Caroline Munro

Traviata 53 (1953)

Rakkauden tytär

aka Fille d'amour

Traviata 53 #1 Traviata 53 #2

Genre

IMDb

"Tehkää Kamelianainen" ehdottaa Michelangelo Antonionin elokuvassa La signora senza camelie (1953) tuottaja ohjaajalle, joka haluaisi näyttelijätärvaimonsa siirtyvän eksploitatiivisista melodraamoista hieman taiteellisemman materiaalin pariin. Mutta ohjaaja pitää Kamelianaista taas yhtenä "huoratarinana" ja päätyy tekemään elokuvan Jeanne d'Arcista, katastrofaalisin seurauksin. Kuinka ollakaan, samana vuonna Vittorio Cottafavi näytti miten Kamelianaisesta voi tehdä tyylikkään ja taiteellisesti korkeatasoisen elokuvan, säilyttäen silti tarinan melodramaattisuuden ja tunteisiin vetoavuuden.

Traviata 53 [1]
Traviata 53 [2]

Traviata 53:n kehyskertomuksessa seurataan insinööri Carlo Rivellin automatkaa Milanon lähellä sijaitsevaan keuhkotautiparantolaan, jossa hänen parin vuoden takainen rakastettunsa Margherita Rinaldi tekee kuolemaa, kuten hän sähkeitse on saanut tietää. Pääosa elokuvasta kuvaa Carlon muistelmia, miten hän maaseudulta Milanoon töihin tulleena rakastui ensisilmäyksellä yökerhossa tapaamaansa seurapiirikaunottareen, vaikka tiesikin tämän ammatikseen toimivan rikkaiden ukkomiesten rakastajattarena. Carlo sai Ritan luopumaan elämäntavastaan ja pariskunta vietti muutaman onnellisen viikon Carlon vaatimattomassa vuokra-asunnossa. Sitten Carlon isän liikeyritys ajautui rahoitusvaikeuksiin, ja Carlon matkustettua kotipuoleensa asiaa selvittämään, Rita häipyi ulkomaille. Otaksuttavasti siksi, ettei hän ollut tyytyväinen Carlon hänelle tarjoamaan elintasoon, mutta Carlolla on epäilyksensä. Parantolassa muistelija vaihtuu ja Carlo saa Ritan viimeisen rakastajan suusta kuulla totuuden tapahtumista.

Toisen ohjaustyönsä La Fiamme che non si spegnen (1949) saatua rankkaa kritiikkiä oletetun fasismimyönteisyytensä takia Cottafavi ohjasi enää pelkkiä genre-elokuvia, ensin mustavalkoisia melodraamoja sitten värikkäitä historiallisia spektaakkeleja, mutta teki sen taiteilijan herkkyydellä. Lajityypillisten konventioiden lomitse pilkahtelee, välillä enemmän välillä vähemmän, Cottafavin persoonallinen ohjaustyyli, jonka keksiminen tekee hänen elokuvistaan niin antoisia cinefilian kannalta. Cottafavi oli loistava henkilöohjaaja, mikä näkyy Traviata 53:n Barbara Laagen ja Armando Franciolin nyansoituneina näyttelijäsuorituksina, mutta hänen ohjaustaiteensa käsittää myös kaiken sen, mitä ymmärretään termillä mise-en-scène, eli kuvakomposition, kameranliikkeet, lavastuksen yksityiskohdat ja niin edelleen.

Traviata 53 [3]
Traviata 53 [4]

Pienenä esimerkkinä Cottafavin mise-en-scènestä voisi ottaa Traviata 53:n ensisuudelmakohtauksen. Sitä ennen Rita ja Carlo ovat puhuneet asiat halki: Rita ymmärtää että Carlo haluaisi maata hänen kanssaan, mikä sopii hänelle hyvin, kunhan Carlo vain ei ole "tosissaan". Cottafavi kuvaa suudelmaa ensin normaaliin tyyliin sivulta puolilähikuvana. Sitten kuva siirtyy Carlon oikean olkapään taakse ja näemme miten Rita vetäytyy pois suudelmasta, avaa silmänsä ja katsoo Carlon ohi jonnekin kaukaisuuteen, samalla kun kamera lähestyy hänen kasvojaan niin, että Carlo rajautuu kokonaan pois kuvasta. Hetken ajan kuvassa nähdään vain Ritan mietteliäät kasvot, ennen kuin hän kääntyy taas Carlon puoleen ja suudelma jatkuu. Yhdellä yksinkertaisella kameraliikkeellä Cottafavi näyttää siis sekä Ritan rakastumisen, että hänen jäämisensä yksin rakkautensa kanssa (itse asiassa kikka oli käytössä jo Cottafavin edellisessä vuotta aiemmin valmistuneessa elokuvassa Una donna ha ucciso, mikä ei haittaa, koska molemmat filmit ovat tavallaan variaatioita samasta teemasta).

Traviata 53 on muuten melko uskollinen Alexandre Dumas nuoremman alkuperäisteokselle, mutta tarinan painotuksia on hieman muutettu. Ritan ammatista ei nyt tehdä suurta numeroa, eikä Carlon isän rooli rakastavaisten erottamisessa toisistaan ole mitenkään olennainen. Tragedia aiheutuu pikemminkin osapuolten huonosta uskosta ja materialistisista laskelmoinneista: Carlo ei usko että Rita voisi luopua ylellisestä elämäntavastaan, eikä Rita, että Carlo voisi antaa hänelle anteeksi isänsä liikeyrityksen vararikkoa, jonka hän pystyisi halutessaan estämään. Kirjan makaaberi kohtaus, jossa Carlon kirjallinen vastine Armand kaivauttaa ylös haudasta Margueriten jo mädäntyneen ruumiin, on Traviata 53:n subliimissa loppukohtauksessa käännetty päälaelleen.

Traviata 53 [5]
Traviata 53 [6]

Ritan rakastajan päätettyä kertomuksensa sairaanhoitaja vie Carlon parantolan pohjakerrokseen, jossa Ritan arkkua ollaan juuri sulkemassa. Arkku on ainoa mitä Ritasta näemme elokuvan reaaliajassa, ja näin sekä katsoja että Carlo tajuavat mahdollisimman kouriintuntuvasti, että hän on peruuttamattomasti poissa, muuttunut muistoksi. Hienotunteisesti Cottafavi ei näytä enää Carlon kasvoja, vaan kuvaa tätä takaapäin kävelemässä arkun jäljessä Ritan iäkkäiden vanhempien perässä (uusi järkytys: Ritalla oli myös isä ja äiti, jotka joutuvat hautaamaan lapsensa). Heijastuksena Ritan rakastajan autonikkunoista näemme ruumisauton lähtevän liikkeelle. Carlo kävelee näköalatasanteelle katselemaan vuoria samalla kun auto ajaa alas rinnettä.

Francois Truffautin Traviata 53:sta kirjoittamat ylistävät arvostelut toimivat lähtölaukauksena Ranskan uuden allon miesten Cottafavi-fanitukselle, jossa Cottafavi ja Antonioni usein nähtiin toisilleen vastakkaisina ohjaajatyyppeinä. Kriitikko/ohjaaja (ja kova "cottafavisti") Luc Moullet on kuvannut tätä vastakkainasettelua ja Cottafavin innoittamaa filmihulluutta hauskasti nostalgisessa elokuvassaan Les Sièges de L'Alcazar (1989).

Versioinfo (19.2.2015):

Traviata 53 on julkaistu dvd:llä ainoastaan Ranskassa Fille d'Amour -nimellä. Versiossa on sekä italian- että ranskankielinen ääniraita ja valinnainen ranskankielinen tekstitys. Dvd:n takakansi ilmoittaa kestoksi 100 minuuttia, mutta oikea kesto on runsaat 86 minuuttia. Tämä sekä paikoin hyppelehtivä leikkaus viitannevat siihen, että jonkin verran materiaalia puuttuu.

*****
© Matti Erholtz, julkaistu: 19.2.2015
keskiarvo
toimitus
5.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Rakkauden tytär (1953)  Rakkauden tytär (1953)Fille d'amour