Caroline Munro

Shivers (1975)

Kylmät väreet

aka Orgy of the Blood Parasites; The Parasite Murders; Parasiten-Mörder; Huivering; Frissons; They Came From Within

Shivers #1 Shivers #2
IMDb

Body horror -elokuvien suursuosion lähtölaukauksena toiminut Shivers on keskeisiä 70-luvun seksuaalisuutta suorasukaisesti tulkinneita kauhuelokuvia. Tuolloin niin muodikkaat elävät aivokuolleet eivät tässä tapauksessa kaivanneetkaan tuoreita sisäelimiä tai aivoja, vaan kunnon panoa. Ja laahustajiahan ei tunnetusti pysty pysäyttämään, etenkin jos ne ovat liikkeellä isompana laumana.

Kirjallisuuden tutkijaksi kouluttautunut nuori David Cronenberg oli aiemmin tehnyt pari hidasta ja kokeellista tunnin mittaista elokuvaa (Stereo, 1969; Crimes of the Future, 1970). Näiden jälkeen hän alkoi haikailemaan oikeasta elokuvaohjaajan urasta. 60-luvun ihanteiden kuoltua ajan henki oli yleisesti synkähkö, joten Cronenberg ei ollut ainoa, joka näki kauhuelokuvan tienä ilmaista aikansa yleistä tunnelmaa. Elokuvan tekemisestä tuli aloittelevalle ohjaajallekin eräänlainen painajainen.

Shivers [1]
Shivers [2]

Tinkimätön nuori Cronenberg kieltämättä leikki tulella, sillä suorasukainen seksin ja kauhukuvaston yhdistelmä oli punainen vaate monelle rahoittajalle. Kenties vielä loukkaavampaa oli elokuvan irvivä suhtautuminen 70-luvun alun porvarilliseen elämäntapaan. Elokuvayhtiö Cinépix halusi kyllä kuumeisesti tehdä Cronenbergin käsikirjoituksen pohjalta elokuvan, mutta projekti ei vain ottanut tuulta alleen kun rahakirstun vartijat eivät pitäneet käsikirjoitusta lainkaan soveliaana. Työnimellä Orgy of the Blood Parasites aloitettu elokuva ajatutui rahoituskiistoihin usean vuoden ajaksi.

Kauhuelokuvan historiassa on surullista kyllä monta malliesimerkkiä siitä, kuinka tuottajat eivät ole ymmärtäneet elokuvan mahdollisuksia kertoa asioista epätodellisilla, mutta samalla hyvinkin helposti käsitettävillä allegorioilla. Lopulta vuonna 1975 valmistunut Shivers on pohjimmiltaan tutkielma ruumiin ja mielen eroamisesta. Biologiaa aikanaan opiskellutta Cronenbergia kiehtoo se piste, jossa alkukantaiset vietit ottavat vallan ja harkintakyky katoaa. Elokuvan loppupuolella ihmisen mieli ei enää ole missään vastuussa siitä, millaisia seksuaalisia perversioita keho harrastaa.

Shivers [3]
Shivers [4]

Täyden kontrollin menetyksen taustalla ovat tiedemiehen geenimanipuloimat parasiitit, jotka kiinnittyvät isäntänsä selkärankaan. Loisten on alun perin tarkoitus korvata vaurioituneita elimiä. Nämä matomaiset oliot pääsevät valloilleen moderniin kerrostaloon - joka on keskiluokkaisuudessaan tietynlainen länsimaisen edistyksen symboli. Fallisissa luikertelijoissa on jo itsessään helposti havaittavia freudilaisia tulkintoja. Cronenberg ei pelkää viedä näitä ajatuksia loppuun saakka, ja elokuvan muistettavimmassa kohtauksessa viemäristä luikertelevat lierot uivat kohti alastonta kylpijää.

Kun elokuvan alussa loismatojen aiheuttama seksinnälkä on vielä suhteellisen normatiivista, massahysteria saa aikaan perversoitumista. Koska loiset on alun perin luonut kaiken tehostamiseen pyrkivä moderni tiede, vietit väkevöityvät vielä eläimellisyyttä paljon julmemmalle asteelle. Loisten vallassa olevat asukkaat käyvät yhä väkivaltaisemmiksi, ja lopulta väkisinottamiseen ei vaikuta edes uhrin sukupuoli tai ikä. Seksikierteen aiheuttamat orgiat käyvät yhä hysteerisemmäksi ja houreisemmaksi. Siinä ei ole jäljellä mitään lisääntymisintoon liittyvää kiimaisuutta, vain pakkomielteen omaista nylkytysintoa. Kliininen ja etäinen kerrontatapa korostaa todellisuuden vääristymistä.

Shivers [5]
Shivers [6]

Elokuva kuvastaa silti ohjaajansa omalaatuista huumorintajua. Cronenberg leikittelee kauhutroopeilla, antaen hulluille tiedemiehille hyvin vähän painoarvoa ja tekemällä keskeisistä hirviöistä pökäleen näköisiä vinkuvia, lattiaa laahaavia mönkijöitä. Ja tietysti impulsiiviset zombit ovat nyt yöpaidassaan laahustavia nymfomaaneja, jotka kerrostalon vallattuaan päättävät lähteä jakamaan rakkauttaan Montrealiin. Eräs hippiajan ihanne merkilliseksi vääristettynä, siis. Cronenberg pitää huumorin ennemminkin vienosti ironisena kuin täysin päällekäyvän sarkastisena. Tätä kontrastoidaan tuon ajan kanadalaiselle elokuvalle melko verisellä väkivallalla.

Shivers [7]
Shivers [8]

Cronenbergin elokuvallinen ilmaisu ei vielä tuossa vaiheessa ollut aivan loppuunsa hiottua. Shivers etenee paikoin hieman kömpelösti ja hidastelee toisinaan turhankin pitkään hahmojen keskinäisessä draamassa kun paranoiaruuvia tulisi saada kiristettyä. Joka tapauksessa Cronenberg kykenee johdatellessaan luomaan sopivan epävarmuuden tilan, ja lopussa seksinhimon syövereissä luomaan epätodellista, kuumeista ja sopivan perverssiä huumaa. Ei ihme, että elokuvaa referoidaan yhä melkein jokaisessa nykyään valmistuvassa body horror -elokuvassa.

****-
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 3.11.2014
keskiarvo
toimitus
3.39/5.00 (9)
 JSTPJMJM*MHMMEMPITM
  4.0 2.5 3.0 3.5 3.0 3.0 3.5 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.79/5.00 (7)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  20 (42)
48%
Shivers (1975)  Shivers (1975)Kylmät väreet