Caroline Munro

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War (2004) :: Taegukgi hwinalrimyeo

Brotherhood of War - Taegukgi

aka Lazos de guerra; Lazos de sangre; Frères de sang; Brotherhood; Brothers of War - Sotto due bandiere; Brotherhood of War - Taegukgi

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War #1 Tae Guk Gi: The Brotherhood of War #2

Genre

IMDb

My Way (2011) :: Mai wei

Kunnian kentät

aka Far Away: Les soldats de l'espoir; My War

My Way #1 My Way #2
IMDb

Korealaisen elokuvateollisuuden yksi suurimmista suunnanmuutoksia syntyi Kang Je-gyun ohjaaman Shirin (1999) myötä. Shiri oli ensimmäinen iso kansainvälinen menestys ja se muutti suhtautumisen maan elokuviin. Jos tätä ennen korealaiset elokuvat miellettiin marginaaliseksi taide-elokuvaksi, niin Shirin jälkeen ne olivat viihdettä ja modernia kaupallista elokuvaa. Menestyksen jälkeen Kang Je-gyun vietti yli vuosikymmenen kahden sotaelokuvaprojektin parissa. Näissä käsiteltiin kahta Korean kipukohtaa; 1950-luvun sotaa pohjoisen sisarvaltionsa kanssa sekä vuosisadan alun Japanin miehitystä, joka päättyi toiseen maailmansotaan. Brotherhood of War - Taegukgi (2004) löi ilmestyessään Etelä-Korean kaikki silloiset tuotto- ja katsojaennätykset. Seitsemän vuotta myöhemmin valmistui toiseen maailmansotaan sijoittuva Kunnian kentät (Mai Wei, 2011). Valmistumisvuonnaan se oli kaikkien aikojen kallein Etelä-Korealainen tuotanto, mutta ei enää menestynyt samaan tapaan.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [1]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [2]

Taegukgissa kaksi veljestä pakkovärvätään armeijaan Pohjois-Korean hyökätessä etelään. Rintamalinjat ja voimatasopaino vaihtelevat, sota raaistuu ja päähenkilöiden psyyke ja arvostelukyky järkkyy. Elokuvassa hahmot käyvät läpi eräänlaisen Elisabeth Kubler-Rossin esittämän klassikkomallin parantumattomasti sairaan henkilön reagointivaiheista, mutta sotaan sijoitettuna versiona. Vaiheistus on samalla konfliktin elinkaari ja sodan polttoaine; innostus, raivo, välinpitämättömyys, itsetuhoisuus, toivo ja halu selviytyä.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [3]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [4]

Anthony Beevor mainitsee kirjassaan Toinen maailmansota (2012) erikoisesta tapauksesta. Korealainen sotilas Yang Kyongjong taisteli sodan aikana rivisotilaana kolmen suurvallan (Japanin, Neuvostoliiton ja Saksan) armeijassa. Hän jäi lopulta Yhdysvaltain joukkojen vangiksi Normandiassa selviytyen hengissä, mutta ei koskaan puhunut kokemuksistaan. Tarinan pohjalta Kang Je-gyu on rakentanut juonen Kunnian kenttiin kahdesta maratoonarista, joista toinen on japanilaista ylhäistöä ja toinen korealaista työväenluokkaa. Sota vie toisiaan vihaavan kaksikon aina Mongolian rajoilta Normandian maihinnousuun asti. Maratoonariteeman inspiraationa on ollut Sohn Kee-chungin tarina, joka on myös hahmona elokuvassa. Korealainen juoksi kultamitalin Berliinin olympialaisissa 1936 miehittäjämaa Japanin edustajana.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [5]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [6]

Monet 2000-luvun näyttävimmistä sotaelokuvatuotannoista on tehty Aasiassa ja erityisen usein Etelä-Koreassa. Vaikka sotaelokuvien perusta on useimmiten samanlainen länsimaisiin verrokkeihinsa verrattuna, niin erojakin löytyy. Sisältö varioi erityisesti siinä vaiheessa, kun käsitellään yksilön ja ryhmän suhdetta sekä eri isänmaallisuuden muotoja. Teemoissa mennään huomattavasti laajemmilla skaaloilla tunnetasolle ja välillä huumorissa tai sentimentaalisuudessa liikutaan alueilla, jotka voivat tuntua liioittelevilta tai jopa falskeilta. Nationalismi ei ole useinkaan lähtökohtana, vaikka eräänlaisen patriotismin muoto sinällään on itsensä uhraaminen. Sitä ei vain tehdä kansakunnan vuoksi vaan kanssakärsijöiden. Vastapuolta ei niinkään demonisoida, koska samat negatiiviset piirteet löytyvät jokaisesta sotilaasta ja sodan osapuolesta itsestään.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [7]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [8]

Myös elokuvien sisällössä otetaan realismin suhteen enemmän vapauksia. Realismilla ei tietenkään tarkoiteta ns. oikeaa sotaa, vaan elokuvan kontekstissa esitettyä realismia. Taistelut ovat enemmän absurdeja verilöylyjä, joissa yhdistyy keskiaikainen mies miestä vastaan -kamppailu ja nykyaikainen asetekniikka. Väkivalta on läsnä myös sotilasinstituution nöyryyttämisen, tappelunujakoiden ja muun vallankäytön muodossa. Lopulta kiistat, ideologiat ja luokkaerot huuhtoutuvat veren mukana ja jäljellä jää vain lojaalisuus tovereitaan kohtaan. Tästä syntyy jopa hetkellinen tasa-arvoinen tila; juoksuhaudat ja etulinja ovat ainoa paikka, jossa luokkayhteiskunta katoaa. Kovin moni ei vain jää eloon kertomaan tästä.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [9]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [10]

John Woon Windtalkers (2001) oli enemmän toiminta- ja sotaelokuvan risteytys kuin perinteinen sotakuvaus. Sen sotaelokuvan realismia rikkova osuus liittyi juuri toimintaelokuvan yksilösuorituksiin yhdistäen ne ruumismassoihin ja tämä saattoi olla (osa)syynä elokuvan aikoinaan saamaan kritiikkiin. Taegukgi astuu toiminnallisen sotaelokuvan maailmaan lopputaistelussa ja Kunnian kentät on melko kokonaan rakennettu saman kaavan pohjalle. Toteutus luo välillä vahvoja mielleyhtymiä Call of Dutyn (2003-) kaltaisiin fps-peleihin. Päähenkilö vaikuttaa etenevän valmiiksi skriptattua polkua ympäristön tuhoutuessa ja sotilaiden silpoutuessa samaa tahtia etenemisen kanssa. Eeppistä, yliampuvaa ja alleviivaavaa, mutta myös tehokasta. Käsiteltyjen taisteluiden ruumisluvun, laajuuden ja ideologisen luonteen vuoksi tämä ei ole liioiteltua vaan enemmän esitystapaa ja symbolismia.

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [11]
Tae Guk Gi: The Brotherhood of War [12]

Taegukgin ja Kunnian kenttien ytimenä on yksilön merkityksettömyys suurten mullistuksen aikana. Sota näyttäytyy kaaottisena päämäärättömänä tuhona, jonka sotilaat mikrotasolla kokevat. Sen jäljiltä suurvallat kaatuvat, historia lakkaa olemasta ja vanha arvomaailma tuhoutuu. Sankareita ovat ne, jotka kykenevät säilyttämään osan inhimillisyydestään. Molempien elokuvien päähenkilöt imeytyvät vastentahtoisesti sotaan, jonka jälkeen ainoa toivo on yrittää sopeutua sodan ennakoimattomiin vuorovesiin.

Versioinfo (11.6.2018):

Molemmista elokuvista löytyy suomijulkaisu dvd-levyllä. Kunnian kentistä myös Blu-Ray -versio.

© Jarkko Lehtola, julkaistu: 11.6.2018

Tae Guk Gi: The Brotherhood of War

****-
keskiarvo
toimitus
3.17/5.00 (3)
 JLMK*PI
  4.0 3.5 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.50/5.00 (1)

 

My Way

***½-
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!