Caroline Munro

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)

Tri Jekyll & Mr. Hyde

aka Dr. Jekyll und Mr. Hyde; El hombre y el monstruo; Docteur Jekyll et Mr. Hyde; Il dottor Jekyll; Dr. Jekyll och Mr. Hyde

Dr. Jekyll and Mr. Hyde #1 Dr. Jekyll and Mr. Hyde #2
IMDb

"Erikoistehosteita, seksiä ja väkivaltaa" ei ollut ainoastaan 80-luvun amerikkalaisen kauhuelokuvan tehokas menestyskonsepti, vaan osoitti voimansa jo puolivuosisataa aiemmin.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde [1]
Dr. Jekyll and Mr. Hyde [2]

Näkökulmaotoksilla aukeava vuoden 1931 versio Robert Louis Stevensonin pienoisromaanista Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) lukeutuu Pre-Code -elokuvan kiistattomiin saavutuksiin. Siitä tuli menestys, mutta myös klassinen sensuuritapaus. Hyvin tunnetussa tarinassa muuan lääketieteen tohtori kehittää seerumin, joka vapauttaa hänen pahan puolensa. Huomattuaan synnin kiehtovuuden tulee tohtori riippuvaiseksi pahuudestaan ja alkaa kiusata naisia.

Skotlantilaisena kirjailijana Stevenson hyödynsi 1800-luvun lopulla julkaistussa alkuperäisteoksessaan viktoriaanisen ajan kliseitä aina avioliittokoodin pyhyydestä tieteen luomiin kauhuihin saakka. Ihmisen pyrkiessä kohti jumaluutta tuhoutuu hän omaan vajaavaisuuteensa kykenemättömänä voittamaan edes itseään. Tarina pohtii myös ihmisessä vaikuttavaa dualismia, hyvyyttä ja pahuutta. Kirjan saavutettua suuren suosion tehtiin siitä teatterisovituksia ja lopulta elokuvia. Yhä tänäkin päivänä Rouben Mamoulianin ohjaus on filmatisoinneista yksi villeimmistä. Haysin ohjeiston astuessa voimaan se lyhenikin kahdeksalla minuutilla.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde [3]
Dr. Jekyll and Mr. Hyde [4]

Moraalinvartijoille liikaa oli etenkin Miriam Hopkinsin näyttelemän kevytkenkäisen baarilaulajattaren suorasukaisen viettelevä alastomuus, joka sittemmin restauroitiin takaisin elokuvan tuoreempiin julkaisuihin. Koko vartaloa ei tietenkään näytetty, mutta implikoitiin vahvasti, että näyttelijätär on alasti vain ohut päiväpeiton nurkka suojanaan. Hopkinsille itselleen rooli oli personaallinen irtiotto, ja hän palasikin myöhemmin kapinahenkisesti samantyyliseen alistumiskuvaukseen yhäti ongelmallisessa The Story of Temple Drakessa (1933). Siinä alistuneisuus esitetään kuin uhrin itsensä vahvistamana kierteenä. Mamoulianin teoksessa nainen niin ikään ajautuu neandertalinihmiseksi taantuneen tohtorin pahan puolen valtaan, koska on heikko. Klassisessa mieskuvassa aristokraattisen miehen tuli pitää huolta yli kaiken julkisuuskuvastaan ja osoittaa sivistyksensä esimerkillisellä kohteliaisuudella, kuten avaamalla oven naiselle ja ylipäätään säilyttämällä molempien arvokkuuden. Tohtorissa itseinho saa vallan, kun hän tajuaa seerumin muuttavan hänet alhaisimpien viemäreiden kasvattamaksi irstailijaksi.

Kuin huomaamatta Mamoulianinkin ohjaajana sukeltaa hyvin alas ja lankeaa vietteihinsä käyttäessään innovatiivista kameratyöskentelyään tirkistelynomaisesti kuvatessaan naisen kehoa - perinteisen huora ja madonna -syndrooman vaikuttaessa taustalla. Näistä ensimainittua saa himoita ja koskettaa, kun taas jälkimmäistä on suojeltava. Elokuvan seksuaalinen asetelma vihjaa näin omistamiseen - ikään kuin hyveellinen nainen olisi jatke miehen moraalille ja paheellinen miehen vieteille. Kauhu syntyy, kun myös hyveellisestä naisesta tulee miehen himojen kohde. Elokuvataide laajemminkin on koko olemassaolonsa ajan avannut juuri näitä mielen portteja hyödyntäessään (mies)yleisön tirkistelyn tarvetta.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde [5]
Dr. Jekyll and Mr. Hyde [6]

Vuoden 1931 Dr. Jekyll and Mr. Hyde on tämän päivän elokuvahistorissa outo symbioosi. Se etenee tahmeasti. Kuitenkin ohjaajan impulsiivinen ote yhdessä elokuvan muuntumistehosteiden kanssa tekee siitä oleellisen teoksen, jonka tarina ei vanhene. Monenmoiset seksuaaliset himot ohjaavat yhä elämäämme.

***½-
© Jari Mustonen, julkaistu: 22.4.2017
keskiarvo
toimitus
3.83/5.00 (3)
 JMMMTM
  3.5 3.0 5.0
keskiarvo
lukijat i
3.88/5.00 (4)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  12 (16)
75%
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)  Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)