Caroline Munro

Don Quijote de Orson Welles (1992)

aka Don Quichotte; Don Quixote; Orson Welles' Don Quixote

Don Quijote de Orson Welles #1 Don Quijote de Orson Welles #2
IMDb

Niin kummastuttavalta kuin se tuntuukin, on Don Quijotesta syntynyt peräti kaksi huomattavan elokuvantekijän keskeneräiseksi jäänyttä filmatisointia. Terry Gilliamin The Man Who Killed Don Quixote tältä vuosituhannelta (jonka katastrofaalinen, lyhyt tuotanto ikuistettiin erinomaiseen dokumenttiin Lost in La Mancha vuodelta 2002) hyllytettiin sen jälkeen, kun vain muutamia kohtauksia oltiin kuvattu. Orson Welles teki sen sijaan intohimoprojektiaan aiheesta monta vuosikymmentä, 1950-luvun puolivälistä alkaen kuolemaansa asti, jatkaen filmaamista jopa pääosanesittäjänsä Francisco Reigueran menehdyttyä (!) - metodistaan elokuvan kohdalla Welles myhäili eräälle haastattelijalle olevansa kuin kirjailija kirjoittamassa romaania, tehden sitä omaksi ilokseen, silloin kun huvittaa.

Don Quijote de Orson Welles [1]
Don Quijote de Orson Welles [2]

Wellesin kuoleman jälkeen hänen rakastettunsa Oja Kodar keksi ajatuksen Don Quixote -elokuvan materiaalin rekonstroimisesta, ehdottaen ideaa lukuisille ohjaajille. Lopulta koukkuun tarttui kukapa muukaan kuin itse Jesús Franco, joka oli nuorena Wellesin oppipoika ja 2nd unit -ohjaajana legendaarisen elokuvantekijän Chimes at Midnightissa (Falstaff, 1966) - sekä muissa keskeneräisiksi jääneissä Espanjassa tehdyissä projekteissa.

Franco on muistellut ystävänsä Orsonin olleen todella lahjakas, intohimoinen, mutta äärimmäisen impulsiivinen henkilö, mikä olikin pääsyy hänen ei-niin-hyvään maineeseensa elokuvatuottajien keskuudessa. Welles pystyi aloittamaan jonkun projektin, ollen siitä todella entusiastinen, mutta saattoi hylätä sen kokonaan kesken kuvausten, jos into rupesi hiipumaan - jonka jälkeen hän siirtyi taas uuteen hänelle mielenkiintoa omaavaan asiaan.

Don Quijote de Orson Welles [3]
Don Quijote de Orson Welles [4]

Quixotessa Wellesin perusidea oli laittaa Don Quijote sekä hänen apulaisensa Sancho Panza (Akim Tamiroff) anakronistisesti nykypäivän Espanjaan, jossa he joutuvat kohtaamaan autoja ynnä muita moderneja ilmestyksiä. Welles itse olisi mukana elokuvan kehyskertomuksessa, jossa hän ryhtyy kertomaan pikkutytölle Quijoten legendaa (tätä osiota ei lopulta koskaan kuvattu).

Heti Francon kokoaman filmin alkumetreillä tulee selväksi, ettei elokuva tule välttämättä olemaan kovin uskollinen Wellesin originaaleille aikeille, koska melkein välittömästi silmiemme eteen tulee harvinaisen kökön näköisiä videoefektejä (!), joilla kuvia on muokattu. Paluuta ne tekevät myöhemmin täysin Francon leikkauspöydällä luodussa kohdassa, jonka kaltaista Welles ei missään vaiheessa elokuvaansa toivonut: ratsastaessaan Quijote näkee tuulimyllyn, joka videoefektin kautta venyy anamorfisesti, luoden vaikutelmaa jättiläismäisen ihmisen muodosta. Kenties näillä on yritetty saavuttaa vielä yksi uusi anakronismin taso elokuvaan...?

Don Quijote de Orson Welles [5]
Don Quijote de Orson Welles [6]

Wellesin elokuvassa olisi ollut mukana hetki, jossa Don Quijote menee elokuvateatteriin ja luullen kankaalla olevia asioita oikeiksi syöksyy niiden kimppuun. Tämä elokuvan potentiaalinen avainkohtaus ei päätynyt Francon leikkaukseen, vaikka sitä onkin näytetty myöhemmissä Welles-dokumenteissa. Kyseinen filminpätkä oli nimittäin toisen tuottajan hallussa, joka ei suostunut luovuttamaan sitä Francon ja Kodarin työstäessä omaa edittiään. Kohtaus on varsin oivaltava sovellus ideasta Don Quijotesta 1900-luvun maailmassa, tuoden myös mieleen varsin elävästi Jean-Luc Godardin Karibinieerien (Les Carabiniers, 1963) kohdan, jossa idioottisotilas vierailee ensi kertaa elokuvateatterissa, ja rupeaa syleilemään aggressiivisesti valkokankaalla olevaa neitoa.

Vaikka Wellesin kaavailemaa kehyskertomusta ei kuvattukaan, on ohjaaja silti laitettu mukaan elokuvaan varsin metakerronnallisella tavalla. Quijote ja Sancho nimittäin tormäävät editoinnin taian kautta itse Wellesiin, josta on käytetty (dubattua) vintaasia dokumentaarista kuvastoa.

Don Quijote de Orson Welles [7]
Don Quijote de Orson Welles [8]

Sekä Francisco Reiguera ja Akim Tamiroff näyttävät roolihahmoiltaan mainiosti, mutta heidän äänensä dubbaus on karmea - erityisesti Quijoten ääni ei kuulosta lainkaan sellaiselta mitä yhdistäisi hahmon rupuiseen olemukseen. Welles itse aikoi (pääasiassa johtuen siitä, että suurin osa hänen filmaamastaan materiaalista kuvattiin mykkänä) olla kertojaäänenä elokuvassa ja puhua samalla myöskin kaikkien hahmojen repliikit - aivan kuten hän teki nuorena radiokuunnelmissaan. Ehkä Franco luuli jollain tavalla tekevänsä kunniaa Wellesin aikomuksille - vaikkakin sitä tästä latteasta auraalisesta lopputuloksesta on vaikea havaita. Mukana tosin ilmeisesti on joitain kohtia, joita Welles itse äänitti kertojan puheestaan vielä eläessään - nekään eivät ole mitään suurenmoista, mutta ehdottomasti sisältävät sitä tiettyä kipinää, mikä uupuu muusta voice-overista.

Don Quijote de Orson Welles [9]
Don Quijote de Orson Welles [10]

Ei ole ihme, että monet pitävät Orson Wellesin Don Quixotea menetettynä mestariteoksena. On romanttista ajatella ohjaajaneron myyttistä unelmaprojektia, joka on kuvattu (yhteensä kolmella eri filmiformaatilla!) pieninä palasina ympäri vuosikymmeniä, ja johon elokuvantekijällä tuntui olevan loputonta intohimoa - joskaan ei lopulta juuri minkäänlaista otetta. Totuus ennemminkin lienee se, että täysin Wellesin näkemyksenkin mukaan kokoon parsittu Don Quixote olisi ollut korkeintaan mukiinmenevä, epätasapainoinen - ja hyvin sotkuinen kinemaattinen kokemus katsella.

Täytyy Don Quixote de Orson Wellesin lopputuloksesta huolimatta myöntää, että jossain sen uumenissa saattaa itää siemen johonkin taiteellisesti mielenkiintoiseen - jos vaikkapa tulevaisuudessa Jonathan Rosenbaumin kaltainen Welles-entusiasti onnistuisi saamaan kaiken materiaalin käsiinsä, ja loisi niiden pohjalta jonkin aivan uuden, omasta mielestään uskollisen version, heräisi aito mielenkiinto katsoa se. Mielellään tuplanäytöksenä The Other Side of the Windin kanssa, tottahan toki.

**---
© Mies Mikkonen, julkaistu: 6.5.2015
keskiarvo
toimitus
2.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!