Caroline Munro

Hard Times (1975)

Haastaja

aka Le bagarreur; Ein stahlharter Mann; El Luchador; El luchador; The Streetfighter; L'eroe della strada

Hard Times #1 Hard Times #2
IMDb

Miehisessä maailmassa kaiken alku ja juuri on osoittaa paikkansa yhteiskunnassa. Tämä hoituu tekemällä rahaa, jolla elättää perhe, tai jos on vapaamielisempi henkilö, elättämällä itsensä parhaaksi katsomallaan tavalla. Yleensä ansaitsemiseen liittyvät muutkin ihmiset, sillä toistaiseksi harva on keksinyt miten esimerkiksi erakko täyttää tarpeensa ratsastamatta muiden siivellä. Hyväntekeväisyyttä ei harrasteta, joten pikkukalojen on raavittava alkupääoma selkänahastaan ja altistettava itsensä ihmisten ilmoille, ennen kuin tie suurempiin palkkioihin aukeaa.

Hard Times [1]
Hard Times [2]

Haastaja sijoittuu 1930-luvulle suuren laman aikaiseen New Orleansiin. Elokuvassa kynnelle kykenevät yrittävät uhkapelata taloudellisen pärjäämisen ja huvin toivossa, nousten kenties sosiaalisessa hierarkiassa korkeammalle. Kulkurit ajelehtivat ympäri maata luoden työmahdollisuuksiaan suhtautuen elämäntapaansa kuitenkin tinkimättömästi. Tavaravaunulla pelipaikoille saapuva Chaney (Charles Bronson) törmää katutappelurinkiin pistäen ensimmäisen vastustajansa kanveesiin yhdellä iskulla. James Coburnin lipevästi virnuileva ja kevytkenkäisen oloinen promoottori Speed kiinnostuu välittömästi uudesta tulokkaasta ja tarjoaa hänelle paikkaa tallissaan.

Walter Hillin ohjaama elokuva on aikakaudelta, jolloin toiminta ja elokuva yhtälönä ei ollut vielä keskeisin menestysresepti. Steve McQueen oli esittänyt toimintasankarin prototyyppiä vuosia, Bullittin (1968) tehdessä miehestä osuvan henkilökuvan. Hippikamaakin ohjannut, Bronsonin vanha kilpakumppani, Clint Eastwood vastaavasti teki Likaisesta Harrystä genren varhaisen ikonin. Kyse on persoonista, joita ei voinut kahlita vaan he sompailivat projektista toiseen vakaan tahdon mukaan. Lujaluonteisuuden myötä omia vahvuuksia tukevat valttikortit pysyivät visusti omissa käsissä. Päärooli Haastajassa onkin kuin kirjoitettu lakonisesti repliikkejä laukovalle kovaotteiselle Bronsonille, sillä kaikki elokuvassa on hänestä riippuvaista. Muut ovat statisteja, joskin alkoholismistaan huolimatta luontevan oloinen lääkäri Poe (Strother Martin) ansaitsee erikoismaininnan.

Hard Times [3]
Hard Times [4]

Nyrkkeily kuningaslajina, tai tarkemmin ottaen elokuvaan liittyvä bare-knuckle boxing, on ollut olemassa aikojen alusta. Jollain tapaa mietitty strategia, iskunkestävyys ja erinomainen fyysinen kunto toimii nytkin kaiken pohjana, joskin todellisuudessa Bronson saattoi piiputtaa kuvauksissa, koska tämä oli tupakkamiehiä. Pientä esiastetta on myös vapaaottelun suuntaan, joskaan vielä tässä vaiheessa mistään taistelulajeista ei ollut tietoakaan. Haastajassa kyse on oletetusta ”lahjattomat reenaa” -asenteesta, sillä kyvykkyys on tullut äidinmaidosta ja harjaantuneisuus vain kokemuksen kautta. Ottelut kuvataan selkeästi ja asiaankuuluvin äänitehostein ilman pelleilyä, mikä luo ison osan elokuvan viehätyksestä. Jos ottelijalla alkaa muutamasta täsmäiskusta kulkuset helistä ja silmät pyöriä kuin hedelmäpelissä, niin hän voi siirtyä takaisin takariviin nyyhkyttämään. Hienotunteisuudelle tai perusteettomalle uholle ei ole sijaa.

Matsit eivät perustu ylipitkään ja ylivedettyyn rockymaiseen dramatisointiin, vaan kun vastustajan kupolia tai vatsalihaksia on tarpeeksi pehmitetty ja tämä keräilee itseään tyrmäyksen jälkeen maasta, niin ottelu loppuu siihen herrasmiessääntöjen mukaan. Cheney eteneekin turnausmuotoisesti vihulaisesta toiseen, kunnes päästään siihen kaveriin käsiksi, johon vaaditaan suuret vakuudet. Hahmona Chaney on rehti ja reilu niin kauan kuin sovitusta pidetään kiinni, eikä sääntöjä aleta soveltamaan vastoin sopimusta. Kahiseva kaivetaan huonoilta häviäjiltä vaikka väkisin, jos nämä alkavat venkoilemaan. Eikä Chaneylle lopulta kukaan uskalla näyttää hauista.

Hard Times [5]
Hard Times [6]

Tämän huomaa myös promoottori Speed, joka koettaa vetää välistä ennen kuin tajuaa, että on parempi antaa periksi Chaneyn vaatimuksille ja toimintatavoille kuin menettää taivaasta tipahtanut lypsylehmä muille laitumille. Toisaalta Chaney vain käyttää hyväksi promoottorinsa kontakteja ja päättää itse asioistaan - itsekeskeinen mulkku kun on. Promoottorit ovat tietyti suurimmissa osingoissa kiinni tappeluita järjestäessään, maineikkaita tappelijoita markkinoidessaan ja tarvittaessa heitä lennosta parempaan vaihtaessa. Chaneyn vankkumattomiin taitoihin perustuvista ehdoista ei kuitenkaan voi luistaa, vaikka taitaa olla kohtuullisen harvinaista, että alainen sanelee työnantajalle mitä tapahtuu seuraavaksi.

Luolamiesmäinen tappeleminen yhdistyy tässä kontekstissa yksinkertaisimmillaan osakkeiden arvoon - kun on tuottava ottelija, niin hänen arvonsa nousee. Kun joku on lopulta vain lasileuka, hänestä tulee sylkykuppi, josta pitäisi päästä eroon. Rahanmenetyksen kipu näkyy suoraan tappion kokeneen, hyvin pukeutuneen liikemiespromoottori Gandilin (Michael McGuire) kasvoilta. Hänen reaktioistaan näkyy se todellinen mies vastaan mies -tyylinen vastakkainasettelu, sillä suuri pelko hyvän tulonlähteen menettämisestä käy hermoille varsinkin jos vastapuolena toimii Speedin kaltainen röyhkeä nousukas.

Hard Times [7]
Hard Times [8]

Chaney taasen ei ole rahalle itsessään perso, vaan askeettinen ja vähissä sanoissaan ajanmukaisen käytännöllinen filosofi, joka ei ota tulevaisuudesta paineita. Hän on hyvin taloudellinen, voimavaroja säästelevä ja laskelmoivaan kärsivällisyyteen asiansa perustava härkä, joka arvostaa eniten omaa rauhaa, vaikka koettaakin hieman vokotella off-screen-vaimo Jill Irelandia. Chaney on lopulta vain läpikulkumatkalla kohti omaa yhteiskunnatonta totuuttaan, johon ei mahdu ylimääräisiä ihmisiä. Täydellinen vastakohta eli promoottori Speed taas pyörittelee naisia ja tuhlaa kaiken mitä käsiinsä saa, jolloin velkojatkin pysyttelevät kintereillä. Parivaljakon keskinäinen kemia ei voisi olla heikompi, mutta yleensä vain toinen on hyödyllinen idiootti.

Bronsonin voi helposti nähdä uppoavan työväenluokkaan miehekkäänä ja turhia lätisemättömänä suorittajana, mutta ei ole väärin tulkita hahmoa "jokainen kykyjensä ja taitojensa mukaan" -näkemyksen puolesta oikeistolaisuuden mallina. Ei voida myöskään sanoa, että Haastaja kertoisi 30-luvun lamasta kuin vertauskuvallisesti, koska se on suurta sosiaalidraamaa kaihtava henkilövetoinen ja leppoisa, jopa tyyni toimintaelokuva. Tällaisenaan kyse on hyvin klassisesta työnäytteestä, joka osaltaan aurasi vaivihkaa väylän 80-luvun toimintamurrokselle. Sylvester Stallone kollegoineen saattoi omissa fantasiaelokuvissaan myöhemmin vain kyseenalaistaa auktoriteetit ja tehdä ratkaisut oman päänsä mukaan - ollen lopulta aina oikeassa.

Haastaja on Bronsonia parhaimmillaan.

****½
© Esa Meisalmi, julkaistu: 10.4.2018
keskiarvo
toimitus
4.13/5.00 (4)
 JSMHEMTM
  4.0 4.0 4.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.75/5.00 (4)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  13 (16)
81%
Hard Times (1975)  Hard Times (1975)Haastaja