.

Sampo Väinölä (Tommi Eronen) on monikansallisen suuryrityksen puheenjohtajan poika, joka alkaa masentua ympärillään rehottavasta epärehellisyyden kulttuurista. Raha ei ole tuonut onnea, oma firma kauppaa pelkkiä harhakuvia, suhteet keskenään riiteleviin vanhempiin ovat jäiset ja omat ihmissuhteet ovat raunioina. Sampo on joutunut jättämään rakkaan Ainonsa (Pirjo Lonka), koska viisikymppinen heila Riitta (Maija-Liisa Ström) on raskaana ja odottaa lasta. Kaikki ei kuitenkaan ole aivan sitä, miltä näyttää.

Kalevala - Uusi aika [3]
Kalevala - Uusi aika [4]

Sammon elämä menee aina vain sekavammaksi, kun hän alkaa nähdä näkyjä paikallisen mystikko Väinön (Ari Vakkilainen) vaikutuksesta. Sampo alkaa myös hahmottaa tarkemmin paikkaansa suuremmassa mittakaavassa, ja samalla myös oman perheensä sisällä. Hän alkaa hengellistyä ja pyrkii tuomaan lempeää tasapainoa lähipiirilleenkin. Tämä ei kuitenkaan sovi hänen häijyn isäpuolensa Kurtin (alusta asti epätasapainoisen oloinen Konsta Mäkelä) erikoisiin ja kataliin suunnitelmiin.

Kalevalaisessa ajassa Louhi (Tanja-Lotta Räikkä) ja tämän jatkuvasti raivostuneista ruotsalaissotilaista koostuva armeija veneilevät Pohjolasta. Heitä houkuttelee mykän seppä Ilmarisen (Halonen itse) takoma ihmekone Sampo. Lempeä heimopäällikkö Väinämöinen ei suostu sotaan, nuoren poikansa kiusaksi (jonka nimi on "sattumoisin" myös Sampo). Hän saa tehtäväkseen yhdistää Kalevalan sankarit metsässä erakkona elävästä Kullervosta julmaan ja kunnianhimoiseen Joukahaiseen.

Kalevala - Uusi aika [5]
Kalevala - Uusi aika [6]

Elokuvaa rytmittää kappalejako, joissa on aforisminomaisia teemoja. Tämä auttaa hahmottamaan pohjimmaisia pääajatuksia, vaikka Kalevalan ja Uuden ajan tapahtumat yleensä korostetusti muistuttavatkin toisiaan. Siviilielämässäänkin nykyään rauhoittunut Halonen kehottaa vihasta irti pääsemiseen. Materialistinen nykymaailma on hänelle yhtä illuusiota, joten mammonan tai hetkellisen huvituksen sijasta tulisi etsiä myyttisiä totuuksia. Tätä saarnaavaa profeettaa kuitenkin pidetään pilkkana, pahoinpidellään ja halveksutaan. Mukana on muutamia Halosen käsikirjoitustyylille tyypillisen herkullisia loukkauksia ja tölväisyjä.

Lopulta tulee mieleen, että kenties Halonen on tulkinnut Kalevalaa melkoisen kristillisestä näkökulmasta. Uskontohan hänen eeposkäsityksensä pohjalla on, mutta monet teemat anteeksiannosta lähtien vaikuttavat hyvinkin samanlaisilta kuin Jeesuksen vastaavat. Toisaalta tämä voi korostaa myös hänen Intiasta löytämiään eri uskontojen pohjimmiltaan samankaltaisia perustoja. Haloselle kaikki Kalevalan miehet ovat sankareita, jopa tavallisesti melko surkeiksi ja väkivaltaisiksi reppanoiksikin kuvatut. Kaikilla on oma osansa isomman kokonaisuuden hyväksi. Huomattavaa on tiettyjen hahmojen kuvaaminen epätavanomaisesti nuoriksi pojiksi. Tapahtumien taustalla naruja vetelevät naiset, jotka ymmärtävät henkimaailmaa miehiä paremmin ja joutuvat sen vuoksi toisinaan ottamaan kontolleen ikävän kohtalon.

Kalevala - Uusi aika [7]
Kalevala - Uusi aika [8]

Vaikka elokuvan loputtua sen new age -henkinen sanoma tuntuikin hieman liian yksipuoliselta, en voi hyvällä omallatunnolla väittää tunnistaneeni sen kaikkia ulottuvuuksia. Varsinkin loppua kohti mentäessä Halonen rynnii eteenpäin niin hämmentävään tahtiin, että perässä ei tahdo pysyä. Syy-seuraussuhteet jäävät hämärän peittoon ja kahden aikatason lopullinen yhteys löytämättä. Ainakin Uuden ajan käsite tuntuu leviävän monille odottamattomille tasoille.

Toisaalta en myöskään ole varma, haluaisinko edes ymmärtää elokuvaa paremmin. Muutamista asiallisista kohtauksistaan huolimatta elokuva ei sisällöltään onnistu juuri innostamaan tai antamaan suuria ahaa-elämyksiä. Kuitenkin, aika on ollut armollinen muillekin ohjaajan tuotannoille, joten ehkäpä tämänkin pitää antaa levätä muutama vuosi. Jadesoturin (2006) kaltaista pystyyn kuollutta tulkintaa tästä ei sentään tullut, mutta muuten kyseessä on varmasti kova pala monelle.

**½--
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 25.10.2013
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (4)
 JSJM*MMPI
  3.0 4.0 2.5 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.50/5.00 (5)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  0 (5)
0%
Kalevala - uusi aika (2013)  Kalevala - uusi aika (2013)Kalevala - Väinämöisen uusi laulu  

kommentit

odota...
vähemmän rajoittunut kommentoi (25.10.2013 14:19:23)
user avatar Eikö tuollainen syy-seuraus-yhteyksien tuijottelu ole niin rajoittunutta, sehän on vain asioiden yksi mahdollinen ulottuvuus.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa