Caroline Munro

The VVitch: A New-England Folktale (2015) :: The Witch

aka The VVitch; The Witch: A New England Folk Tale; La sorcière; La bruja

The VVitch: A New-England Folktale #1 The VVitch: A New-England Folktale #2
IMDb

Hieman varkain amerikkalaiselokuvassa on noussut lyhyen ajan sisällä suosioon kaksi karua selviytymistarinaa, jotka asettavat ihmisen ja luonnon vastakkain. Ne molemmat sijoittuvat aikaan, jolloin pääasiassa asuttamaton Amerikka oli vielä villi erämaa. Armoton luonto uhkasi jatkuvasti niitä, jotka yrittivät yhdyskunnan perustamista. Oscar-palkittu The Revenant on idealistinen selviytymistarina ja sellaisena pohjimmiltaan optimistinen. Sen etiikan mukaan kunnon kärsimyksen jälkeen voi päästä lopulta mielenrauhaan. Maanläheisyyttä ja perinteisyyttä hakeva kauhuelokuva The VVitch puolestaan vaikuttaa päälle päin lohduttomammalta.

The Revenant [1]
The Revenant [2]

The Revenantissa turkismetsästäjä Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) joukkoineen ajautuu elantoaan hakiessaan onnettomuudesta toiseen, ensiksi vihamielisten intiaanien hävittäessä heidän leirinsä. Pian tämän jälkeen myös pentujaan suojeleva harmaakarhu raatelee Glassin henkihieveriin, ja hänet jätetään korpeen oman onnensa nojaan. Intiaaniverinen jälkikasvukin tapetaan, jotta Glassilla olisi vielä lisää motivaatiota raahautua maailman ääriin kostamaan.

The VVitch esittelee maanviljelijäperheen, joka haluaa irtautua kaupunkilaiselämästä ja elää maasta keskellä ei mitään. Närä puritaanien auktoriteettien kanssa on ansainnut heille karkoitustuomion hiljalleen rakentuvasta kaupungista. Perheen pää William (Ralph Ineson) epäonnistuu kerta toisensa jälkeen. Metsästyksestä ei tahdo tulla mitään, maa on liian karua viljeltäväksi, ja mikä pahinta, hän ei onnistu suojelemaan perhettään. Ensimmäinen uhri on vastasyntynyt vauva Samuel, joka katoaa jäljettömiin.

The Revenant [3]
The Revenant [4]

Perheen neljä muuta lasta suhtautuvat tähän kaikkeen ristiriitaisesti. Teini-ikäinen vanhin tytär Thomasin (Anya Taylor-Joy) menee, ja pelottelee nuorempia sisaruksiaan olevansa noita, joka on kaikkien vastoinkäymisten takana. Koko perhe alkaa kuitenkin hiljalleen huomata, että metsässä todellakin on heitä kohtaan vihamielisiä yliluonnollisia voimia. Oudon katseen omaavat eläimet, kuten rusakko ja musta vuohipukki, alkavat käyttäytyä kummallisesti.

Molempien elokuvien taustalta löytyy syyllisyydentunteiden tutkiskelua. The Revenant on kehystetty Amerikan intiaanien huonon kohtelun ympärille. Glass on intiaanikulttuurin ymmärtäjänä tarpeeksi vahva ansaitakseen yleisön sympatian. The VVitchissä puolestaan on keskiössä amerikkalaisten puritaanien alistava ja lokeroiva suhtautuminen naisiin. Perheen naiset eivät kykene vaikuttamaan kohtaloonsa, kun isä tekee päätökset ja uskonto painostaa pysymään hiljaa ruodussa.

The Revenant [5]
The Revenant [6]

Kun The Revenant esittelee hypermaskuliinisia sisupusseja, jotka räkä poskella tuskissaan vaikka ryömivät erämaan halki, The VVitchissa on pitkään esillä maskuliinisuuden kriisi, kun perheen isä ei kykene suorittamaan hänelle kuuluvia tehtäviä tyydyttävästi. Jopa jukuripäisen pässin vieminen liekaan osoittautuu hänelle ylitsepääsemättömäksi tehtäväksi. Kuin varkain näkökulma kuitenkin siirtyy hänestä Thomasiniin. Hän on erittäin vaikean valinnan edessä, mutta lopussa maksamillaan hinnoilla saavuttaa sellaisen vapauden, jota muille aikakauden naisille ei suoda.

Molemmat elokuvat korostavat maanläheisyyttä ja luonnollisuutta. Tämän myötä molemmissa on myös mukana hyvin raakaa väkivaltaa, joka varmasti sykähdyttää kovimpia gorehoundejakin. Tietysti The VVitch esittelee myös yliluonnollista maailmaa. Sen noituutta ja Saatanan olemusta käsittelevät ajatukset on poimittu 1600-luvun kirjoituksista, aikalaiskuvauksista ja noitaoikeudenkäyntien pöytäkirjoista. Pinnallisesti tositapahtumiin pohjautuva The Revenant ei suoraan sano yliluonnollisen kokemuksen olevan olemassa, mutta uskoo silti luonnonkansojen yhteyteen maan kanssa, ja siihen, että hädässä oleva voi heidän uskomuksiaan noudattamalla saada maasta voimaa.

The Revenant [7]
The Revenant [8]

Elokuvien temaattisten yhtäläisyyksien lisäksi myös niiden kuvamaailma on samankaltainen. Kylmä luonnonvalo ja karujen korpien kuvaus alleviivaavat pienen ihmisen heikkoutta ja pienuutta luonnonvoimien äärellä. Etenkin The Revenantissa Emmanuel Lubezkin kylmä ja harmaa kuvaus tuo lumiseen luonnonmaisemaan sävyisyyttä ja jylhää kauneutta. Alkupuolella nähtävä pitkä otto intiaanien ja turkismetsästäjien taistelusta on hieno toimintakohtaus, jonka esittämä tila ja liike on loppuun saakka mietitty.

Tarkkaa kuvausta tarvitaankin, sillä kumpikaan elokuva ei suuremmin arvosta dialogia. DiCaprion kehuttuun roolisuoritukseenkaan ei juuri kuulu muuta kuin tuskaiselta näyttäminen, vaivalloinen kähinä puhetta yrittäessä ja puuskutus ponnistellessa. The VVitchissä puolestaan puhutaan niin vanhakantaista englantia, etteivät natiivit saa välttämättä siitä selvää. Tästä huolimatta vahva kuvallisuus vie kumpaakin eteenpäin.

Verrattaessa elokuvien laatua teknisesti hienompi The Revenant tuntuu hieman itsetarkoitukselliselta tuskailulta. Etenkin kahden ja puolen tunnin mitta tuntuu liioitellulta ottaen huomioon, miten vähän sanottavaa teoksella on. The VVitch puolestaan sisältää suhteellisen tehokasta jännityksen kasvattamista ja säästeliästä yliluonnollisuuden käyttöä. Sen ongelmana on, etteivät hahmot tule tarpeeksi läheisiksi tai sympaattisiksi, jotta heidän karusta kohtalostaan välittäisi. Molempien elokuvien kohdalla herää tunne, että oikeastaan kannattaa kuolemantäyteistä luontoa ennemmin kuin sitä vastustavia itsepäisiä ihmisiä.

© Paavo Ihalainen, julkaistu: 4.5.2016

The Revenant

***--
keskiarvo
toimitus
3.21/5.00 (7)
 JSJLTPJMJM*EMPI
  3.0 3.0 4.0 4.0 3.0 2.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.62/5.00 (13)

 

The VVitch: A New-England Folktale

***½-
keskiarvo
toimitus
3.25/5.00 (4)
 JSJMEMPI
  3.5 4.0 2.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.44/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!