Caroline Munro

Love's Whirlpool (2014)

aka Ai no uzu

Love's Whirlpool #1 Love's Whirlpool #2
IMDb

Yksi huone. Neljä miestä. Neljä naista.

Tyylikkäästi pukeutunut nuori mies odottaa soittoa Tokion hienostokaupunginosa Roppongissa. Hän saa puhelimitse kävelyohjeet lähistöllä sijaitsevaan luksusasuntoon. Paikalle on kokoontunut seitsemän muuta toisilleen tuntematonta ja osallistumismaksun suorittanutta vierasta. Alakertaan on valmisteltu neljä sänkyä. Kello on 23:00. "Nauttikaa ajastanne aamuviiteen saakka" selkeitä yakuza-kytköksiä omaava isäntä toivottaa ja poistuu paikalta.

Love's Whirlpool [1]
Love's Whirlpool [2]

Daisuke Miura on tämän hetken mielenkiintoisimpia japanilaisia elokuvantekijöitä. Miura nousi maineeseen ultrarealistisilla ja vahvasti improvisoiduilla näytelmillä, joissa aitoihin tunteisiin hullaantunut ohjaaja ajoi esiintyjänsä hermoromahduksen partaalle. Näyttelijät laitettiin muun muassa solvaamaan toisiaan henkilökohtaisuuksia kaihtamatta aitojen reaktioiden aikaansaamiseksi. Miuran läpimurtoelokuva Boys on the Run (2010) oli tätä taustaa vasten hieman yllättäen sarjakuvan pohjalta sovitettu romanttinen komedia, joka kuitenkin maustoi lajityypin pippurilla ja punkilla.

Love's Whirlpoolissa Miura on jälleen oman materiaalinsa parissa. Lähes kokonaisuudessaan yhteen huoneistoon sijoittuva elokuva pohjaa Miuran omaan näytelmään ja saapuu kankaille melko harvinaisen R18-ikärajan saattelemana. Jo hyvän aikaa ennen elokuvan julkaisua tiedettiin, että sen näyttelijät tulevat viettämään täysissä vaatteissa vain 18 minuuttia kaksituntisen elokuvan kestosta.

Love's Whirlpool [3]
Love's Whirlpool [4]

Seksi on Love's Whirlpoolissa enemmän psykologinen kuin fyysinen teema. Osallistujat kokoontuvat tapahtumaan, joka ei edellytä pitkäaikaista sosialisointia ja muiden normien seuraamista ennen seksiä. Silti osallistujien jäädessä keskenään on ensimmäinen reaktio pitkä hiljaisuus, jonka lopulta rikkoutuu muutaman henkilön uskaltautuessa varovaiseen keskusteluun - oman sukupuolensa edustajien kanssa! Seksiä seuraa vasta tunnelman vapauduttua, kunnes anonymiteetin ja avoimuuden sekä tunteiden kieltämisen ja paljastamisen ristiriidat alkavat jälleen sekoittaa pakkaa.

Näin pelkistetyn asetelman läpivienti vaatii taitoa. Toteutus on onneksi loistava. Jo kuvallisesti huumaavan tyylikäs ja kysymyksiä herättävä aloitusjakso imaisee välittömästi mukaansa. Visuaalinen ulosanti on huoliteltu viimeisen päälle valaistuksesta värimaailmaan ja kuvakompositioihin. Kuvallinen tyylikkyys toimii tukena Miuran mielenkiintoiselle tunteiden, seksin ja ryhmäkäyttäytymisen tutkielmalle, jota sävyttävät tummasävyinen huumori ja lukuisat hiljaiset hetket.

Love's Whirlpool [5]
Love's Whirlpool [6]

Miura pelaa hahmoillaan hyvin yhteen. Tapahtuman osanottajat koostuvat pari-kolmekymppisistä ihmisistä, joihin kuuluvat liikemies, lastentarhan opettaja, opiskelija, toimistotyöntekijä, työtön, freelancer, tehdastyöläinen ja paikan vakioasiakas. Jokaisen hahmon luonne hiottu uskottavaksi, vaikka heistä muutama toimiikin ensisijaisesti tarinan tai ryhmädynamiikan katalysaattorina. Päähenkilöksi nousee työtön nuori mies, joka kehittää vaarallisen vahvan tunnesiteen ensimmäiseen kumppaniinsa.

Haastavan elokuvan näyttelijät on taitaen valittu, mukaan lukien toistuvasti mielenkiintoisiin elokuviin hakeutuva Hirofumi Arai (The Whispering of the Gods, 2005). Todellinen yllättäjä on kuitenkin nuoren sukupolven nouseva tähti Mugi Kadowaki (Schoolgirl Complex, 2013), joka uhmaa japanilaisten valtavirtanäyttelijöiden urapolkua heittäytymällä rohkeaan rooliinsa täysin rinnoin. Katsomon puolella oli odotettavissa, että Kadowakin kroppa pidettäisiin tämän tähtistatuksen johdosta verhottuna, mutta toisin kävi: hänelle on varattu elokuvan seksuaalisesti aggressiivisin rooli.

Love's Whirlpool [7]
Love's Whirlpool [8]

Miura tekee elokuvassaan monta muutakin asiaa odotusten vastaisesti. Niin fiktiossa kuin tosielämässäkin ihmisiin tutustutaan normaalisti heidän esittämiensä julkisten persooniensa kautta, ja alaston totuus paljastuu vasta pitkän ajan kuluttua - jos on paljastuakseen. Love's Whirlpoolin rakenne on päinvastainen useimpien hahmojen pukiessa arkivaatteensa päälle vasta elokuvan viimeisessä jaksossa, mikä johtaa kokonaiskuvan täydentymiseen merkityksellisellä tavalla. Herää kysymys kumpi rooli on oikeasti oleellisempi ja aidompi osa elämää.

Yllättäen elokuvan pieni kompastuskivi on hahmojen ajoittainen liika romantisointi. Miura ei vie realismia loppuun saakka, vaan sympatisoi hahmojaan paikoin liikaakin ja rakentaa muutaman naiivin romanttisen viritelmän. Näin hyvännäköisellä hahmokatraalla varustettu elokuva tuskin muutenkaan vastaisi täysin todellisuutta. Toisaalta kaupallinen seksi ja seksuaalisuus alkavat olla Japanissa niin valtavirtaistunutta ja hyväksyttyä - samalla kun yhä useampi nuori pidättäytyy pitkäaikaisista seurustelusuhteista oman vapaa-aikansa nimissä - ettei elokuva venytä uskottavuutta liikaa. Miura myös osoittaa kunnioitettavan kypsää suhtautumista teemaansa kohtaan välttäen lukuisien seksiaiheisten elokuvien halpahintaiset saarnaavuudet.

Love's Whirlpool [9]
Love's Whirlpool [10]

Love's Whirlpoolia voisi huolimattomasti kuvailla hiomattomaksi timantiksi, mutta todellisuudessa sen harvalukuiset heikkoudet juontuvat juurikin ajoittaisesta kulmien hiomisesta. Tästä huolimatta kyseessä on tavattoman mielenkiintoinen psykologinen aikuisten elokuva, joka myös näyttää kuvallisesti vastustamattoman tyylikkäältä.

Versioinfo (15.4.2014):

Love's Whirlpool sai Japanin ensi-iltansa 1.3.2014.

****-
© Mikko Koivisto, julkaistu: 15.4.2014
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Love's Whirlpool (2014)  Love's Whirlpool (2014)Ai no uzu  

kommentit

odota...
Mikko Koivisto kommentoi (11.5.2014 08:40:15)
user avatar Love's Whirlpool on noussut Japanissa pikku hiljaa pienoiseksi indie-ilmiöksi. Elokuva sai ensi-iltansa Tokiossa vain yhdellä kopiolla, mikä on varsin tyypillistä pienen yleisön elokuville. Ensi-illan jälkeen tapahtui kuitenkin jotain odottamatonta. Elokuva ei kadonnut paikallisilta kankailta muutaman viikon esitysten jälkeen, vaan pyöri samassa teatterissa peräti seitsemän viikkoa. Hieman myöhemmin elokuva levisi myös kahteen muuhun teatteriin Tokiossa, ja seitsemän viikkoa myöhemmin sitä esitettiin jo kuudessa teatterissa samanaikaisesti. Vastaavasti Tokion naapurissa Yokohamassa elokuva on pyörinyt eräässä pienessä teatterissa kohta 11 viikkoa putkeen.

Kehitys on ollut samansuuntaista eri puolilla Japania, missä elokuva on levinnyt yhä useampaan teatteriin ja usein siirtynyt samalla paikkakunnalla teatterista toiseen heti ensimmäisen lopetettua esitykset. Elokuvan virallinen verkkosivukaan ei enää pysy mukana laskuissa elokuvaa esittävistä teattereista. Niitä on nyt listalla jo noin 60 ja lisää tulee jatkuvasti, siinä missä ensi-illan aikaan elokuva oli varattu vain muutamaan teatteriin koko maassa.

Todella miellyttävää nähdä, että yleisö on löytänyt pienissä teattereissa pyörivän mielenkiintoisen elokuvan kaikkien niiden muovisten valtavirtatuotantojen keskeltä, joihin Japanin elokuvateollisuus sokeasti uskoo. Ei toki voida puhua vielä mistään valtavirtamittakaavan hitistä, mutta omassa kategoriassaan Love's Whirlpool on ylittänyt kaikki odotukset moninkertaisesti.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa