Caroline Munro

Snowtown (2011)

aka Die Morde von Snowtown; Les crimes de Snowtown; I poli tou hioniou; The Snowtown Murders

Snowtown #1 Snowtown #2
IMDb

Australialaiselokuvat ovat viime vuosina nostattaneet monenlaisia tunteita. Sean Byrnen The Loved Onessa (2009) väkivalta syntyi naisen syvimmässä olemuksessa, ollen luonteeltaan hedonistista ja tehden uhrin roolista korvikkeellisen. Tällä kertaa tosielämä vastasi erään elokuvafanaatikon kautta, joka ihastui ylettömästi Byrnen teokseen ja teki muutama vuosi myöhemmin sitä mukailevan kidutusmurhan.

Justin Kurzelin esikoinen Snowtown puolestaan halusi uppoutua yhteen Australian julmimpiin lukeutuvaan murhasarjaan. Toisin kuin Byrnen elokuvassa, veriteot tapahtuvat tällä kertaa pitkälti kameran ulkopuolella. Näin haluttiin korostaa empatiakyvyltään vääristynyttä sielunmaisemaa, joka hiljalleen nakertaa pois uhrien arvon. Korokkeelle nousee jälleen väkivallantekijöiden teostaan saama tyydytys.

Snowtown [1]
Snowtown [2]

"Snowtownin murhat" tapahtuivat alkujaan vuosina 1992-1999. Niistä on käytetty myös nimitystä tynnyrimurhat, johtuen tynnyreistä, joihin uhrien jäänteet säilöttiin kloorivetyhapossa. Murhien päätekijää John Justin Buntingia leimasi homofobia ja kyvyttömyys empatiaan. Erikoista oli sekin, että Bunting löysi lähipiiristään lopulta peräti viitisen avustajaa teoilleen. Varsinaiset murhat olivat hätkähdyttävän sadistisia ja niitä edelsi usein laajamittainen eri ruumiinosiin, kuten genitaaleihin, kohdistunut runsas kidutus.

Kuka tahansa elokuvantekijä, joka saa käsiinsä tämän kaltaisen tosielämän synopsiksen, joutuu väkisinkin vastaamaan ensimmäiseksi yhteen kysymykseen - kuinka saada katsoja samastumaan tekijöihin? Ohjaajana Kurzel teki tehokkaan valinnan. Hän nosti päähenkilöksi Buntingin rinnalle teini-ikäisen Jamien (onnistuneen roolin tekevä Lucas Pittaway), joka heikon persoonansa takia ajautuu manipuloivan ja jatkuvaa uhkaa ylläpitävän Buntingin käskytettäväksi.

Hauras nuorukainen, joka vain joutuu väärien ihmisten seuraan, pakottaa katsojat osallistumaan tekoihin sivullisen kautta. Ja juuri näin kävi todellisessakin murhasarjassa. Uudet murhat olivat mahdollisia, koska väkivallan kokemuspiiri laajeni.

Snowtown [3]
Snowtown [4]

Elokuvataiteessa katsojan pelastus on aina, että hän todistaa fiktiota. Ketään ei oikeasti murhata. Jos mennään kuitenkin syvemmälle ajatusten tasolle, voidaan kysyä mikä meitä kiehtoo simuloidussa väkivallassa ja sen kokemisessa? Tekomme kun aina vastaavat johonkin tarpeeseen. The Loved Ones ja Snowtown tekevät hyvin rehellisen analyysin, jonka mukaan väkivalta toimii osana sisäistä - usein sosiaalista - itsesäätelyä.

Byrnen valitsi lähtökohdakseen vetää tämän ajatuksen täysin yli. Hän teki väkivallantekijään samastumisesta hypnoottisen intensiivisen, jopa intohimoisen kokemuksen. Samalla hän nauroi kaksinaismoralismillemme. Kurzel käyttää Snowtownissa huomattavasti hillitympää lähestymistä. Se on kuitenkin yhtä tehokas. Ei ole lopulta merkitystä sillä teemmekö teon itse, vai osallistummeko siihen sosiaalisessa ympäristössämme.

Elokuvan tehokkaimmassa kohtauksessa Bunting avustajansa kanssa kiduttaa miestä ammeessa. Hän ei halua, että mies kuolee, vaan tarkastelee vain sitä hetkeä jona hän on kuolemaisillaan. Apuriaan hän pyytää lopettamaan kuristamisen aina oikealle hetkellä, sitten hän odottaa muutaman sekunnin ja pyytää aloittamaan kuristamisen uudestaan. Jamie, joka on täysin tietoinen tapahtumasta, yrittää päästä irti teosta siirtymällä pois tilasta.

Hänen katsellessaan kuistilta kadun toisella puolella pyöräileviä lapsia, hän on kuitenkin yhä osa kidutusta. Ei auta, että hän ottaa etäisyyttä fyysisesti.

Snowtown [5]
Snowtown [6]

Vuosikymmenten varrella sarjamurhaajia on käsitelty lukemattomissa elokuvissa ja jo lähtökohtaisesti usein osaa ennakoida miten kyseisen genren teos etenee. Tähän ei Kurzelinkaan teos tee sinällään poikkeusta. Snowtown onnistuu kuitenkin naturalistisessa lähestymistavassaan pohtimaan väkivallan sosiaalisia rakenteita.

Tosielämässähän vain yksi murhista tapahtui itsessään Snowtownissa. Siellä sijaitsevaan hylättyyn pankkiin tekijät kuitenkin säilöivät uhrinsa ja kaupunki tunnetaan nykyään siksi "murhakaupunkina".

Osuvinta lienee, että viimeisen uhrin kuolinpaikasta on tullut sittemmin suosittu turistikohde. Juuri tätä väkivallan kollektiivista hyväksikäyttöä myös Snowtown lopulta käsittelee.

Versioinfo (10.12.2013):

Elokuvasta löytyy Revolver Entertainmentin dvd- ja blu-ray-julkaisut.

***½-
© Jari Mustonen, julkaistu: 10.12.2013
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (3)
 JSSMJM
  3.5 3.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.25/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Snowtown (2011)  Snowtown (2011)The Snowtown Murders