Caroline Munro

Interstellar (2014)

aka Interstellaire; Interestelar

Interstellar #1 Interstellar #2
IMDb

Christopher Nolan on Hollywoodissa ainutlaatuisessa asemassa menestyksensä ansiosta. Kun Peter Jackson tai Michael Bay joutuvat puurtamaan päivätöissä jatko-osia menestyselokuvilleen tehdäkseen edes joskus pienen budjetin sydänprojektin, onnistui Nolan kerralla jättämään Batman-sarjan taakseen. Tämän jälkeenkin Warner Brothers on suoltanut ohjaajalle loputtomasti rahaa elokuvallisten ideoidensa toteuttamiseen - vaikka ne eivät edes perustuisi mihinkään valmiiksi tunnistettavaan brändiin.

Nolan myös vaikuttaa uskovan, että hänellä on enemmän sanottavaa kuin muilla Hollywoodin ohjaajilla. Lähes kolmituntinen Interstellar pohdiskelee ihmiskunnan tulevaisuutta, Jumalan olemassa oloa, perhesuhteita, rakkauden ja rohkeuden olemusta ja populaaria kvanttifysiikkaa. Toisaalta kaikki aihiot on haudattu syvälle Nolanin insinöörimäisesti rakennetun kerrontavyörytyksen alle, eikä katsoja saa niistä oikein mitään otetta.

Interstellar [1]
Interstellar [2]

Suurin ongelma on Nolanin veljensä Jonathanin kanssa kyhäämä käsikirjoitus, joka on sanalla sanottuna soopaa. Jo Inceptioniä vaivannut loputtoman selittämisen syndrooma määrittää taas leijonanosaa dialogista. Silti elokuvassa jää epäselväksi esimerkiksi miten avaruusmatkailulla löytyvät asiat, kuten mustan aukon singulariteetti, vaikuttavat kaavioon, jonka pitäisi pelastaa kuoleva maapallo tai edes sen asukkaat.

Hahmoja on hirveä määrä, eikä heitä syvennetä juuri lainkaan. Naisten motiivit ovat suoraan miehistä riippuvaisia (tuohtumus omalle isälle tai rakkaus jo kauan sitten kadonnutta avaruuspilottia kohtaan). Matthew McConaugheyn esittämän keskushahmon motivaatio on se sama, jolle naurettiin jo Arrested Development -sarjassa Thomas Janen vieraillessa: "I just wanna see my kids."

Interstellar [3]
Interstellar [4]

Kaiken lisäksi Nolan sortuu imelään emotionaalisuuteen muutamalla kohtauksella, joita ei pysty katsomaan irvistelemättä. Isyyden merkityksen jauhaminen tai rakkauden yhtälön ratkaisemattomuus on kuin lahjatavarapuodin mietelausekirjasta repäistyä. Huumoria elokuvaan tuovat lähinnä näsäviisastelemaan koodatut robotit, mikä ainakin osaltaan selittää miksi kyseinen puoli käsikirjoituksesta on niin kankeaa.

Visuaalisella tasolla elokuva toimii paremmin. Hoyte Van Hoyteman 70-milliselle filmille kuvaama elokuva on intiimeissä kohtauksissaan lämmin, ja vierailla planeetoilla asiaan kuuluvan karu ja jylhä. Avaruuden näkymät ovat paikoin upeita. Elokuvan massiivisuus tosin tuo pieniin kohtauksiin silloin tällöin kulissimaisen olemuksen.

Interstellar [5]
Interstellar [6]

Avaruusseikkailut ovat Hollywoodissa nyt kovassa huudossa Gravityn ja todennäköisesti myös tämän elokuvan menestyksen myötä. Uutta 2001:tä ei kuitenkaan tehdä intertekstuaalisilla viittauksilla tai pelkän rahan voimalla. Toivottavasti suosion myötä vastaisuudessa myös laadukkaat käsikirjoittajat paneutuvat aiheeseen, eivätkä pelkät teknikot.

**½--
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 4.11.2014
keskiarvo
toimitus
3.32/5.00 (11)
 JSJLTPJMKKJM*MEMMMK*EMPI
  3.5 4.0 3.5 2.5 4.5 3.0 3.5 2.5 4.0 3.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
3.41/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  11 (18)
61%
Interstellar (2014)  Interstellar (2014)  

kommentit

odota...
cc kommentoi (8.11.2014 00:46:46)
user avatar Toivoin kovasti, että arvostelu olisi ollut pielessä ja leffa parempi. Ei ollut.
vastaa »
anonyymi kommentoi (21.6.2015 09:08:53)
user avatar Liian paljon elokuvan katselun aikana mielessä kummittelivat Tarkovski ja Kubrick. Ei ole koskaan hyvä, jos elokuva ei kykene olemaan tarpeeksi omaperäinen. Toinen ongelma oli varmasti mainittu aiheiden sekamelska. Uusia teemoja nakeltiin jatkuvasti katsojan silmille, mutta punainen lanka oli hukassa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa