Caroline Munro

Kabukicho Love Hotel (2014)

aka Sayonara kabukichô

Kabukicho Love Hotel #1 Kabukicho Love Hotel #2

Genre

IMDb

Haruhiko Arai on laatinut huippuluokan käsikirjoituksia jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Arai aloitti uransa Koji Wakamatsun tuotantopajalla, josta hän siirtyi Nikkatsulle kirjoittamaan monia Chusei Sonen (Shinjuku Mixed-Up Street: Wait Till I Come, 1977), Kichitaro Negishin (Rape Ceremony, 1980) ja Tatsumi Kumashiron (Rolling on the Road, 1981) parhaista eroottissävyisistä elokuvista. 2000-luvulla Arai on kynäillyt mielenkiintoisia semi-valtavirtaelokuvia, kuten The Backwater (2013).

1980-luvun pahamaineisesta pink-ohjaajasta (mm. Captured for Sex 2, 1986) 2000-luvun alun mielenkiintoisimmaksi draamaohjaajaksi ponnistaneella Ryuichi Hirokilla (L'amant, 2003) on hyvin samankaltainen tausta kuin Arailla. Ei olekaan yllättävää, että Hiroki ja Arai ovat päätyneet tekemään yhteistyötä useaan kertaan. Miehet lyöttäytyivät yhteen ensiksi Hirokin parhaiten tunnetussa elokuvassa Vibrator (2003), joka jälkeen valmistui ohjaajan mestariteos It's Only Talk (2005). Nyt kaksikko on tarttunut mielenkiintoiseen love hotel -teemaan elokuvassa Kabukicho Love Hotel, joka on Hirokin mielenkiintoisin elokuva vuosiin.

Mikä ihmeen Love Hotel?

Japanilaiset love hotellit ovat eräänlainen luksusversio amerikkalaishenkisistä halvoista motelleista, joihin omaa rauhaa kaipaavat rakastavaiset voivat vetäytyä suojaan maailman katseilta. Alalle on Japanissa selvä tilaus, sillä pienet asunnot sekä kotona asuvat aikuiset lapset ja vanhukset ovat tehneet yksityisyydestä harvinaista herkkua. Love hotellit tarjoavat rakastavaisille oivan ja anonyymin pakopaikan: useimmissa hotelleissa ei ole edes vastaanottoa, vaan maksu suoritetaan yleensä automaatilla huoneesta käsin. Vierailumuotoja on tarjolla kaksi: kolmen tunnin lepo tai koko yön visiitti.

Love hotellit ovat kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä huone ja sänky. 50 euron huoneesta voi löytyä esimerkiksi karaokelaite, Playstation 2, 50 tuuman televisio kattavalla VoD-valikoimalla, simpukan muotoinen sänky, poreamme sekä eri värivaihtoehtoja tarjoava tunnelmavalaistus. Jos rahaa pistää palamaan suomalaista Sokos Hotellia vastaavan määrän, voi saada huoneen, jossa on sängyn vieressä uima-allas. Täysin oma lukunsa ovat huoneet, jotka ovat sisustettu esimerkiksi avaruusaluksen, viidakon tai S&M-luolan näköiseksi. Hinnat pysyvät halpoina, koska sama huone voidaan vuokrata useammalle kiireiselle asiakkaalle saman vuorokauden sisällä, eikä hotellin tarvitse ylläpitää vastaanoton kaltaisia palveluja.

Love hotellit olivat 1980-luvun puoliväliin saakka hyvin epämääräinen liiketoimi, jota ei eritelty lakikirjoissa normaalista hotellitoiminnasta ja jonka epäiltiin usein omaavan yhteyksiä järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja prostituutioon. Huoli alan leviämisestä asuinalueille ja koulujen läheisyyteen johti vuoden 1985 lakimuutokseen, jossa love hotellit määriteltiin osaksi seksiteollisuutta, jota puolestaan sai harjoittaa vain määritellyillä alueilla. Erottelu normaalien majapaikkojen ja love hotellien välillä tehtiin erinäisten ominaisuuksien, kuten vastaanoton puuttumisen perusteella.

Lakimuutoksen seuraus oli ironisesti täysin odotusten vastainen: ala lähti kovaa puuskuttaneen talouden tukemana valtaisaan nousuun. Tavallisten ihmisten silmissä love hotellien epämääräinen maine puhdistui niiden saatua viranomaisten tunnustuksen. Lisäksi kaikki lakimuutoksen jälkeen perustetut love hotellit välttivät seksiteollisuusluokituksen tekemällä pieniä keinotekoisia muutoksia, kuten perustamalla vastaanoton, jossa ei ole työntekijää. Vanhat toimijat puolestaan saivat vapautuksen uusista säännöksistä niin kauan kun hotelliin ei tehty muutoksia.

Love hotellit nousivat 1990-luvulla valtavirran trendiksi, jolloin alettiin myös julkaista love hotel -oppaita. Ala tähtää tänä päivänä ensisijaisesti naisasiakkaiden tyydyttämiseen romanttisella suunnittelulla, hygieenisillä oloilla ja kattavilla palveluilla, kuten viiniä ja sushia sisään kantavalla huonepalvelulla. Syy tähän on selvä: tutkimusten mukaan naisen sana ratkaisee hotellivalinnan useimmissa tapauksissa. 80-luvun villeimmät huoneet ovat samalla jäämässä historiaan. Ala on nykyään koko kansan huvia ja sen liikevaihto on jo kauan sitten ohittanut animen ja Toyta Motor Companyn vastaavat. Menestys ei ole ihme: kukapa ei haluaisi nauttia huippuluokan hotellihuonetta vastaavasta luksuksesta pilkkahintaan?

Rakkautta ja Anarkiaa Kabukichossa

Kabukicho Love Hotel tuo yhteen puoli tusinaa hahmoparia, joiden tiet risteilevät Tokion pahamaineisessa viihdekorttelissa Kabukichossa sijaitsevassa love hotellissa. Aihe sopii Hirokille ja Araille erinomaisesti, sillä molemmat ovat tottuneet kuvaamaan seksuaalisuutta luonnonmukaisesti ja saarnaamatta. Elokuva onkin luonteeltaan varsin romanttinen ja usein humoristinen. Piristävästi esimerkiksi ilotyttöbisnestä hotellin läheisyydessä pyörittävä mies (Tomorowo Taguchi) paljastuu mukavaksi kaveriksi ja hotellissa usein vieraileva korealainen prostituoitu (Moebiusin tähti Lee Eun-woo) saa viimeisenä iltanaan kokea yllätyksen häneen rakastuneen herttaisen asiakkaan toimesta. Tosin samaisen naisen seuraava asiakas on itsemurhaa suunnitteleva väkivaltainen sekopää - seikka, joka muistuttaa love hotelleissa toisinaan tapahtuvista rikoksista.

Kabukicho Love Hotel [1]
Kabukicho Love Hotel [2]

Kabukicho Love Hotel on Hirokille myös erittäin toivottu paluu suurkaupungin urbaanin sykkeen pariin, mikä on ohjaajan parasta osaamisalaa. Hotellin neonvalaistut huoneet, rakennusta ympäröivien katujen pienet pikaruokalat ja kaduilla marssivat rasistiset mielenosoittajat löytävät kaikki tiensä kuvien taustalle. Myös elokuvan hahmogalleria on hengeltään hyvin urbaani, alkaen musiikkituottajan iskeneestä muusikonalusta kotoaan karanneeseen teinityttöön ja tämän seuraan heittäytyneeseen yakuzaan. Kaikkien hahmojen tarinat sitoutuvat sivuhaaroiksi hotellissa pitkää työvuoroa tekevän Torun (Shota Sometani) arkeen, mikä järkkyy kun ovesta kävelee sisään oma tyttöystävä (Atsuko Maeda) vieraan miehen kanssa.

Arain hienosti jäsennelty käsikirjoitus nostaa Torun elokuvan keskeisimmäksi hahmoksi ja sirpaloittaa kaikki muut tarinat hänen ympärilleen yhtä aikaa rullaaviksi pieniksi palasiksi. Lopputulos välttää episodimaisen rakenteen, vaikka pohjimmiltaan kyse onkin eri tarinoiden kokoelmasta. Kokonaisuus on alun hieman yskähteleviä pohjustuksia lukuun ottamatta sujuva ja näyttelijät kauttaaltaan hyviä. Viimemainitussa lienee aivan erityinen osansa myös Hirokilla, jolla on toistuvasti tapana saada näyttelijöistään kaikki irti. Tuttuun tapaan ohjaaja kuvaa useita kohtauksia todella pitkillä otoksilla korostaakseen hahmojen aitoutta.

Kabukicho Love Hotel [3]
Kabukicho Love Hotel [4]

Entinen ABK-48 -pop-idoli Atsuko Maeda ansaitsee näyttäjäkaartista erityismaininnan. Maeda oli uutisissa jo ennen elokuvan julkaisua ohjaajan turhaannuttua hänen vaatimukseensa pitää rintansa piilossa läpi elokuvan. Hirokille kyseessä oli typerä kompromissi elokuvan teeman ollessa seksi ja rakkaus. Maedan linjanveto oli kuitenkin oikea, sillä roolisuoritus olisi jäänyt helposti tissien keräämän mediahuomion varjoon. Maeda todistaakin viimeistään nyt olevansa oikeissa käsissä aidosti hyvä näyttelijä, mistä on tosin saatu vahvoja vihjeitä aiemminkin (esim. Tamako in Moratorium, 2013).

Pääosan Shota Sometanin mukanaolo ja laadukas roolisuoritus ei sen sijaan yllätä. 22-vuotias näyttelijä esiintyy tätä nykyä jatkuvasti mielenkiintoisissa elokuvissa ja tuntuu vakuuttavan roolissa kuin roolissa. Pelkästään edeltävän neljän vuoden aikana Sometani on esiintynyt mm. Sion Sonon (Himizu, 2011; Tokyo Tribe, 2014), Takashi Miiken (Lesson of the Evil, 2012; As Gods Will, 2014), Koji Wakamatsun (The Millennial Rapture, 2012), Sogo Ishiin (Isn't Anyone Alive?, 2012) ja Kiyoshi Kurosawan (Real, 2013) elokuvissa.

Kabukicho Love Hotel [5]
Kabukicho Love Hotel [6]

Love hotel -alaan ensimmäisen kerran törmäävälle katsojalle Kabukicho Love Hotel ei ole aivan kovimman kaliiperin johdatus aiheeseen, sillä Arai ja Hiroki ovat sijoittaneet tapahtumat hyvin keskivertoon hotelliin, jossa tavataan tavanomaista mielenkiintoisempia ihmisiä. Elokuvan viehätys nouseekin hienosti rakennetuista hahmoista sekä katkeransuloisesta draamasta, jossa yhdistyvät valtavirtamainen hyväntuulisuus ja Hirokin indie-henkinen urbaani elokuvasuuntaus. Viihdyttävä ja koskettava elokuva huipentuu hienoon lopetuskohtaukseen, joka seuraa päähenkilön tarinaa vielä lopputekstien puoliväliin saakka.

****-
© Mikko Koivisto, julkaistu: 6.2.2015
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Kabukichô Love Hotel (2014)  Kabukichô Love Hotel (2014)Sayonara kabukichô