Caroline Munro

Spider-Man (1978) :: Supaidâman

aka Spider Man; Japanese Spider-Man; Supaidaman

Spider-Man #1 Spider-Man #2
IMDb

Marvelin Hämähäkkimies on kenties maailman tunnistettavin sarjakuvasankari, jonka vuoksi hahmo on myös suuryrityksille mitä arvokkain brändi. Tästä johtuen Hollywood laskee ilmoille hahmoon perustuvia elokuvia tuon tuostakin, vaikka yleisön kiinnostus niitä kohtaan on hiipumassa. Pääongelma lienee liika varman päälle pelaaminen. Kaikki Hollywoodin Spider-Man -elokuvat keskittyvät sarjakuvahahmolle ominaiseen itseinhoon ja ihmissuhdekriiseilyyn teiniyleisöä houkutellakseen, vaikka modus operandin tulisi olla tarjota lapsille vauhtia ja värikkäitä hahmoja.

Ylivoimaisesti paras liikkuvan kuvan Hämähäkkimies tehtiinkin Japanissa 70-luvun lopulla, Marvelin ja japanilaisen Toei-yhtiön tuottamana. Sarjan hienoutta korostaa juuri sen häpeilemättömän suoraviivainen pyrkimys viihdyttää katsojia (ja samalla myydä lapsille hienoja leluja). Huumori ja värikkyys tuovat mieleen 60-luvun amerikkalaisen Batman-televisiosarjan. Mutta toisin kuin siinä, Japanin Spider-Manissä yhteydet sarjakuvalehden sivuilla seikkailevaan hahmoon ja hänen maailmaansa jäävät paitsioon.

Spider-Man [1]
Spider-Man [2]

Spider-Man, eli japanilaisittain Supaidâman, on tässä versiossa japanilainen motocross-kuski Takuya Yamashiro (Shinji Todo). Tämän isän surmaa häijy Professor Monster (Ando Mitsuo) geenimanipuloituine hirviöineen. Onneksi Takuya sattuu löytämään avaruudesta tippuneen UFO:n ja menee tutkimaan sen sisuksia. Hän löytää Garian, muukalaisen hämähäkkiplaneetalta, jonka Professor Monsterin johtama rautaristiarmeija on tuhonnut. Garia luovuttaa Takuyalle rannelaitteen, jolla hän voi kutsua avaruusalus Marvellerin hädän tullen paikalle. Marveller osaa myös muuttaa muotoaan jättiläisrobotti Leopardoniksi.

Garia yllyttää Takuyaa kamppailuun Professor Monsteria vastaan kostaakseen isänsä kuoleman. Rannelaitteen kautta hän luovuttaa vielä maagista hämähäkkiplaneettalaisen vertaan, joka antaa Takuyalle hämähäkin suhteelliset voimat, sekä kyvyt kiipeillä seinillä ja heittää ranteistaan verkkoa. Verkkoflengailun tai moottoripyöräilyn sijaan supersankari kruisailee Spider Machine GP7 -urheiluautollaan taistelemaan pahiksia vastaan.

Spider-Man [3]
Spider-Man [4]

Käytännössä monilla alkuasetelman elementeillä on kuitenkin hyvin vähän merkitystä sarjan kuluessa. Hämis ei aktiivisesti etsi isänsä murhaajaa, vaan reagoi lähinnä joka jaksossa Professori Monsterin uuden Machine BEM -hirviön aiheuttamaan uhkaan. Hämähäkin suhteellisilla voimilla tapellaan punanokkaisia rivikätyreitä vastaan, yleensä aika samannäköisessä puistossa ja leikkikentällä. Samaa kuvamateriaalia siis kierrätetään usein, mutta eri tavalla leikattuna, joten se ei pääse kyllästyttämään liikaa.

Spider-Man [5]
Spider-Man [6]

Vuosina 1978-79 Spider-Maniä tehtiin kaikkiaan 41 jaksoa sekä teatterielokuva. Suosittu sarja toi tokusatsu-sarjojen genreen monia myöhemmin keskeisiksi muodostuneita trooppeja. Näistä olennaisin on muuntautumiskykyisen jättiläisrobotin käyttäminen lopussa ratkomaan hirviöongelmia.

Kunkin jakson päähirviö on aina ensin ihmisen kokoinen ja Hämiksen on pähkäiltävä, mikä voisi olla sen heikkous. Kun monsteri on lopulta saanut selkäsaunan, kasvaa se kerrostalon kokoiseksi. Tällöin Hämis hyppää autoonsa, joka lähtee lentoon. Hämismobiili lentää Marveller-alukseen, jolloin se kykenee muuntautumaan Leopardon-robotiksi. Mechalla on jättihirviöiden varalta kaksi erikoisiskua, Arc Turn ja Sword Vigor, joilla mikä tahansa monsteri kukistuu automaattisesti.

Vaikka jaksojen rungot perustuvatkin samanlaisille kahakoille, on juonenkehitys silti melko arvaamatonta. Jaksojen lähtökohdat saattavat vaihdella hyvinkin paljon. Hämikselle aiheuttaa aluksi ongelmia esimerkiksi tyttöystävän innostus koppakuoriaiskoruja kohtaan, Hämiksen sankaritekoja kunnioittava suosittu garage rock -biisi tai orpolasten yliajamista yrittävät pakettiautot. Kaikki tietenkin ovat tosiasiassa Professor Monsterin ja hänen oikean kätensä Amazonessin (Yukie Kagawa) kavalia juonia. Katsoja tietää, mihin jakso on menossa, mutta siihen, miten pisteeseen päästään, on käytetty runsaasti mielikuvitusta.

Spider-Man [7]
Spider-Man [8]

Japanista englanniksi käännetyt jakson nimetkin herättävät hilpeyttä, niihin kun lukeutuu käsittämättömiä juonitiivistyksiä kuten Motion Accessory is a Loveful Beetle Insect Spy, dramaattisia julistuksia kuten Becoming Splendid: To the Murderous Machine of Transformation, tai vain juhlallisen kuuloisia runoja kuten To the Flaming Hell: See the Tears of the Snake Woman.

Hyväntuulinen sarja on nopeatempoinen ja sopivan kaheli, joten viihtyminen sen parissa on aina taattua. Tietty kökköys on siinä tietysti aina läsnä, sillä esimerkiksi repliikit ovat erittäin dramaattisia näin hupsuun ohjelmaan. Mutta koska sarja selvästi luottaa itseensä eikä yritä peitellä esimerkiksi efektiensä kömpelyyttä, lisää tämä vain sen viehätysvoimaa. Ja lisäksi kenenkään vastuun puntaroinnin ja murjottamisen seuraamiseen ei koskaan tuhlata kovinkaan pitkään ohjelma-aikaa.

Spider-Man [9]
Spider-Man [10]

”Who are you?”
”An emissary from hell! Spider-Man!”

Versioinfo (18.8.2015):

Marvel laski jokin aika sitten suopeasti sarjan 12 ensimmäistä jaksoa vapaasti katsottavaksi omilla verkkosivuillaan, mutta sittemmin poisti ne. Kenties tällä pyrittiin välttämään elokuvabisnekselle epäedullista vertailua uusiin Spider-Man -elokuviin. Myöhemmin sivuille on palautunut sarjan pilottijakso, joten toivottavasti loputkin palaavat jossakin vaiheessa takaisin.

****-
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 18.8.2015
keskiarvo
toimitus
3.75/5.00 (2)
 JSPI
  3.5 4.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
  "Spider-Man" (1978)Supaidâman