Caroline Munro

Scoop! (2016)


Scoop! #1 Scoop! #2

Genre

IMDb

Japanilainen nykyelokuva on kurjassa jamassa. Raha liikkuu ison yleisön hittielokuvissa, jotka tuotetaan riskin minimoimiseksi yhteistyönä ulkopuolisten sijoittajien kanssa. Äänestysvalta jaetaan rahoittajien kesken ja sisällöstä päättävät Toyotan ja Buranan valmistajat. Taiteellinen riippumattomuus löytyy nollabudjetin indie-elokuvista, joiden laadussa ei ole useinkaan kehumista. Kaupallisen paineen katoaminen on johtanut laatustandardien laskuun: kuka tahansa voi tehdä elokuvan.

Scoop! [1]
Scoop! [2]

Alan polarisoituminen on ajanut hyvän kompromissin tarjoavan keskisuuren kokoluokan elokuvan ahtaalle. Poikkeuksia kuitenkin löytyy, kuten Hitoshi Onen ronski ja tyylikäs Scoop. Paparazzi-jännärissä viinanhajuinen, naisia kouriva roskalehden valokuvaaja (Like Father, Like Sonin perhedraaman harteiltaan karistava Masaharu Fukuyama) saa aisaparikseen ensikertalaisen naisreportterin (Fumi Nikaido).

Scoop starttaa auton takapenkiltä, missä päähenkilö Shizuka harrastaa seksiä ilotytön kanssa. Ikkunasta ulos pakittava ja taivaanrajaan nouseva kamera paljastaa Tokion neonvaloissa kukkivan yön, johon Shizuka seuraavaksi suuntaa. Äijä tienaa elantonsa napsimalla näyttelijöistä ja poliitikoista arkaluontoisia paparazzi-kuvia Scoop-nimiselle lehdelle, jonka anti koostuu skandaalijutuista, pin up -tyttöjen kuvista ja nuudeliravintoloiden arvosteluista. Uransa ehtoopuolella oleva äijä määrätään epäonnekseen kimppaan päinvastaisen arvomaailman omaavan nuoren naisen kanssa.

Scoop! [3]
Scoop! [4]

Scoopissa ei ole mitään maata mullistavaa - juttu on kuin yhdistelmä 48 Hrs.:in (1982) ja muiden buddy-komedioiden tunnelmia sekä Nightcrawleria (2015), jonka päähenkilö saa Scoopin sankarista kunnianhimottoman japanilaisen isoveljensä. Sekoitus on kuitenkin riittävän omalaatuinen ja ennen kaikkea tyylikkäästi toteutettu. Pääparin välillä kipinöi ja käsikirjoitus onnistuu tuudittamaan katsojan komediallisen jännäriviihteen pariin, kunnes lopussa tulee raskaasta monosta naamaan. Temppu on harvoin onnistunut näin hyvin.

Scoopiin on upotettu juuri sopivasti rahaa. Tuotantoarvot on pidetty tasokkaina ilman, että elokuvaan on tarvinnut ottaa mukaan sarjakuvakampauksella varustettuja idolipoikia tai -tyttöjä. Ikäraja on suhteellisen vapaamielisessä Japanissa PG-12; muualla maailmassa elokuva on K-16 -kamaa. Elokuvan tarjoamat roolimallit ovat ihastuttavan epäilyttäviä ja päähenkilöt muun muassa kestitsevät toisiaan ilmaisilla ilotalokäynneillä. Elokuva opettaa myös käytännöllisiä valokuvausniksejä, kuten poliitikon narraamisen salarakastajineen hotellin ikkunaan vastapäiselle katolle kyhätyn ilotulituksen avulla.

Scoop! [5]
Scoop! [6]

Niljakkaan päähenkilön vastapainona elokuvan naiset - muut kuin strippibaarin ja bordellien työntekijät - ovat keskimääräistä vahvempia hahmoja. Shizukan keski-ikäinen esimies (erinomainen Yô Yoshida) jyrää miespuolisten kollegoidensa yli mennen tullen ja palatessa. Aisaparia esittävä Fumi Nikaido on niin ikään mainio, kunhan pääsee yli alkumetreille kirjoitetuista kömpelön tytön kliseistä.

22-vuotiaan Nikaidon tasokkuus ei tule yllätyksenä, sillä hän on tämän hetken parhaita japanilaisia näyttelijöitä. Nikaido on laittanut laatuelokuvat siinä määrin television ja söpöilyn edelle, että kotimainen massayleisö vierastaa häntä. Nikkaido on viime vuosina työskennellyt muun muassa Sion Sonon (Himizu, 2011, Why Don't You Play in Hell, 2013), Takashi Miiken (Lesson of the Evil, 2012), Koji Fukadan (Au Revoir L'Ete, 2013), Kazuyoshi Kumakirin (My Man, 2014), Tetsuya Nakashiman (The World of Kanako, 2014), Nobuhiro Yamashitan (La La La at Rock Bottom, 2015), Sogo Ishiin (Bitter Honey, 2016) ja Daisuke Miuran (Someone, 2016) kanssa. Pari vuotta sitten The Japan Times raportoi myös Nikaidon olleen New Yorkissa stalkkaamassa iranilaisohjaaja Amir Naderia (Cut, 2011) päästäkseen hänen seuraavaan elokuvaansa.

Scoop! [7]
Scoop! [8]

Ohjaaja Hitoshi One on viime vuosina noussut varteenotettavaksi nimeksi. One oli ensimmäisen kerran parrasvaloissa mainstream-hitiksi kohonneella debyytillään Moteki (2011) ja keräsi pari vuotta myöhemmin kehuja indie-menestyksellä The Vortex of Love (Love's Whirlpoolin sisarteos). Vuonna 2015 One teki tyylikkään sarjakuvaleffan Bakuman (2015), jossa koulupojat kilpailivat työpaikasta Japanin suosituimman manga-julkaisijan leivissä. Scoop on Onen neljäs fiktioelokuva ja jatkaa ohjaajan vuorottelua valtavirran ja hieman omalaatuisemman kaman välillä. Kannattaa pitää Onea silmällä vastaisuudessakin.

Scoop muistuttaa, että Japanissa tehdään yhä hyviä keskisuuren budjetin elokuvia, vaikka niitä ei kovin usein valmistukaan. Valmiiksi pureskellun massan ja kehnon indie-elokuvan keskellä Scoopin kaltainen särmikäs viihde-elokuva maistuu todella hyvältä.

****-
© Mikko Koivisto, julkaistu: 8.2.2017
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Scoop! (2016)  Scoop! (2016)