Caroline Munro

Get Out (2017)

aka Déjame salir; Scappa: Get Out

Get Out #1 Get Out #2
IMDb

Koomikkona parhaiten tunnetun esikoisohjaaja Jordan Peelen Get Out on siitä virkistävä kauhukomedia, että se jaksaa panostaa kumpaankin genren osa-alueista. Elokuvalla on myös sanansa sanottavana modernin Amerikan rasismista, niinkin painokkaasti, ettei subtekstista voida puhua. Ohi pelottelun ja naurattamisen, juuri siinä on elokuvan kova ydin.

Get Out [1]
Get Out [2]

Alkupuolella kyseessä on Meet the Parents -tyyppinen tilannekomedia. Musta mies Chris (Daniel Kaluuya) joutuu kohtaamaan ensi kertaa valkoisen tyttöystävänsä Rosen (Allison Williams) vanhemmat viikonloppulomalla maaseudulla. Vaikka Rose vakuuttaa, etteivät Armitagen perheen jäsenet ole rasisteja, tunnistaa mies passiivis-aggressiiviset sanavalinnat ja vaivaannuttavan vitsailun merkeiksi siitä, ettei Chris ole täysin tervetullut vieras.

Elokuvan alkupuolella päähenkilöä viedään vaivaannuksesta toiseen armotta. Armitagen maalaiskartano herättää paljon vihjeitä sen synkästä menneisyydestä, joita laajennetaan yleisemmillä mielleyhtymillä orjuuden aikoihin. Chrisiä varakkaammat valkoiset pohatat vierailevat päiväkesteillä ja heittelevät ajattelemattoman rasistisia kommentteja. Armitagen palvelusväki on hämmentävästi täysin persoonatonta ja toisaalta niskavillat pystyyn nostattavan omituisen epäluontevasti käyttäytyvää.

Get Out [3]
Get Out [4]

Pinnanalaisen rasismin kuvaus viedään elokuvan mittaan paljon pitemmälle. Jo avauskohtauksessa nähdään, miten mustia miehiä kaapataan mystisiä tarkoituksia varten yömyöhään. Myöhemmin elokuvassa käy selväksi, etteivät viranomaiset ole kadonneista kovinkaan kiinnostuneita. Mustat poliisitkin ovat pohjimmiltaan valkoisten vallassa, eivätkä lainkaan valmiita auttamaan alistettuja hädässä.

Ei ole sattumaa, että elokuvan mittaan mainitaan presidentti Barack Obama monta kertaa, sillä elokuvan aihe johdetaan hänen kautensa tuomiin pettymyksiin. Ensimmäinen musta presidentti ei lopulta tehnyt mustan väestönosan eteen kovinkaan paljoa, kun pelko ja epäluottamus viranomaisia kohtaan on vain paisunut poliisin tekemien surmien ja epäluotettavan oikeuslaitoksen vuoksi.

Get Out [5]
Get Out [6]

Elokuvassa nähtävät, valkoisten tavoin käyttäytyvät mustat ovat tavattoman karmivia otuksia, joilta vaikuttaa viedyn oma tahto. Komediallista kontrastia tuo LilRel Howeryn esittämä Rod, joka on lähes stereotyyppisen överisti mustaa kieltä lateleva suupaltti ja Chrisin paras kaveri. Puutteistaan huolimatta Rod on takuulla oma itsensä eikä mikään palvelija. Työnsä lentoaseman turvatarkastuksessa on myös opettanut hänet pitämään yllä tervettä epäluuloa valkoisten ihmisten tarkoitusperiä kohtaan, mitä muut pitävät salaliittoteoretisointina.

Elokuva on tyylikäs ja oivaltava. Oikeastaan sen isoin ongelma on, että tilannetta kasvatellaan turhan pitkään. Hermostunut musiikki ja muut tyylivalinnat kyllä pitävät huolen siitä, että katsojat tajuavat jotain olevan pielessä, mutta kestää kovin pitkään ennen kuin tämä epävarmuus materialisoituu. Tänä aikana olisi muutamalle mojovammalle naurulle ehkä ollut tarvetta. Rodin osuus suo palkitsevan hengähdystauon, vaikka monessa muussa elokuvassa hän olisi leffan ärsyttävin hahmo. Peele käyttää komiikan impulsseja niin säästeliäästi, että se tuntuu jo vialta.

Get Out [7]
Get Out [8]

Myös väkeviksi nousevista hypnotismin teemoista olisi ehkä ollut mahdollista saada vielä surrealistisempaa ja omaperäisempää kuvastoa aikaan. Sinänsä esikoisohjaaja Peele on tietysti vasta rakentamassa tyyliään. Siihen nähden varsinkin näyttelijäkaarti on työssään ensiluokkainen, pääasiassa varautuneen karmivuuden kuvastamisessa työnsä nappiin vetävä. Peelen elokuvan saama suosio lupaa hyvää, sekä seuraavan projektin budjettia että laatua kohtaan.

***½-
© Paavo Ihalainen, julkaistu: 16.4.2017
keskiarvo
toimitus
3.38/5.00 (4)
 JSTPMEPI
  3.5 4.0 2.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.67/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  6 (6)
100%
Get Out (2017)  Get Out (2017)Déjame salir