Caroline Munro

Baahubali 2: The Conclusion (2017)

aka Bahubali 2: The Conclusion; Baahubali 2: La conclusion

Baahubali 2: The Conclusion #1 Baahubali 2: The Conclusion #2
IMDb

Baahubali 2: The Conclusion on tätä kirjoitettaessa toiseksi kallein Intiassa tuotettu elokuva. Kallein, Enthiranin tulossa oleva jatko-osa 2.0, on sekin etäläintialaista tekoa. Kauaksi on siis tultu 90-luvun alusta, jolloin eteläintiasta jouduttiin matkustamaan Mumbaihin jos elokuvaan haluttiin kuvata kohtaus, jossa päähenkilö kulkee liukuportaissa. Ei ollut Mumbaita etelämpänä nimittäin yhtään rakennusta, jossa olisi ollut moinen tekniikan ihmesaavutus. Pääministeri Narasimha Raon talousuudistukset vuonna 1991 käynnistivät Intian vaurastumisen ja nykyään eteläisen Intian ison budjetin elokuvissa on ulkoista koreutta yhtä paljon kuin keskiverrossa Hollywood-blockbusterissa. Baahubali (tällä tarkoitetaan jatkossa näiden kahden elokuvan muodostamaa kokonaisuutta) on eteläintialaisen elokuvan ylellisyyskehityksen toistaiseksi suurin huipentuma, Intian vastine länsimaisille tietokonetehostespektaakkeleille. Viihdyttämisen ohella Baahubalilla on myös propagandistinen tarkoitus, joka on näyttää, että intialaisella osaamisella on pitkät ja loistavat perinteet. Toisin kuin esimerkiksi kiinalaisissa propagandaelokuvissa, siinä ei korosteta nykyisen valtiovallan erinomaisuutta ja alamaisten kuuliaisuuden tärkeyttä, vaan päinvastoin pohdiskellaan valtiovallan laatua ja legitiimiyttä sinänsä.

Bahubali: The Beginning [1]
Bahubali: The Beginning [2]

Intian myyttiseen menneisyyteen sijoittuva tarina kertoo serkuksista Baahubalista ja Bhallaladevasta, jotka ovat Mahismatin kuningaskunnan kruununprinssejä. Baahubalin edesmennyt isä oli Mahismatin rakastettu hallitsija, jonka puoliso kuoli postuumia lasta synnyttäessään. Baahubalin adoptoi kuninkaan veljen vaimo ja Bhallaladevan äiti Sivagami, joka toimii myös valtakunnan sijaishallitsijana siihen asti, kunnes jompikumpi prinsseistä nousee valtaistuimelle. Sivagamin puoliso ja Bhallaladevan isä Bijjaladeva on taas kokonaan syrjäytetty hallitustoimista niihin kelpaamattoman luonteensa vuoksi, vaikka itse hän pitää syrjäyttämisen syynä fyysistä epämuotoisuuttaan (vasen käsivarsi on surkastunut).

Baahubalista ja Bhallaladevasta kasvaa tiedoiltaan ja taidoiltaan tasaveroisia nuoria miehiä, joskin elokuvan katsojalle tehdään selväksi kumpi näistä kahdesta on se hyvä tyyppi. Barbaaristen kalakeejojen jättiläisarmeijan uhatessa Mahismatia Sivagami päättää, että siitä prinssistä, joka osoittaa eniten urhoollisuutta taistelukentällä, tulee kuningas. Bhallaladeva onnistuu tappamaan kalakeejojen päällikön, mutta Sivagamin valinta osuu silti Baahubaliin, koska tämä on vihollisten surmaamisen ohella pyrkinyt myös säästämään siviilejä.

Bahubali: The Beginning [3]
Bahubali: The Beginning [4]

Kateellinen Bhallaladeva punoo Baahubalin päänmenoksi pirullisen juonen, jossa Baahubalin morsiamekseen valitsemaa naapurivaltion prinsessaa Devasenaa käytetään luomaan epäsopua ottoäidin ja adoptiopojan välille. Kun Bhallaladeva lavastaa Baahubalin itseensä kohdistuneen murhayrityksen tekijäksi, Sivagami määrää henkivartioston päällikön Kattappan surmaamaan Baahubalin. Kattappa tekee työtä käskettyä, mutta paljastaa lopuksi Bhallaladevan juonet Sivagamille. Sivagami kaappaa mukaansa Baahubalin ja Devasenan juuri syntyneen poikalapsen ja pakenee pois Mahismatista. Kuningataräiti hukkuu jokea ylittäessään mutta vauva jää eloon metsässä elävän villiheimon pariin. Tämä on se kohta, jossa elokuvan katsoja tulee mukaan tarinaan.

Jos elokuvan tapahtumien todellinen aikajärjestys on ABC, elokuvassa ne kerrotaan järjestyksessä BAC. Takaumia on toki länsimaisissakin elokuvissa, mutta ainoastaan Kollywoodissa ja Tollywoodissa niistä on tullut tyypillinen osa elokuvan rakennetta. BAC-kaava rikkoo lineaarisen suoraviivaisuuden ja tuo tarinan kulkuun pyörteisyyttä, joka tekee onnellisesta lopusta aina hieman epävarman: jokainen C-osa voi olla uuden takaumajakson alku.

B-osa on yleensä hyvin pitkälti henkilöiden esittelyä ja sen ja A-osan välinen liitos on elokuvan ensimmäinen huippuhetki. Baahubalin B-osa huipentuu klassiseen aristoteeliseen anagnorisikseen, tunnistamiseen: vanha Kattappa tunnistaa Shiva-nimellä kulkeneen nuorukaisen surmaamansa Mahendra Baahubalin pojaksi Amarendra Baahubaliksi. Kattappan kertomus Mahendra Baahubalista muodostaa takaumajakson ja on elokuvan pisin osa. Takaumajakso alkaa noin tunti ennen ensimmäisen elokuvan loppua ja kestää suurimman osan jälkimmäisestä elokuvasta. Pitääkseen katsojan mielenkiinnon yllä Rajamouli luo ensimmäisen elokuvan loppuun ovelan juonellisen cliffhangerin: takaumasta palataan hetkeksi nykyhetkeen ja Kattappa paljastaa Amarendra Baahubalille, että juuri hän on hänen isänsä murhaaja.

Juonipaljastus mahdollistaa jälkimmäisen elokuvan aloittamisen aurinkoisissa ja vähän komediallisissakin merkeissä, koska painostava tieto tulossa olevasta tapahtumasta pitää katsojan varpaillaan. Kun Mahendra Baahubali vihdoin kuolee Kattappan miekan lävistämänä, kohtauksen tekemä järisyttävä vaikutus perustuu osaksi juuri siihen, että katsoja on osannut sitä odottaa.

Bahubali: The Beginning [5]
Bahubali: The Beginning [6]

Jos ensimmäinen Baahubali-elokuva vedestä pelastettuine kuninkaallisine vauvoineen toi länsimaisen katsojan mieleen Mooseksen tarinan, jälkimmäinen elokuva palatsijuonitteluineen muistuttaa Shakespearen kuningasnäytelmiä, muutenkin kuin pintatasolla. Käsitellessään hyvältä hallitsijalta vaadittavia ominaisuuksia Baahubali tulee hyvin lähelle Kuolemattoman Bardin ajatuksia. Kuten Shakespearella, Baahubalissa hyvältä hallitsijalta edellytetään ensinnäkin sitä, että hän on noussut valtaan laillisin keinoin. Kun Amarendra Baahubali elokuvan lopussa kukistaa Bhallaladevan ja nousee Mahismatin valtaistuimelle, on tärkeää että hän tekee sen laillisena kuninkaana eikä vallananastajana. Siksi elokuvassa näytetään miten Sivagami, ennen pakenemistaan, julistaa Devasenan ja Baahubalin vauvan Mahismatin kuninkaaksi. Tämä mahdollistaa myös sen, että Kattappa voi osallistua Bhallaladevan vastaiseen taisteluun, vaikka on ennen Amarendran ilmestymistä palvellut Bhallaladevaa.

Kattappan ja Mahendra Baahubalin suhde muistuttaa hieman prinssi Halin ja Falstaffin suhdetta näytelmässä Henrik IV. Baahubalissa Hal ei kuitenkaan petä Falstaffia, vaan päinvastoin. Kattappan ja Mahendra Baahubalin välillä on vahva miehinen ystävyyssuhde, eikä Kattappan petosta voi täysin ymmärtää ilman intialaisissa elokuvissa harvoin suoraan käsitellyn kastijärjestelmän huomioonottamista. Sekä Mahendra Baahubali että Bhallaladeva ovat kshatriyoita, soturikastin jäseniä. Kattappaa sanotaan elokuvassa orjaksi, mikä luultavasti on eufemismi kastittomalle. Kattappan esi-isä on luvannut, että hänen klaaninsa tulee aina palvelemaan Mahismatin hallitsijaa, mutta Kattappan lojaalisuus Sivagamia kohtaan kumpuaa myös siitä, ettei hänellä kastittomana ole mitään yhteiskunnallista asemaa palatsin ulkopuolella, toisin kuin Mahendralla, joka palatsista karkotettunakin on kshatriya. Intialaisessa elokuvassa kastittomien kanssa aterioiminen on aina äärimmäisen hyvän ihmisen merkki, niinpä Baahubalissa näytetäänkin miten nuori Mahendra Baahubali ystävyyssuhteen alussa istahtaa mutkattomasti murtamaan leipää Kattappan kanssa.

Bahubali: The Beginning [7]
Bahubali: The Beginning [8]

Laillisuuden lisäksi pätevältä hallitsijalta edellytetään valtiomiestaitoa. Kun Sivagami valtaannousemisensa jälkeen kukistaa verisesti itseään vastaan tähdätyn salaliiton, ja saa syytöksen juonikkuudesta, hän vastaa että kyseessä ei ole juonikkuus vaan valtiomiestaito. Täsmälleen samoin vastaa Bhallaladeva, kun häntä syytetään siitä, että hän on varannut itselleen paremmat aseet kuin Mahendra Baahubali kalakeejoja vastaan käydyn taistelun aattona. Bhallaladevalla kiistatta on valtiomiestaitoa, toisaalta hänen hallintonsa riistää julmasti Mahismatin asukkaita, joten pelkkä oveluus vallan hankinnassa ja sen säilyttämisessä ei selvästikään vielä riitä tekemään henkilöstä hyvää hallitsijaa. Kolmas kuninkaalle välttämätön ominaisuus on dharma, joka Baahubalissa määritellään "soturikastin oikeamielisyydeksi".

Jos valtiomiestaito vaatii avukseen dharmaa, niin toisaalta pelkkä dharma ei riitä, kuten Mahendra Baahubalin kohtalo osoittaa. Noustessaan valtaistuimelle Amarendra Baahubali lausuu ensimmäisenä käskynään, että hänen valtakunnassaan ne, jotka uskovat kovaan työhön ja oikeudenmukaisuuteen, saavat kulkea pää pystyssä kun taas niiltä, jotka haluavat heitä vahingoittaa, hakataan pää irti (kuvan vasempaan yläreunaan ilmestyy kuin sanojen sinetiksi tässä kohtaa teksti "an S.S. Rajamouli film"). Dharman ja valtiomiestaidon lisäksi tarvitaan vielä jotain muuta, ja Rajamouli päättää elokuvansa kuvaan shivalingamista, Shiva-jumalan patsaasta, jonka Amarendra Baahubali elokuvan alussa kantoi vesiputouksen juurelle (hindupappi oli määrännyt Amarendran ottoäidin kastelemaan patsasta, jotta jumala täyttäisi hänen toiveensa). Shivalingam on myös tyylitelty kuva peniksestä, ja juuri seksuaalinen halu oli saanut Amarendran alunperin kiipeämään vesiputouksen huipulle ja löytämään itselleen kuningaskunnan.

Bahubali: The Beginning [9]
Bahubali: The Beginning [10]

Jotta tämä arvostelu ei venähtäisi toivottoman ylipitkäksi täytyy monet Baahubalin kiinnostavista piirteistä, kuten elokuvan naiskuva (vahvat naiset ovat äitejä), jättää kokonaan käsittelemättä. Nostetaan lopuksi vielä esiin merkittävän sivuroolin elokuvassa tekevä Subbaraju, jonka koko näyttelijäura on ollut yhden ainoan ihmistyypin esittämistä. Subbarajun esittämä hahmo on aina negatiivisesti sävyttynyt, mutta ei absoluuttisen paha, kuumaverinen ja tyhmähkö tyyppi, joka saa turpiinsa elokuvan sankarilta, joko kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti. Olennaista on myös se, että Subbaraju esittää tätä hahmoa aina täsmälleen samanlaisin ilmein ja elein. Hän on siis luonnenäyttelijä sanan parhaassa merkityksessä. Baahubalissa Subbarajun hahmo jopa kehittyy ja saa hieman sankarillisiakin piirteitä, mutta voinemme luottaa siihen, että tulevissa elokuvissaan Subbaraju on taas se yksinkertainen kuumakalle, jollaisena intialainen elokuvayleisö hänet aina haluaa nähdä.

Versioinfo (20.3.2018):

Katsoipa Baahubalin miltä formaatilta tahansa, niin kannattaa katsoa alkuperäinen telugun- tai tamilinkielinen versio. Hindiksi dubattu etäläintialainen elokuva on vähän samaa kuin saksaksi dubattu italialainen elokuva.

© Matti Erholtz, julkaistu: 20.3.2018

Bahubali: The Beginning

****-
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (2)
 KKME
  5.0 4.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)

 

Baahubali 2: The Conclusion

****½
keskiarvo
toimitus
4.75/5.00 (2)
 KKME
  5.0 4.5
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!