Caroline Munro

Summer Clouds (1958)

aka Herringbone Clouds; Iwashigumo; Nuages d'été

Summer Clouds #1 Summer Clouds #2

Genre

IMDb

"Moni kirja jää lukematta kun ei käy ilmi / missä hän nukkuu, mistä saa rahansa, kenen kanssa nukkuu", runoili Paavo Haavikko. Mikio Narusen elokuvissa ei ole tätä ongelmaa, vaan niissä henkilöiden nukkumis- ja raha-asiat selvitetään erittäin tarkasti. Summer Clouds alkaa kohtauksella, jossa lehtimies Okawa haastattelee maanviljelijä ja sotaleski Yae'a, jonka taloudellinen tilanne käydään yksityiskohtaisesti läpi. Yaen isä on ollut varakas suurmaanomistaja ja ankara patriarkka, joka muun muassa pakotti Yaen vanhemman veljen Wasuken eroamaan kahdesta ensimmäisestä vaimostaan, mutta Japanin sodanjälkeinen maareformi on tehnyt Yaesta ja Wasukesta tavallisia maanviljelijöitä, eikä patriarkaatista ole enää kuin roiskeet jäljellä. Yaen maatila tuottaa hyvin, mutta se vaatii kovaa ympärivuotista työtä, eikä Yaen edesmenneen aviomiehen suku arvosta häntä yhtään. Yaesta on myös tullut henkinen tuki ja turva isoveljelleen, jolla suurena huolena on saada omat poikansa jatkamaan työtään, jotta hänen ei tarvitsisi myydä maitaan (maareformin mukaan ne maat, joita maanomistaja ei itse pysty viljelemään, täytyy myydä valtiolle). Wasuken pojista ainoastaan vanhin Hatsu osoittaa kiinnostusta maanviljelyä kohtaan, mutta hän on jo 28-vuotias ja naimaton, joten hänelle pitäisi pikaisesti löytää vaimo, mielellään tietysti sellainen, jolta maanviljelystyöt sujuvat rivakasti.

Summer Clouds [1]
Summer Clouds [2]

Okawaa käy sääliksi vielä suhteellisen nuoren ja älykkään naisen turpeeseen sidottu raadanta ja hän päättää yrittää tehdä jotain Yaen hyväksi. Okawa tietää naapurikylässä Hatsun vaimoksi sopivan nuoren naisen, ja hän lähtee Yaen seuraksi sinne hieromaan naimakauppoja. Käy ilmi, että tytön adoptioäiti on Wasuken ensimmäinen vaimo ja siis Hatsun biologinen äiti! Matkan aikana Yaen ja Okawan suhde muuttuu ammatillisesta rakkaussuhteeksi, joka on sikäli ongelmallinen, että Okawa on jo naimisissa. Yaen kesästä tulee kiireinen, kun hän joutuu järjestelemään Wasuken ja tämän poikien asioita, pitämään yllä suhdettaan Okawaan ja hoitamaan siinä sivussa myös peltotyöt.

Narusen ensimmäinen väreissä ja scope-koossa kuvattu elokuva on katsomisen arvoinen jo kuvallisen kauneutensa takia. Maaseutudraama kehkeytyy auki postikorttimaisen upeissa maisemissa, joista ei puutu kesäistä vehreyttä eikä 50-luvun värifilmin lumoa. Eeppistä laajuutta on myös elokuvan henkilögalleriassa, joka on niin suuri, että katsojalta vaaditaan hieman keskittymistä monimutkaisten sukulaisuusuhteiden mielessäpitämiseksi.

Keskushenkilö Yae on yksi Narusen suurenmoisista naishahmoista, kaikin puolin ihailtava ihminen myös heikkoina hetkinään. Ero on suuri, jos vertaa Yae'a kohtalotoveriinsa Norikoon Yasujiro Ozun klassikossa Tokyo Story. Norikolla on omassa elokuvassaan samanlainen rooli sovittavana tekijänä sukupolvien välillä kuin Yaella Summer Cloudsissa, mutta siinä missä pyhimysmäinen Noriko on enemmän idealisoitu ihmistyyppi kuin oikea ihminen, Yae on monitahoinen ja ristiriitainenkin persoona. Yaekin on pyhimys, mutta tupakoiva ja sakea kittaava pyhimys, joka olisi valmis jättämään kaikki velvollisuutensa ja lähtemään rakastamansa miehen matkaan kakkosvaimoksi, jos se vain olisi mahdollista.

Summer Clouds [3]
Summer Clouds [4]

Narusea pidetään pessimistinä ja materialistina, mutta kumpikaan adjektiivi ei oikein tyhjentävästi kuvaa Narusen ohjaajalaatua, eikä sitä tee myöskään japanilainen 1700-luvulla kehitetty kirjallisuuskritiikkitermi "mono no aware", joka tarkoittaa jotain sellaista kuin liikuttumista asioiden ohimenevyydestä. Yksi usein huomiotta jätetty puoli Narusessa on hänen kykynsä kuvata romanttista rakkautta. Voisi perustellusti väittää, että suurista japanilaisohjaajista juuri Naruse on pätevin tällä saralla, ja Summer Clouds kelpaa hyvin yhdeksi todisteeksi. Kaikki Yaen ja Okawan väliset yhteiset kohtaukset ovat täydellisellä tyylitajulla ohjattuja ja riipaisevia realistisuudessaan. Yaen ja Okawan onnettomasti päättyvän suhteen vastapainona elokuvassa on Hatsun järjestetty avioliitto Michikon kanssa, joka onnistuu yli odotusten pariskunnan ilmiselvästi viihtyessä toistensa seurassa. Summer Cloudsin romanttisin kohtaus on silti se, jossa miehensä haudalle kukkia vievä Yae pysähtyy matkan varrella juttelemaan Hatsun ja Michikon kanssa ja avautuu suuresta rakkaudestaan edesmenneeseen puolisoonsa. Kohtaus on hyvä esimerkki myös Narusen dramaturgiasta, jossa tarinan huippukohdat ilmestyvät usein yllättävistä suunnista (kunnia toki myös käsikirjoittaja Shinobu Hashimotolle).

Summer Clouds päättyy Naruselle tyypillisen monimielisesti. Wasuke suostuu lopulta myymään osan maistaan ja lähettämään toiseksi vanhimman poikansa opiskelemaan Tokioon. Uusi ja vanha aika löytävät sovinnon hienossa kohtauksessa, jossa veljekset puolisoineen rakentavat Hatsun uuden talon perustuksia vanhoja japanilaisia työlauluja laulaen. Viimeisessä kohtauksessa näemme Yaen, jonka oikeastaan pitäisi olla juna-asemalla hyvästelemässä Tokioon lähtevää Okawaa, työskentelemässä yksin riisipellollaan. Aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta, hiki valuu ja Narusen kamera luopuu vihdoin objektiivisesta asenteestaan ja muuttuu puhtaasti myötäeläväksi. Suuren tunnevaikutuksen tekevästä kohtauksesta uhoaa sellaista voimaa, ettei loppua pysty sanomaan täysin onnettomaksi.

Summer Clouds [5]
Summer Clouds [6]

Narusen loppuratkaisut saavat joskus aristoteelisia draamarakenteita vaativat länsimaiset kriitikot ymmälleen. Esimerkiksi Senses of Cinema -nettisivuille Narusesta ohjaajaesittelyn kirjoittanut englantilainen Alexander Jacoby analysoi Narusen elokuvien loppukohtauksia näin: "The fruitless expenditure of energy which concludes several of Naruse’s 1950s films seems a substitute for emotional catharsis...". Jacoby mainitsee Summer Cloudsin yhtenä esimerkkinä, ja jatkaa: "This forlorn, purposeless physical activity...". Katharsis on katsojan silmässä ja Jacobyllä oikeus mielipiteeseensä, mutta pakko on todeta, että ainoastaan pesunkestävä intellektuelli voi kuvailla peltotyötä "hedelmättömäksi" ja "tarkoituksettomaksi" puuhasteluksi!

Versioinfo (12.8.2016):

Ranskalainen Wild Side Video on julkaissut Summer Cloudsin dvd:llä nimellä Nuages d'été. Tekstit ovat vain ranskaksi.

****-
© Matti Erholtz, julkaistu: 12.8.2016
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Summer Clouds (1958)  Summer Clouds (1958)Iwashigumo