Caroline Munro

Drunken Master (1978)

Kotkan kynnet

aka Jui kuen; Drunk Monkey in the Tiger's Eyes; Drunk Monkey; Drunken Fist; Eagle Claw, Snake Fist, Cat's Paw, Part 2; Le maître chinois

Drunken Master #1 Drunken Master #2
IMDb

Kaikkien aikojen ensimmäisessä Wong Fei-hung -elokuvassa vuodelta 1949 on kohtaus, jossa Wong pakenee keskellä yötä haavoittuneena vihollisiaan vieraaseen asuntoon. Asunnossa asuvat äiti ja tytär piilottelevat Wongia vainoojilta ja antavat hänen yöpyä tyttären huoneessa. Aamulla kungfumestari joutuu kauhukseen nuoremman naisen lemmentunnustusten kohteeksi. Ei auta kuin paeta ikkunasta, mutta herrasmiehenä Wong ei voi jättää asiaa tähän, naiset ovat sentään pelastaneet hänen henkensä. Oppilaidensa saattamana Wong palaa kiittämään auttajiaan ja saa vakuutettua tyttären siitä, ettei hän ole tälle sopivaa aviomiesainesta. Tytär suostuu ottamaan Wongin kummisedäkseen ja kohtaus päättyy kaikkia osapuolia tyydyttävissä merkeissä. Katsojaan tekee vaikutuksen huumorin kultivoituneisuus ja lämminhenkisyys. Kungfumiehen tukalalle tilanteelle toki hihitellään, mutta loppujen lopuksi kaikki säilyttävät kasvonsa eikä ketään nolata, ei varsinkaan rakastunutta tyttöä.

Kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin elokuvassa Drunken Master kohtaamme toisenlaisen Wong Fei-hungin. Teini-ikäinen Wong istuskelee kylän torilla ystäviensä kanssa, kun ohikulkeva tyttö kiinnittää seurueen huomion. Wong lyö vetoa, että saa tytön hyppäämään syliinsä, mikä onnistuukin kun Wong pudottaa tytön jalkoihin ankeriaan, jota väittää käärmeeksi. Kun tytön äiti syyttää Wongia ahdistelusta vastaus kuuluu: "Hän on liian ruma. Kuka häntä haluaisi?" Kohtauksen tarkoituksena toki on osoittaa että Wong on kurinpalautuksen tarpeessa oleva nuorimies, mutta siitä jää silti epämiellyttävä jälkimaku. Tuntuu että emme niinkään naura Jackie Chanin henkilöhahmolle, vaan hänen kanssaan. Mitään anteeksipyyntöä tytölle tai äidille ei elokuvassa myöhemmin esitetä. (Kiinnostavasti kuusitoista vuotta myöhemmin tehdyssä jatko-osassa on myös kohtaus, jossa torilla on verbaalisen lähentelyn kohteeksi joutuva tyttö jaloissaan käärme.)

Drunken Master [1]
Drunken Master [2]

Kun ensimmäisessä kappaleessa mainitun Wong Fei-hung -elokuvan lisäksi muistamme Hongkongissa 1950-luvulla tehdyt hienostuneet melodraamat, joissa naisten ja miesten välisiä suhteita käsiteltiin kypsään tyyliin, tuntuu Drunken Masterista huokuva karkeus kaipaavan selitystä. Mitä tämä kahdessakymmenessä vuodessa tapahtunut taantuminen pikkupojan tasolle tarkoittaa?

1970-lukua on sanottu Hongkongin kultaiseksi vuosikymmeneksi. Bruttokansantuote per asukas jatkoi kasvuaan öljykriisin aiheuttamasta pienestä notkahduksesta huolimatta ja vuonna 1971 virkaan astunut uusi kuvernööri Murray MacLehose oli edeltäjäänsä halukkaampi käyttämään julkisia varoja erilaisiin sosiaalisiin projekteihin kuten asumisolojen parantamiseen. Kungfukomedian nousu vuosikymmenen jälkipuoliskolla heijastelee varmasti tätä myönteistä yhteiskunnallista kehitystä. 1960-luvun traagisten ja itsetuhoisten sankareiden (Have Sword, Will Travel) tilalle tuli uusi sankarityyppi, jonka kiinankielinen nimitys xiaozi tarkoittaa poikaa, nuorukaista, kakaraa. Kungfukakara oli omapäinen, nenäkäs ja auktoriteetteja kunnioittamaton, tarpeen tullen kuitenkin kehityskelpoinen ja jalomielinenkin. Hahmon tunnetuin esittäjä ennen Jackie Chania oli Alexander Fu-sheng, mutta Jackie otti kungfukakaran roolin haltuun niin täydellisesti, ettei päässyt siitä enää koskaan kokonaan irti. Drunken Masterissa xiaozi-hahmoon liitetään vielä eräs ominaisuus, joka tarjoaa avaimen elokuvan tulkintaan: anaalisuus.

Drunken Master [3]
Drunken Master [4]

Sigmund Freud lanseerasi vuonna 1913 uuden välijäsenen ihmisen seksuaalitoimintojen kehityskaavaan. Hoitotyössään kohtaamiensa tapausten perusteella hän päätteli, että autoeroottisen ja genitaalivaiheen välille tarvittiin vaihe, jossa osavietit ovat jo kääntyneet pois omasta ruumiista kohti ulkomaailmaa, mutta jossa sukupuolielimet eivät ole vielä saavuttaneet hallinta-asemaansa. Tätä seksuaalielämän esigenitaalista järjestelmää hallitsevat anaalieroottiset ja sadistiset osavietit. Sadistisuus tulee mukaan siksi, että Freudin dualistisen viettikäsityksen toinen osapuoli eli kuolemanvietti kääntyy anaalivaiheessa poispäin itsestä ja ilmenee muita kohtaan suunnattuna aggressiona.

Ihmiskehon alapään toiminnot ovat tietysti aina olleet loputon huumorin lähde, eivätkä kaikki alapäävitsejä sisältävät elokuvat ole esimerkkejä anaalivaiheesta, mutta Drunken Masterin pieruhuumorista erikoista tekee sen jatkuva käyttö vastustajan alistamiseen ja nöyryyttämiseen. Selvimmin tämä anaalis-sadistisuus tulee ilmi elokuvan loppupuolen kohtauksessa, jossa Wong päihittää "Sauvojen kuninkaaksi" kutsutun vastustajansa pieremällä ensin päin tämän naamaa ja työntämällä sitten tämän kasvot niityllä olevaan lantakasaan. Tämä kohtaus heijastelee aiempaa kohtausta, jossa Hwang Jang-leen esittämä palkkatappaja nöyryyttää pelkkiin kalsareihin pukeutunutta Wongia pakottamalla tämän turpasaunan jälkeen konttaamaan haarojensa välistä, eli rinnastamalla tämän omiin ulosteisiinsa.

Drunken Master [5]
Drunken Master [6]

Anaalisuuden ja aggressiivisuuden yhteenliittäminen ei ole ainoa Drunken Masterin piirre, joka sopii Freudin teorioihin. Anaalieroottiset viettiyllykkeet eivät Freudin mukaan katoa genitaalijärjestymän ilmaannuttua vaan jalostuvat kulttuurin vaikutuksesta luonteenpiirteiksi. Anaalinen luonne on henkilö, jolla sellaiset sinänsä kiitettävät luonteenpiirteet kuten säästäväisyys, omapäisyys ja pikkutarkkuus ovat muuttuneet häiritsevällä tavalla hallitseviksi. Anaalisen luonteen rahapakkomielteestä Drunken Master tarjoaa monia esimerkkejä, alkaen yllämainitusta ahdistelukohtauksesta, jossa Wongin kiinnostuksen kohteena ei niin ikään ole tyttö itse vaan vedon voittaminen.

Ehkä ällistyttävimmin freudilainen Drunken Masterin kohtaus nähdään elokuvan loppupuolella, kun elokuvan päähenkilön isä Wong Kei-ying keskustelee arkkivihollisensa Lin kanssa tämän liiketoimista. Li haluaisi ostaa lähiseudun kyläläisiltä tietyn kappaleen maata, mutta Wong Kei-ying on neuvonut kyläläisiä olemaan myymättä sitä. Maalla sijaitsee kyläläisten hautausmaa, mutta Li havittelee sitä siinä olevan hiiliesiintymän takia. Lin argumentoidessa että hautausmaan aiheuttama kirous estää häntä tekemästä lapsia rakastajattariensa kanssa, Dean Shekin esittämä koominen sivuhahmo huomauttaa: "Ehkä olet impotentti". Täydellisemmin ei voisi kuvittaa sitä Freudin huomiota, että tiedostumattomissa tuotoksissa käsitteet sonta (raha, tässä tapauksessa hiili), lapsi ja penis ovat keskenään vaihdettavia.

Drunken Master [7]
Drunken Master [8]

Drunken Masterin juonen selittämätön piirre on miksi Wong Fei-hung ylipäänsä laitetaan kerjäläis-Son oppiin, koska, kuten elokuvan alussa täydellisesti demonstroidaan, hänen kungfu-taidoissaan ei ole mitään vikaa, pikemminkin päinvastoin. Wongin suoritettua Son johdolla ensin yksinkertaisia mutta fyysisesti rankkoja harjoituksia armoitettu juoppolalli paljastaa, että hänellä on eräs salainen tyyli, jota oppimaan Wong varsinaisesti on hänen huostaansa uskottu. Juopuneen tyylin opetus aloitetaan lausumalla klassisia kiinalaisia viininjuontia ylistäviä runonsäkeitä. Kun Hongkongin talousihme perustui halvan työvoiman avulla tuotettuihin halpatuotteisiin, satoja vuosia ajan hammasta kestäneiden sanataiteen tuotosten siteeraaminen elokuvassa tekee hyvin monimielisen vaikutuksen. Se myös antaa vinkin siitä mistä juopuneessa tyylissä pohjimmiltaan on kyse: sublimaatiosta, viettienergian jalostamisesta kulttuurin käyttöön. Sublimaation idea tuodaan melkeinpä eksplisiittisesti julki loppukohtauksessa, jossa So kehottaa Fei-hungia porautumaan kungfu-tekniikoiden näkyvän muodon läpi niiden olemukseen. Tuskin on myöskään sattumaa, että juopunut tyyli ei perustu eläinten liikkeiden jäljittelyyn, vaan on puhtaasti ihmiskeksintöä, kuten tietysti alkoholikin.

Summa summarum, kun pidämme mielessä sen Freudin ajatuksen, että kulttuurin kehitys muistuttaa yksilön libidojärjestelmän kehitystä, voimme vastata kolmannessa kappaleessa esitettyyn kysymykseen. Hongkongin muuttuminen 1950- ja 60-luvuilla äärikapitalistiseksi yhteiskunnaksi, jossa kaikki kilpailevat jatkuvasti kaikkien kanssa työpaikoista ja liikevoitoista, on johtanut kulttuurin taantumiseen genitaaliselta tasolta anaalis-sadistiselle tasolle. Drunken Master kuvaa tätä prosessia niin analyyttisesti kuin kungfu-elokuvan puitteissa on mahdollista. Jackie Chan näyttelijänä otti vaarin kerjäläis-Son opetuksista. Hän vähensi pieruhuumoria myöhemmissä elokuvissaan ja jalosti xiaozi-hahmosta vastuullisen yhteiskunnan jäsenen. Ohjaajana Jackie myös onnistui luomaan teoksia, jotka ehkä jollakin tasolla voidaan rinnastaa vanhojen kiinalaisten runoilijoiden kuolemattomiin säkeisiin. Älypäät ja pyhimykset häipyvät unohduksiin, mutta suuret juopot elävät ikuisesti.

****-
© Matti Erholtz, julkaistu: 23.8.2018
keskiarvo
toimitus
4.17/5.00 (6)
 JSTPJMKKMEMK*
  3.5 4.5 4.0 5.0 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
4.05/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  33 (41)
80%
Drunken Master (1978)  Drunken Master (1978)Kotkan kynnet  

kommentit

odota...
Lamppuleukala. kommentoi (3.9.2018 15:09:30)
user avatar Tulkitsin ehkä juonen väärin mutta sain käsityksen chan laitettiin juopon koulutukseen/kidutukseen koulimaan hänestä vähemmän rasavilli viikari,.
vastaa »
Matti Erholtz kommentoi (3.9.2018 23:31:14)
lainaus:
Tulkitsin ehkä juonen väärin mutta sain käsityksen chan laitettiin juopon koulutukseen/kidutukseen koulimaan hänestä vähemmän rasavilli viikari,.
user avatar Niin, tämähän jätetään elokuvassa hieman avoimeksi. Fei-hungin isä sanoo (Eureka!:n englantitekstityksen mukaan): "I really can't do anything about you. I'll ask your uncle to come tomorrow and deal with you". Myöhemmin sitten So kertoo Fei-hungille: "Your father Wong Kei-ying is an excellent martial arts master. His methods are among the best. So why would he ask me to teach you my style? He gave you to me because he knows I've got a secret style."
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa