Caroline Munro

Turbo Kid (2015)


Turbo Kid #1 Turbo Kid #2
IMDb

Päivän kuumimpia genretrendejä edustava Turbo Kid on post-apokalyptinen supersankariseikkailu vahvalla 80-lukulaisen kyberpunkin retrohengellä. Soppaa hämmentää lastenelokuvamainen lähestymistapa, joka muistuttaa elokuvasta BMX Bandits (1983), sekä tätä valintaa kontrastoivat veriset gore-efektit. Sekoitus ei olisi mitenkään tavaton vastaavalle japanilaiselle seikkailulle, mutta nyt kyseessä on australialais-kanadalainen tuotanto.

Anouk Whissellin, François Simardin ja Yoann-Karl Whissellin muodostaman RKSS-ryhmän ohjaama ja käsikirjoittama elokuva perustuu vuoden 2013 lyhytelokuvaan T is for Turbo, joka tehtiin alkuperäistä ABCs of Deathiä varten, mutta jäi lopulta pois itse elokuvasta.

Turbo Kid [1]
Turbo Kid [2]

Post-apokalyptisellä tunkiolla asuva nimetön penska (Munro Chambers) elättää itsensä kuolleiden tavaroita tonkimalla ja pyöräillen lähikylään vaihtamaan kamat muihin tarvikkeisiin. Menneen ajan sankarista Turbo Riderista kertovat sarjakuvalehdet ovat hänen suurin intohimonsa. Yllättäen hän tapaa tytön nimeltä Apple (Laurence Leboeuf), joka jakaa hänen intressinsä ja haluaa muutenkin kaveerata. Ensi-ihastumisen merkkejä näkyy ilmassa.

Jätemaan kuningas on häikäilemätön barbaarijohtaja Zeus (Michael Ironside). Kun poika ja Apple sotkeentuvat Zeuksen likaisiin keinoihin järjestää leipää ja sirkushuveja, on heidän henkensä vaarassa. Onneksi poika löytää Turbo Riderin maalliset jäänteet ja tämän asun. Puvun ranteesta voi ampua väkevän energia-latauksen, joilla voi vaikkapa räjäyttää luurankohaarniskaisten kätyreiden päät palasiksi.

Turbo Kid [3]
Turbo Kid [4]

Toisin kuin monet muut suositut retroseikkailut, Turbo Kid ei tunnu väkinäiseltä yliyrittämiseltä vaan jopa viehättävän pienimuotoiselta. Post-apokalyptinen maailma näyttää paikallisella kaatopaikalla kuvatulta, eikä kuvasta ole vaivauduttu siivoamaan esimerkiksi puhelintolppia.

Rahaa on käytetty lähinnä kahteen tärkeään osa-alueeseen: näyttäviin mutta kahjoihin gore-efekteihin sekä Michael Ironsiden palkkaan. Vanhalla kunnon Ironsidella on silminnähtävän hauskaa luoda ylilyövän häijy roolihahmo, joka tahtoo pahaa kaikille paitsi itselleen.

Turbo Kid [5]
Turbo Kid [6]

Paha kyllä itse keskushahmo on melko tylsä. Turbo Kid pystyy toimimaan vain kun hänen hanskassaan on latinkia. Muuten tyyppi lähinnä pönöttää paikallaan tai juoksee karkuun. Edes lapsuuden traumoista ei saada irti mitään erityisen kiinnostavaa, kunhan annetaan koston oikeutus verilöylyksi yltyvälle seikkailulle. Paljon häntä mielenkiintoisempi on Applen kupliva ja herttainen hahmo. Vaarojen ja haasteiden äärelläkin yltiöpositiivinen hahmo varastaa huomion mennen tullen.

Turbo Kid [7]
Turbo Kid [8]

Elokuva näyttää hyvää esimerkkiä siitä, miten retroideoita pitäisi käyttää tarinankerronnan välineinä, ei pelkkinä yleisön kosiskelun pinnallisina täkyinä. Yleisölle vinkkailu on siedettävällä tasolla, sillä elokuva on ottanut 80-lukulaiset välineet ja kertonut niiden avulla tarinansa. Stoori on melko tavanomainen ja jää kevyeksi, mutta kokonaisuus jättää silti suhteellisen hyvälle tuulelle.

Versioinfo (14.9.2015):

Elokuva esitetään Helsingin Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla 17.-27.9.2015.

***--
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 14.9.2015
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (2)
 TPPI
  3.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.00/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!