Caroline Munro

Angel's Egg (1985)

aka Tenshi no tamago; Egg of God; El huevo del ángel; L'oeuf de l'ange

Angel's Egg #1 Angel's Egg #2
IMDb

Mamoru Oshiin pienimuotoinen taideteos Angel's Egg löytää sukupolvi toisensa jälkeen uudet faninsa. Vahvasti symbolisena ja eheästi etenevänä, mutta mahdottomana tulkita, se on oiva osoitus siitä, miten elokuvataide usein ymmärretään väärin. Yleisönä tapaamme kokea elokuvat kertakäyttöviihteenä, eli ajantappona ilman sen suurempaa agendaa. Itse asiassa elokuvien tarinat ovat kuitenkin jo olemassa meissä. Angel's Egg ei sekään luo mitään uutta ulkopuolista.

Angel's Egg [1]
Angel's Egg [2]

Voimakkaasti kristillissymbolinen Angel's Egg seuraa tyttöä, joka kantaa mukanaan suurikokoista munaa synkässä maailmassa. Munan on sanottu edustavan uskoa tai viattomuutta. Hän saa seuraansa nuoren miehen, jonka motiivit osoittautuvat epäselviksi. Mies kertoo tytölle tarinan Nooan arkista, mutta variaationa, jossa lupauksen toteutumisen sijaan arkin eläimet ovat muuttuneet kiveksi. Luvattua maata ei ollutkaan, lupaus uskon tuomasta pelastautumisesta osoittautuu sekin tyhjäksi.

Avaimena tytön koettelemuksen ymmärtämiseen toimii Oshiin itse kokema uskon hiipuminen. Hän opiskeli papiksi kunnes valitsi ohjaajan uran. Angel's Egg on siksi kuin testamentti kristinuskolle, tai prosessi, jossa konkretisoituu uskon katoaminen. Ehkä tämä on myös se syy miksi moni kokee elokuvan omakseen. Maailmassa, jossa elämme, kasvamme usein kiinni perinteisiin, mutta varttuessamme joudumme kyseenalaistamaan ne. Tämä on myös se metaelokuvallinen taso, jossa Angel's Egg lakkaa olemasta fiktiota. Ulkopuolisen kertoman tarinan sijaan se toistaa katsojan oman kokemuksen länsimaisessa yhteiskunnassa toteutuvasta uskon merkityksettömyydestä.

Angel's Egg [3]
Angel's Egg [4]

Onko kristinusko sitten harhaa? Oshii näkee sen symboliset lupaukset ja sokean uskon seuraamisen polkuna, joka johtaa väistämättömään tragediaan. Toisaalta Angel's Eggissä keskeisessä kohtauksessa munaa kantanut tyttö näkee itsestään veden kautta version aikuisena naisena. Tämän kohtauksen myötä mytologia laajenee lapsenuskoon. Kenties ohjaaja käyttääkin juuri lapsuutta sinä vatina, joka särkyy aikuisuuden kynnyksellä.

Hieman samankaltaista tematiikkaa hyödynsi Carlos Saura elokuvassaan Korppi sylissä (Cria cuervos, 1976). Hän ei toki sisällyttänyt elokuvaansa "uskoa" sinällään - vain voimakkaan vision lapsen viattomuuden tuhoutumisesta. Eräs Angel's Eggin voimavara löytyykin siitä, miten lapsuus ja (kristin)usko yhä uinuu meissä senkin jälkeen, kun ajattelemme jo hylänneemme ne. Ehkä voidaan puhua jopa aikamatkasta. Nykyminän sijaan Angel's Egg kertoo menneestä, siitä kadonneesta lapsuuden minästä, johon elokuvan kautta saamme taas kosketuksen. Modernissa kyynisessä aikuisuuden maailmassakin palaamme yhdessä hetkessä sen sadun äärelle, joka määrittelee lähes kaikkea ympärillämme. Tuntiessamme kosketuksen sisällämme, elokuva toimii kuin peili. Tällä kertaa pyrkien siihen hetkeen, jona jumala lakkasi olemasta.

Angel's Egg [5]
Angel's Egg [6]

Minä tahansa juhlapyhänä, kuten pääsiäisenä, Angel's Egg on oivaa katseltavaa perinteisempien Pier Paolo Pasolinin Matteuksen evankeliumin (1964) kaltaisten teosten rinnalle. Traditionaalisen Jeesus-kertomuksen sijaan se tarjoaa tarinan kristinuskon tämän päivän sisällöttömyydestä.

****-
© Jari Mustonen, julkaistu: 29.3.2018
keskiarvo
toimitus
3.67/5.00 (3)
 JSJMMK*
  3.5 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (4)
100%
Angel's Egg (1985)  Angel's Egg (1985)Tenshi no tamago