Caroline Munro

Censored (1965)

aka This Picture Is Censored; C******d

Censored #1  
IMDb

"The following scenes were found objectionable by some -- WHAT DO YOU THINK?"

Eksploitaatiomaakari Barry Mahonin (1,000 Shapes of a Female, Fanny Hill Meets Dr Erotico, rinnan ylpeydestä tykyttämään härmäläiseen tapaan saava I Was a Man) aivoihin syttyi briljantti idea: elokuva, joka olisi kooste kaikista niistä kiellettyistä hedelmistä, joita sensuuri oli eri filmeistä vuosien varrella leikkaissut pois. Tuolloin 1960-luvun puolivälissä Yhdysvaltain elokuva-alan oma vapaaehtoinen sensuuri-elin MPAA ei ollut vielä vakiintunut käytäntö, vaan useat osavaltioiden tasolla toimivat paikalliset lautakunnat leikkasivat ja välillä pistivät täyskieltoon levitykseen tulevia filmejä.

Censored [1]
Censored [2]

Jos Mahonin filmissä olisi ollut tosi kyseessä, sen kohtalo olisi ollut sama kuin Jörn Donnerin parisen vuotta myöhemmin ilmestyneen mondo-sävyisen ikonoklastisen dokumentin Perkele! Kuvia Suomesta (1971). Donner pani mukaan kohdan, jossa esitettiin sikermä sensuurin muista kotimaisista elokuvista pätkimiä tai kieltämiä kohtia - jotka arvattavasti sensuroitiin toistamiseen kun kyseinen jakso joutui syyniin Perkeleen tarkastamisen yhteydessä. Sen sijaan Mahonilla ei edes ollut kaiken huipuksi hallussaan mitään leikkeitä, joita laittaa kontroversiaaliin kompilaatioonsa! Kunnon eksploitaatiomentaliteetilla herra ratkaisi asian: hän yksinkertaisesti väärensi koko roskan, kuvaten itse sensuurin kynsiin muka joutuneita kohtauksia keksityistä elokuvatuotoksista. Lopputulos on Censored, vuosien varrella kulttielokuvafanien tutkasta pois ajautunut, historian hämähäkinseitteihin verhoutunut vaatimaton helmi.

Censored [3]
Censored [4]

"It's unfortunate that human life which is so rich in spiritual attainment, has to be conceived in the filth of the bedroom!"

Pöydän ääressä filmikoteloitten ympäröimä miellyttävä viiksiniekka toivottaa katsojat tervetulleeksi, hurskastellen heti kättelyssä lausahduksia Yhdysvaltain perustuslain oletettavasti turvaamasta sananvapaudesta. Ensimmäinen katsojien silmiä sulostuttava sensuroitu kohta sijoittuu nudistileirille, jossa kelteisillään olevat daamit käyskentelevät vapautuneina edestakaisin. Lajityypin tavanomaisista edustajista poiketen jopa häpykarvoitusta tarjoillaan parin sekunnin edestä. Seuraavaksi otetaan esille toinen nudie-cutie -klisee (esim. Herschell Gordon Lewisin hervottomia hetkiä omaava The Adventures of Lucky Pierre), eli elokuvassa olevan alastomuuden oikeuttaminen sillä, että kohtauksessa neitoset poseraavat taidemaalarille - tosin ajalleen harvinaisen progressiivisesti taiteilijahahmo on mustaihoinen. Aiheeseen liittyen juontaja latoo pöydälle useaan kertaan vanhoja, vinhan totuuden sisällään pitäviä sensuurinvastaisia argumentteja siitä, että jos alastomuutta suvaitaan maan arvostetuimpien museoitten seinillä, miksei sitten elokuvateatterien kankailla?

Censored [5]
Censored [6]

Puolivälissä elokuva päättää vaihtaa villisti vaihdetta, joskin ah-niin-lyhytaikaisesti. Juontaja siirtyy käsittelemään nakuilun sijaan väkivaltaa. Tätä saa edustaa kuin jostakin hullun houreisen pimahtaneesta pulp-rikospätkästä siepattu leike, jossa nuori hoodlummi (oudon verettömästi) leikkaa tajuttomana olevalta daamilta jalan irti rautasahalla, ja viskaa kyseisen irtojäsenen tämän jälkeen tylysti polttouuniin! Seuraavaksi koittaa koko filmin innovatiivisin hetki. Näemme muka ulkomaisesta elokuvasta peräisin olevan kohtauksen, jossa saksaa sökeltävä (Ich weiß nicht!) butchmainen natsinainen - komea hakaristi taustallaan - lähestyy kauhunsekaista sidottua alastonta neitosta polttokidutuksen jalon taidon merkeissä. Ja tämä siis parisen vuosikertaa ennen kuin yleisesti tunnustettu ensimmäinen natsiploitaatio-elokuva ilmestyi markkinoille - kiehtovasti ennakoiden vielä naispuolisten antagonistien myöhemmän merkittävyyden kyseisessä lajityypissä! Jos kukaan päättäisi kirjoittaa laajempaa selvitystä elokuvallisesta natsiploitaatiosta, ansaitsisi Censored ainakin siinä pakkomaininnan.

Censored [7]
Censored [8]

"A people's concept of morality is not a stable thing!"

Hetkellisen sävynvaihdoksen jälkeen tuttu nakuilu palaa valkokankaalle, ja loppupuoli on samankaltaista paljaan pinnan pullamössöä kuin alkukin. Tissejä vilahtelee jonkinlaisessa hämmentävässä kidnappausdraamassa, flegmaattisesti televisiota katsovan naisen kiimainen aviomies hyökkää hänen kimppuunsa, alastomat naiset patsastelevat toistuvasti ympäriinsä ja kikattavat maatessaan lattialla. Viiksiniekka kysyy toistuvan määrätietoisesti: ovatko nämä kohdat aidosti ansainneet sensuurin niiden päälle langettaman tuomion? Ovatko...? Mitä mieltä sinä olet? Mahonin laiskan filmin lopputulos saattaa olla vain yhden vaivaisen katsomiskerran väärti. Sääli, koska nerokkaassa konseptissa olisi piilenyt huikeata potentiaalia, jonka pohjalta oltaisiin voitu loihtia vaikka minkälainen eksploitaatioelokuvan klassikko.

Censored [9]
Censored [10]

Censored-elokuvan osittainen autenttinen vastine tuli vähän yli kymmenen vuotta myöhemmin uransa pohjia tuolloin liponeelta Brasilian silinterihatulta José Mojica Marinsilta. Ohjaaja kuvasi puolen tunnin verran löyhää taustatarinaa hourailevasta psykiatrista, jonka hallusinaatioiksi elokuvassa Marins latoi kaikki hänen aiemmista kauhuelokuvistaan valtion sensuroimat kohdat. Hallucinations of a Deranged Mind (Delírios de um Anormal, 1977) pääsi kuitenkin ällistyttävästi juntan seulasta läpi leikkaamattomana - tämä olkoon yleisenä todisteena kontekstin tärkeydestä sensoreiden tekemissä valinnoissa. Valtaosa mustavalko- ja värikuvaa sekoittavista hallusinaatioista oli peräisin Marinsin meta-elokuvamaisesta LSD-sopasta Awakening of the Beast (O Ritual dos Sádicos, 1968), jonka levityksen maan sotilasdiktatuuri filmin tekohetkellä teulasi totaalisella esityskiellolla. Vääristellyt visiot kuitenkin kelpasivat sellaisinaan sensuurisetien silmille, kun ne oltiin otettu ensin irti Marinsin alkuperäisen filmin kömpelöstä - kumoukselliseksi mahdollisesti tulkittavasta - yhteiskunnallisesta kritiikistä.

"The following scenes were cut for their nudity -- there can be no other explanation!"

**½--
© Mies Mikkonen, julkaistu: 24.2.2014
keskiarvo
toimitus
2.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!