Caroline Munro

Kuu on vaarallinen (1962)

aka Préludes à l'extase; Hun elskede i sommernatten; Månen är farlig; Ekstasis kai gymno; Hun elsket i sommernatten; Prelude to Ecstasy

Kuu on vaarallinen #1 Kuu on vaarallinen #2
IMDb

Suomalaisen elokuvan vientiteollisuus kulminoitui 70-luvun alussa kivuliaasti Sensuelaan (1972), jossa oli kaikki mahdollinen ja silti se jokin tärkein puuttui. Elokuvasta tuli täydellinen floppi. Samaa ei voi sanoa vuonna 1962 valmistuneesta T.J. Särkän kädenjäljestä Kuu on vaarallinen, jota saatiin myytyä ulkomaille varsin ahkeraan tahtiin. Liana Kaarina hehkui sitä itseään, Marie Liljedahlin (Jag - en oskuld, 1968) kaltaista varhaista erotiikkaa.

Kuu on vaarallinen [1]
Kuu on vaarallinen [2]

Elokuvassa Kaarina esittää vapaamielistä Elsiä, joka sattumien kautta valloittaa kehollaan kahden miehen - vanhan ja nuoren - toiveet ja ajatukset. Miehistä vanhempi Sten on rikas kuin mikä, kun taas huomattavasti nuorempi Reino tarjoaa Elsille rakkauteen verrattavissa olevaa kihelmöintiä. Onko kumpikaan miehistä kuitenkaan Elsin arvoinen? Kun miehet saavat tietää toisistaan, astuu kuvioihin uhkaavia sävyjä saava mustasukkaisuus.

Aikoinaan sensuuri lyhensi jonkin verran elokuvan seksuaalisia kohtauksia. Erotiikkaa jäi mukaan kuitenkin sen verran paljon, että Kaarinan ylle heitettiin katsojien taholta seksipommin leima. Miehet intoutuivat tekemään hänelle suorasukaisia ehdotuksia ja naiset sylkivät päälle. Särkälle - joka oli tuolloin jo seitsemisenkymmentä vuotta vanha - Kuu on vaarallinen toimi luonnollisena jatkeena Hilja, maitotytölle (1953).

Särkkä ei ollut ensimmäinen, eikä todellakaan viimeinen ehtoopuolen setä, jonka valtaa tarve kuvata naisen alastonta kehoa. Toki kyse oli myös bisneksestä, sillä Särkän luotsaamaa Suomen Filmiteollisuus (SF) veteli jo viimeisiään ja rahaa täytyi saada (yhtiö hakeutui konkurssiin joulukuussa 1965). Läpimurtorooliaan tekevää Kaarinaa Särkän tiedetään rohkaisseen konjakkiryypyin.

Kuu on vaarallinen [3]
Kuu on vaarallinen [4]

Kuu on vaarallinen toimii prototyyppielokuvan tavoin. Siinä näkyy yhä vanhan elokuvateollisuuden työskentelykulttuuri, jonka vanki se myös on. Yksinkertaiset klassisemmasta suomielokuvasta tutut rakenteet tuhoavat paljon, mutta vastapainona uudenlainen rohkeus on mukana herättämässä mielenkiinnon. Hilja, maitotyttö oli ollut kuin preludi, nyt uintikohtaus on pidempi ja Elsi paljastelee muutoinkin enemmän.

Särkän ohjaus on sekin estottomampaa. Hilja, maitotytössä Anneli Sauli koki ohjaajan ensikosketuksia, jotka Särkkä peitti elokuvan runomuotoisuuteen. Tuolloin vielä kamera säilytti kohteliaasti etäisyyden. Sen sijaan Kaarinan kohdalla kamera on heti paljaissa säärissä, sittemmin selässä ja takamuksessa, lopulta rinnoissa. Ohjaaja hallitsi näin elokuvansa motiiveja ja vaati katsojiltaan huomiota.

Sen hän sai. Kuu on vaarallinen nosti suuren kohun ja teki Kaarinasta julkisuuden hahmon. Tauno Palon ja Ansa Ikosen vanhan suomiromantiikan kaltainen tähtikultti vaihtui samalla viettelevien naishahmojen ylläpitämään glamouriin, ilman paluuta menneeseen. Suomi siirtyi 60-luvulle.

Kuu on vaarallinen [5]
Kuu on vaarallinen [6]

Liana Kaarinan, Anneli Saulin ja Mirja Maneen jälkeen Suomi oli astetta vapaamielisempi. Olkoonkin, ettei sensuuri aivan pysynyt vielä uusien tuulten mukana. SF-filmi kumppaneineen jätti viime hetkinään Suomelle raikkaanlaisen perinnön. Tosin maamme elokuvataiteen kuohunta esti juurikaan hyödyntämästä sitä.

Suomalainen elokuvan temaattinen onttous jatkui vielä vuosikymmeniä, ja erityisesti pahuuden kuvaaminen on osoittautunut maamme ohjaajille liki mahdottomaksi tehtäväksi. Särkkä itsekin epäonnistui siinä, eikä Kuu on vaarallinen toimi siksi luontevana trillerinä.

Kyseessä on kuitenkin uniikki teos, joka jatkoi uudenlaisen suomalaisen genre-elokuvan kehityskulkua. Vain vuotta myöhemmin valmistuneesta Åke Lindmanin ohjauksesta Jengi leikattiin pois arveluttavaa materiaalia jo 159 metriä, eli kuutisen minuuttia.

Versioinfo (17.2.2014):

Elokuvasta löytyy Finnkinon katsomiskelpoinen dvd-julkaisu.

***--
© Jari Mustonen, julkaistu: 17.2.2014
keskiarvo
toimitus
2.67/5.00 (3)
 JMTM
  3.0 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!