Caroline Munro

Bram Stoker's Dracula (1992)

Bram Stokerin Dracula

aka Dracula d'après l'oeuvre de Bram Stoker; Bram Stokers Dracula; Drácula de Bram Stoker; Dracula; Dracula di Bram Stoker

Bram Stoker's Dracula #1 Bram Stoker's Dracula #2
IMDb

Monet maailmankirjallisuuden klassikot on muokattu aina lähes tunnistamattomiksi elokuvaversioiksi, vaikka vuosien varrella eri inkarnaatioita olisi ilmestynyt kuinka monia hyvänsä. Elokuva-adaptaatioilla on paha tapa keskittyä johonkin kirjan tiettyyn aspektiin, kehittäen niistä omaansa ja jättäen muut ajatukset alkuperäisteoksen sivuille. Tätä taustaa vasten on luonnollista, että joku keksi 90-luvulla tehdä lopultakin alkuperäiskirjalle uskollisen version Bram Stokerin Draculasta (1897).

Suosiostaan huolimatta kirja junnaa, etenkin nykylukijan näkökulmasta. Teoksen puhti loppuu jo ensimmäisen kolmasosan jälkeen, josta eteenpäin tarina on lähinnä viktoriaanista moraalisaarnaa. Stokeria rassaa, miten ulkomaalaiset tulevat ja viettelevät kaikki himokkaat englantilaisnaiset, joiden pitäisi totella siveellisesti aviomiehiään eikä humputella kaupungilla.

Bram Stoker's Dracula [1]
Bram Stoker's Dracula [2]

90-luvulla ratkaisu adaptoinnin ongelmiin löytyi ohjaajasta. Francis Ford Coppola todisti jo Kummisetä-trilogiallaan olevansa operaattisen elokuvatragedian mestarimies, vaikka kuluneet vuodet vaikuttivat jo hänenkin puhtiinsa. Tästä huolimatta, kun 90-luvun alun Coppolan yhdisti Stokerin kirjaan, lopputuloksesta muodostui vääjäämättä enemmän ohjaajansa aivoitusten ilmentymä. Bram Stokerin Dracula on reilusti ylilyövä eikä pelkää ottaa riskejä.

Kaikki Stokerin romaanin keskeiset tapahtumat ovat mukana, mutta elokuva on pirteimmillään aina, kun Coppola lisäilee omiaan. Dracula on ohjaajan viimeisiä suuren budjetin elokuvia, ja onnistuu mahtipontisuudestaan huolimatta pysymään jokseenkin kasassa. Se sisältää roppakaupalla huonoja valintoja ja epämääräisyyttä, mutta etenkin elokuvaan vanhan ajan ekspressionismista kehitetyt vinkeät visuaaliset ideat tekevät seuraamisesta mielenkiintoista.

Bram Stoker's Dracula [3]
Bram Stoker's Dracula [4]

Tekoaikaan pinnalla olleen uusromanttisen harlekiinikuvaston mukaisesti Draculasta tehtiin yltiöromanttinen seikkailu, jossa itse kreivi (Gary Oldman) on totuttua traagisempi hahmo. Coppola loi käsikirjoittaja James V. Hartin kanssa vampyyrille erittäin katolilaisen taustatarinan, jonka mukaan Dracula on elinaikanaan romanialainen ristiretkeilijä, joka muuttuu epäkuolleeksi hirviöksi solvattuaan Jumalaa kieltämällä tämän oikeuden päättää ihmisten elämästä ja kuolemasta. Viktoriaaniseen Englantiin saapuva Dracula kamppailee uskonnon asettamia puritaanisia käyttäytymissääntöjä vastaan.

Coppolaa kiehtoo 1800-luvun lopun ajankuva oikeastaan vain yhdessä kohtauksessa. Dracula asennoituu siinä halveksuvasti juuri syntyneeseen elokuvaan. Hän on kuin havaitsevinaan, miten tekniikalla on oma merkityksensä eräänlaisena kuolemanjälkeisen elämän tarjoajana. Muutoin elokuva on lähes karnevalistisen anakronistinen. Puvustukseltaan ja lavastukseltaan viktoriaaninen hillittyvyys on unohdettu ja korvattu huomattavasti näyttävämmillä barokkiluomuksilla, jotka korostavat elokuvan oopperamaisuutta.

Bram Stoker's Dracula [5]
Bram Stoker's Dracula [6]

Coppolan selkein esikuva on elokuvan ensimmäinen Dracula-versio, F.W. Murnaun Nosferatu - eine Symphonie des Grauens (1922). Esikuvansa tavoin Coppola ei anna sijaa hienovaraisuudelle, vaan haluaa ekspressionistisesti kaiken subtekstin olevan välittömästi tunnistettavissa myös kuvista. Paikoin tämä menee jo naurettavuuksiin, kuten esiteltäessä Draculan ränsistynyt kotilinna kuin vanhan vampyyrin itsensä rapistuneena veistoksena. Harvoin elokuvissa on kuitenkaan herkuteltu samalla tavoin kansanperinteen tapaisilla vampyyrin taikavoimilla, kuten kykynä muuttua sumuksi tai vaikkapa laumaksi rottia.

Bram Stoker's Dracula [7]
Bram Stoker's Dracula [8]

Elokuvan idearyöpyn nokkelimpia päähänpistoja onkin ollut tehdä Draculasta itsestään alati muotoa muuttava olento. Erittäin muuntautumiskykyisenä näyttelijänä Oldman kykenee esiintymään lihaisana uskonsotilaana, kuihtuneena vanhana kääkkänä, lepakko- ja susihirviöinä sekä tietysti verevämpänä, naisia hurmaavana dandynä. Pakkomielteenomaisen kiinnostuksen Winona Ryderin Mina Murraytä kohtaankin Oldman taitaa asiaankuuluvalla intensiteetillä, vaikka ei tosielämässä tullut näyttelijättären kanssa toimeen.

Muun näyttelijäkaartin taidon ja överin ylinäyttelyn sekoittaminen hämmentää. Anthony Hopkins lyö kaikkein reiluiten yli lähes nicolascagemaisen maanisissa huutokohtauksissaan. Keanu Reevesin onnetonta brittiaksenttia ja jopa hänelle poikkeuksellisen puisevasa roolityötä on pilkattu hyvästä syystä jo yli 20 vuotta. Mutta etenkin pienemmät osat on roolitettu mainiosti. Erityisesti möreä muusikko Tom Waits kajahtaneena toukanmussuttaja Renfieldinä on outo idea, joka toimii täydellisesti.

Bram Stoker's Dracula [9]
Bram Stoker's Dracula [10]

Oikeastaan elokuvan suurin heikkous on, että mainostaessaan itseään suorempana adaptaationa, se on myös lukittu Stokerin kertomuksen köykäiseen loppupuoleen, jossa vampyyrintappaja Van Helsing tekee kaiken ja muut lähinnä ihmettelevät. Finaalissakin Dracula makaa pääasiassa arkussa, vaikka nousee sieltä kuolettavasti haavoittuneena vielä hakemaan yllättävää synninpäästöä kohtauksessa, joka on ehtaa Coppolaa.

Bram Stokerin Dracula on perinteisten erikoisefektien ystäville suurelokuvien viimeisiä suurtöitä ennen kuin tietokone-efektit ottivat vallan Terminator 2:n (1991) ja Jurassic Parkin (1993) menestyksien myötä. Niiden innovatiivinen käyttö jaksaa sykähdyttää yhä. Myös monet muut Coppolan korkealentoiset ideat ovat kestäneet aikaa yllättävän hyvin. Varsinkin Draculan hahmon aspektit ovat vieläkin niin muistettavia, että niistä voitiin tehdä verevää pilaa myös tuoreehkossa vampyyrikomediassa What We Do in the Shadows (2014).

***½-
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 27.1.2016
keskiarvo
toimitus
3.17/5.00 (9)
 JSTPJMKKJM*MMEMPITM
  3.0 2.5 3.0 3.0 3.5 3.5 2.5 3.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.05/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  11 (60)
18%
Dracula (1992)  Dracula (1992)Bram Stokers Dracula