Caroline Munro

La nave delle donne maledette (1953) :: The Ship of Condemned Women

aka Mercado de mujeres; Le navire des filles perdues; Das Schiff der verlorenen Frauen; Ship of Lost Women

La nave delle donne maledette #1 La nave delle donne maledette #2
IMDb

Ranskalaisen kirjailijan Léon Gozlanin (1803-1866) kertomukseen 'Histoire de 130 femmes' perustuvan La nave delle donne maladetten tapahtumat sijoittuvat 1700-luvun Espanjaan. Vararikon partaalla olevan aatelismiehen tytärtä Isabellaa (Tania Weber) syytetään vastasyntyneen lapsensa murhaamisesta. Syytöksessä on sen verran perää, että läheisen luostarin kaivosta löytynyt vauvan ruumis on tosiaankin Isabellan esiaviollisesta suhteesta kuolleena syntynyt jälkeläinen. Oikeusjuttu uhkaa kariuttaa Isabellan suunnitellun avioliiton iäkkään, mutta upporikkaan Manuel de Havillandin kanssa ja syöstä perheen taloudelliseen perikatoon. Isabellan köyhä serkku Consuelo (May Britt) painostetaan ottamaan syy lapsenmurhasta niskoilleen, lupaillen että jos hän tunnustaa rikoksen, tuomio tulee olemaan hyvin lievä. Toisin kuitenkin käy, Consuelo tuomitaan kymmenen vuoden pakkotyöhön Espanjan siirtomaihin. Samalla laivalla, jolla Consueloa kohtalotovereidensa kanssa kuljetetaan meren taakse, matkustaa myös Isabella tuoreen aviomiehensä de Havillandin kanssa. Salamatkustajana on mukana myös Consuelon puolustusasianajajaksi palkattu lakimies Pedro da Silva (Ettore Manni), joka oikeussalissa rakastui asiakkaaseensa ja on vakuuttunut tämän viattomuudesta.

La nave delle donne maledette [1]
La nave delle donne maledette [2]

Tähän asti kaikki hyvin. Elokuva tuntuu ihan kiinnostavalta, muttei mitenkään lajityyppinsä (historiallinen melo-/pukudraama) rajoja kolkuttelevalta tekeleeltä. Sitten kuvaan tulee uusi henkilöhahmo, ja La nave delle donne maledette muuttaa kurssia odottamattomaan suuntaan.

Isabellan aviomiehineen astuessa laivaan heidät ottaa herrasmiehen elkein vastaan laivan jäyhä kapteeni Fernandez (Luigi Tosi). Seuraavana aamuna kapteeni liittyy kannella raitista ilmaa haukkaavan Isabellan seuraan. Yhdentekevän small talkin keskeyttää ruumasta kantautuva naisvangin laulu. Isabella saa vasta nyt tietää, että laivalla kuljetetaan myös pakkotyöhön tuomittuja naisia. Kapteeni kiinnostuu Isabellan reaktiosta tähän uutiseen ja esittää tälle pahaenteisen kysymyksen: "Pidättekö voimakkaista tunteista?" Saatuaan myönteisen vastauksen kapteeni vie Isabellan laivan kannessa olevan aukon luo, josta näkee ruuman pohjalla viruvat naiset. Kauhistunut Isabella tunnistaa heidän joukostaan myös Consuelon ja pakenee hyttiinsä, kapteenin seuratessa taas silmä kovana hänen reaktioitaan.

La nave delle donne maledette [3]
La nave delle donne maledette [4]

Seuraavaksi kapteeni kutsuu Isabellan luokseen intiimille kynttiläillalliselle, jonka kuluessa heidän vuoropuhelunsa on jo selvästi seksuaalisesti virittynyttä. Kurtiseeraamisen keskeyttää naisvankien keskuudessa syntynyt tappelu, jonka rauhoittaakseen kapteeni käskee kaataa vankien päälle vettä. Consuelo sairastuu ja Isabella tulee hänen sairasvuoteensa äärelle vakuuttamaan serkulleen, että laivan saavuttua perille hänet kyllä vapautetaan, jos hän vain ymmärtää olla paljastamatta Isabellan salaisuutta. Seinän takana kuunnellut da Silva tajuaa nyt minkälaisen juonen uhriksi Consuelo on joutunut ja vaatii, että kapteenille kerrotaan koko tarina. Fernandez kuuntelee Consuelon tunnustusta kasvot ilmeettöminä ja sen päätyttyä da Silvan yllätykseksi ei määrääkään vangittavaksi Isabellaa vaan salamatkustajan itsensä.

"Olette yhtä kavala kuin olette kauniskin", kapteeni avautuu ihastuksissaan jäätyään Isabellan kanssa kahden, "juuri siksi pidän teistä niin paljon." Nyt kapteenin oudon käytöksen syy alkaa selvitä: hän on sadisti (termin tiukasti lääketieteellisessä merkityksessä) ja on löytänyt Isabellassa hengenheimolaisensa. Tämä tuntuu jokseenkin ällistyttävältä, koska 50-luvun alun viihde-elokuvissa ei ollut tapana käsitellä seksuaalisia perversioita näin avoimesti. Hämärien intohimojen päästyä kerran päivänvaloon ei niiden esiinvyörymistä enää voi estää, ja tapahtumat laivalla lähtevät nopeasti eskaloitumaan.

Seuraavana aamuna kapteeni antaa ruoskia da Silvan. Isabella pyytää, että myös Consueloa ruoskittaisiin, mihin Fernandez suostuu vastahakoisesti. Consuelon kohtalosta tuohtuneet naisvangit murtautuvat ulos ruumasta ja laivalla puhkeaa täysi kapina, miehistön siirtyessä vähitellen heitä seksillä lahjovien naisten puolelle. Kun päällystö on saatu nujerrettua avataan ruoka- ja juomavarastot ja yleiset orgiat alkavat.

Luonnonvoimatkin alkavat riehua, taifuunin riepottelema laiva syttyy tuleen ja räjähtää lopulta tuusan nuuskaksi, da Silvan ja Consuelon ollessa ainoat, jotka pääsevät pakoon pelastusveneellä. Loppukohtauksessa ollaan taas järjestäytyneen yhteiskunnan piirissä, oikeussalissa, jossa tuomarit uskovat da Silvan kertomusta ja vapauttavat Consuelon. Onnellinen loppu ei kuitenkaan pysty pyyhkimään katsojan mielestä laivan häiritseviä tapahtumia.

La nave delle donne maledette [5]
La nave delle donne maledette [6]

Joissakin Matarazzon mustavalkoisissa melodraamoissa kuten Tormento ja L'angelo bianco on ollut lieviä WIP- eli naisvankilaelokuvan piirteitä, mutta La nave delle donne maledette on epäilemättä ohjaajan täysipainoisin kontribuutio tähän genreen. WIP-ainekset ovat kuitenkin vain sivujuonne elokuvassa, joka pääsisältönsä puolesta kuuluu niiden teosten joukkoon, joissa yhteiskuntaa analysoidaan ihmispsyyken toiminnan kautta, politiikkaa psykopatologian avulla. Verrokkeja sille löytyy vaikkapa Bunuelin (Kulta-aika, El), Pasolinin (Salò) ja Bertoluccin (Fasisti) tuotannosta. Jotain Matarazzon meriseikkailun voimasta kertoo se, ettei sen tarvitse lainkaan hävetä tässä seurassa. Viettienergian esiinryöpsähdystä ja järjestyksen sortumista täydelliseen anarkiaan on harvoin kuvattu niin vaikuttavasti kuin La nave delle donne maladettessä.

La nave delle donne maledetten erikoisin ja omaperäisin piirre liittyy sen sadismin kuvaukseen. Isabella ja Fernandez, niin "pahiksia" kuin ovatkin, eivät koskaan muutu katsojalle täysin vastenmielisiksi, ja heidän suhteessaan on jotain aidosti romanttista. Se, että estynyt ja muodollisuuksiin sitoutunut kapteeni vihdoin löytää pikku perversiolleen ymmärtäjän, tuntuu oudosti liikuttavalta. Consuelo, joka ei alistuneisuudessaan lainkaan muistuta Matarazzon mustavalkoisten melodraamojen toimeliaita sankarittaria, jää Isabellan rinnalla värittömäksi, hieman ärsyttäväksikin hahmoksi. Matarazzon dialektisessa visiossa vastakohdat syntyvät toisistaan, Consuelon passiivinen uhriutuminen on edellytys Isabellan aktiiviselle sadismille, ja päinvastoin.

Suomalaissyntyisen Tania Weberin (o.s. Tanja Sarsgaarden) ja Luigi Tosin sävykkäät näyttelijäsuoritukset todistavat Matarazzon suurista henkilöohjauskyvyistä. Yksittäisistä kohtauksista esiin nousee Fernandezin ja Isabellan aamuinen kohtaaminen laivan kannella. Selittämätöntä uhkaa huokuvaa jaksoa säestää laulajatar Flo Sandonsin esittämä "Malasierra" -laulu.

La nave delle donne maledette [7]
La nave delle donne maledette [8]

Ollakseen aidosti rajoja rikkova, transgressiivinen, elokuvan täytyy sisällyttää itseensä myös se raja, joka rikotaan. Matarazzon elokuvassa tämä raja on, ja siksi se tekeekin paljon suuremman vaikutuksen kuin monet paljon ronskimpaa kuvastoa sisältävät, mutta yksioikoisemmat kollegansa. La nave delle donne maledette on italialaisen elokuvan tuntemattomimpia mestariteoksia, jonka radikaali näkemys on vuosien myötä säilyttänyt räjähdysvoimansa.

Versioinfo (23.2.2016):

Italialaisen Medusa Videon dvd-julkaisussa on erittäin huono kuvanlaatu ja vain italiankielinen tekstitys. Saksalaisessa "Das Schiff der verlorenen Frauen" -nimisessä dvd-julkaisussa kuvanlaatu on hyvä, mutta ääniraita on saksankielinen, tekstejä ei ole ja elokuvaa on useilla minuuteilla lyhennelty. Mukana tulee saksankielinen 24-sivuinen vihkonen, jossa on taustatietoja elokuvasta ja näyttelijöistä. Arvostelun kuvakaappaukset ovat tältä Saksa-dvd:ltä.

*****
© Matti Erholtz, julkaistu: 23.2.2016
keskiarvo
toimitus
5.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
La nave delle donne maledette (1953)  La nave delle donne maledette (1953)The Ship of Condemned Women