Caroline Munro

Mardaani (2014)


Mardaani #1 Mardaani #2
IMDb

Tämä ei ole Sparta, tämä on Intia.

Hyvin harva on enää vuosiin ajatellut kohuelokuvaa The Stoning of Soraya M. (2008), jonka oli tarkoitus olla päivänpolttava kuvaus naisten alistamista. Kyseisen roskan ohjaaja, Cyrus Nowrasteh, hukkasi kuitenkin aiheen sisältämän potentiaalin sentimentaaliseen näpertelyyn, ja päätyi kuvaamaan ainoastaan väkivaltaisen yhteisöllisyyden pintaa. Kesti liki puoli vuosikymmentä ennen kuin Intiassa valmistunut Mardaani näyttää kuinka homma tehdään oikein, ja otetaan elokuvallinen niskalenkki alistavasta kulttuurista.

Mardaani [1]
Mardaani [2]

Maskuliiniseen voimaan nimellään viittaava elokuva kertoo naispoliisista, Shivani Shivaji Roysta, joka uppoaa syvälle rikollisuuden syövereihin, kun hänelle rakas tyttölapsi kaapataan osaksi ihmiskauppaa. Kyseisen pääroolin otti antaumuksella vastaan suuriin Bollywood-tähtiin lukeutuva Rani Mukerji, joka haki inspiraatiota seuraamalla oikean poliisin toimintaa sekä treenaamalla Israelin armeijan kehittämää Krav Magaa. Siitä oli apua, sillä elokuva etenee intialaisittain erityisen mieleenpainuvaan finaaliin. Sitä ennen erinäisten satunnaisten juonenkehittelyjen kautta Shivanin ja hänen vastapuolelleen asettuvan rikollisjärjestön johtajan Karanin välille syntyvä juopa kasvaa kasvamistaan.

Intialaisille tuotannoille tyypillisesti tarina ei pyri löytämään kovinkaan syviä mielen analyyseja, mutta ei tällä kertaa sisällä myöskään irrallisia lauluosuuksia. Tapahtumien käänteet ovat kliinisen kiillotettuja ja kuvaus on tyylikästä. Tarinaa alleviivataan jatkuvasti, eikä se sisällä rakenteiltaan mitään erikoista, mutta silti elokuvan tarjoama lataus kasvaa valtavaksi energiaryöpyksi. Tätä edeltää vielä muutama juonenkäänne ja Shivanin joutuminen pulaan. Elokuvan 300 (2006) massiivisiin mittasuhteisiin kasvanut repliikki: "This is Sparta!" saa lopulta Shivanin ja Karanin viimeisessä verisessä välienselvittelyssä uuden sarkastisen muodon, kun Shivani vastaa häntä uhanneelle Karanille mitä on Intia.

Hyvin miehisessä kulttuurissa, jossa tapahtuvista joukkoraiskauksista ja ihmiskaupasta on tullut välttämätön kansainvälisen uutisoinnin pahe, yhteenoton lopputulos upposi kuin veitsi voihin. Elokuva sai vapautuksen veroista osassa Intian osavaltioita ensi-iltaviikollaan naisille tarjoamansa sosiaalisen sanoman vuoksi.

Mardaani [3]
Mardaani [4]

Elokuvassa kuullaan vain yksi laulu, "Mardaani Anthem", sekin vasta vähän ennen lopputekstejä. Myös Pradeep Sarkarin ohjaus on tehokasta, joten ainoastaan tarinan pintapuolisuus jättää toivomisen varaa. Intialaisittain siloteltu kerronta tosin tekee lopputuloksesta raikkaan.

Meille länsimaalaisille Mardaani ei tarjoa mitään uutta näkökulmaa, mutta antaa silti muistutuksen siitä, miten omaa elokuvakulttuuriamme on jo joitakin vuosia vaivannut kyvyttömyys ottaa kantaa yhteiskuntaa polttaviin puheenaiheisiin. Aikanaan surkuteltu The Stoning of Soraya M. on hyvä esimerkki tästä alistumisesta. Tarina Sorayasta passivoi meidät yleisönä seuraamaan väkivaltaa vierestä.

Mardaani lähestyy tosimaailman tapahtumia aivan toisesta näkökulmasta; se kehottaa lopettamaan voivottelun ja iskemään hyvillä fiiliksillä täysiä takaisin.

****-
© Jari Mustonen, julkaistu: 9.2.2015
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Mardaani (2014)  Mardaani (2014)