Caroline Munro

Nowhere Girl (2015)

aka Tôkyô Mukokuseki Shôjo

Nowhere Girl #1 Nowhere Girl #2
IMDb

Anime-ohjaajana paremmin tunnettu Mamoru Oshii jatkaa mielenkiintoista, mutta melko vähälle huomiolle jäänyttä live action -uraansa hidastempoisella psykologisella jännitysdraamalla Nowhere Girl. Kentaro Yamagishin samannimiseen lyhytelokuvaan (2012) pohjaava tarina seuraa tyttöjen taidelukion oppilas Aita (Nana Seino), joka kärsii traumaperäisestä stressihäiriöstä. Ai muun muassa kuulee päässään lähestyvän helikopterin ääniä ja vaikuttaa muutenkin olevan sekoamassa. Muut oppilaat kiusaavat erivapauksia saavaa Aita ja opettajienkin pinna alkaa olla koetuksella. Hiljainen Ai vaikuttaa kuitenkin omaavan piileviä henkisiä ja fyysisiä kykyjä, jotka tekevät hänestä odottamattoman vaarallisen.

Nowhere Girl [1]
Nowhere Girl [2]

Nowhere Girl ei tule miellyttämään niitä katsojia, jotka yhdistävät Oshiin nimen filosofisiin mutta toiminnantäyteisiin animaatioelokuviin, kuten Ghost in the Shell (1995). Nowhere Girl on ehkäpä Oshiin uran seesteisin elokuva, jonka rinnalla jopa ohjaajan aiempi meditatiivinen road movie Stray Dog: Kerberos Panzer Cops (1991) vaikuttaa vauhdikkaalta. Ohjaaja ei kiirehdi tarinan avaamisen kanssa, vaan tarkkailee päähenkilönsä arkea ja yksinäisyyttä pitkin otoksin ja rauhallisia musiikkivalintoja hyödyntäen. Myös elokuvan väripaletti on poikkeuksellisen haalea ja unenomainen.

Oshii pitää katsojan mielenkiintoa yllä alati kasvavan mysteerin avulla: Ain menneisyydestä ei tiedetä paljoa, hänen salaperäinen taideprojektinsa saattaa olla jonkinlainen ase ja koulua ravisuttavat maanjäristykset tuntuvat olevan yhteydessä päähenkilön henkiseen tilaan. Yleisölle jätetään paljon aikaa pohtia näkemäänsä ja katsojan kärsivällisyys saattaakin olla aika ajoin koetuksella. Hidas tempo on kuitenkin tunnelman ja teeman osalta melko perusteltu. Todellisia ongelmia syntyy ainostaan sivuhenkilöiden astuessa keskiöön, jolloin hidas rytmitys menettää tarkoituksensa ja alkaa tuntua hieman liian teennäiseltä.

Nowhere Girl [3]
Nowhere Girl [4]

Pääosassa nähtävä Nana Seino (Tokyo Tribe, 2014) tekee tyydyttävää työtä näyttelijänä, mutta puhkeaa todelliseen kukkaansa vasta loppupuolen ääriväkivaltaisessa jaksossa, jossa hänen fyysinen osaamisensa toimintaelokuvien parissa pääsee esille. Tehokas jakso kärsii osittaisesta CGI-veren käytöstä, mutta roiskeet on toteutettu hieman keskimääräistä paremmin ja mukana on myös perinteisiä veripusseja. Myös koreografiasta vastaavan Kensuke Sonomuran (Hard Revenge Milly: Bloody Battle, 2009; Bushido Man, 2013) lahjakkuus kompensoi jakson heikkouksia.

Nowhere Girl on vähäeleisen tyylinsä johdosta vaikeasti markkinoitava elokuva. Asiaa vaikeuttaa entisestään se, että elokuva rakentaa tarinaansa pikku hiljaa kohden lopun väkivaltajaksoa sekä sitä seuraavaa hienoa huipennusta, mistä ei puolestaan parane hiiskua sanallakaan etukäteen. Tämä on ymmärretty myös elokuvan markkinointitiimin parissa: ensimmäinen, huhtikuussa julkaistu traileri ei paljastanut mitään tarinan viimeisestä näytöksestä ja jätti myös sitä edeltävät tapahtumat asiaankuuluvasti hämärän peittoon. Elokuvan heinäkuisen julkaisun alla ilmaantunut uusi traileri sisältää enemmän kuvamateriaalia säästäen silti kiehtovimmat käänteet katselukokemuksen yhteyteen.

Nowhere Girl [5]
Nowhere Girl [6]

Nowhere Girl tulee eittämättä saamaan hitaan rytmityksensä johdosta vihamielisen vastaanoton useilta katsojilta. Osassa varhaisista arvosteluista on jopa väitetty, ettei elokuva ansaitse hienoa loppuhuipennustaan. Erityisen hidasta elokuvakerrontaa sietäville katsojille tarjolla on kuitenkin alusta alkaen mielenkiintoinen ja viime metreillään avokätisesti palkitseva kokemus. Kokonaisuus on myös monessakin mielessä ohjaajansa näköinen elokuva. Hieman epätasaista jälkeä tuottava Oshii on yhä yksi mielenkiintoisimpia japanilaisia live action -ohjaajia, aivan kuten kollegansa Hideaki Anno (Love & Pop, 1998). Molemmille herroille on yhteistä, että heidän omat faninsa tapaavat olla heidän live action -elokuviensa suurimpia vihaajia. Nowhere Girl tuskin korjaa tätä epäkohtaa.

***--
© Mikko Koivisto, julkaistu: 11.12.2015
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!