Caroline Munro

One Cut of the Dead (2017)

aka Ne coupez pas!; Zombie contro zombie

One Cut of the Dead #1 One Cut of the Dead #2
IMDb

Karaokevideoita ja muita elokuva-alan hanttihommia tekevä Higurashi, jonka mottona on halvalla ja nopeasti mukiinmenevää laatua, saa tv-yhtiöltä tarjouksen ohjata 37-minuuttinen zombie-elokuva heidän uudelle zombiekanavalleen. Elokuvan juonena on, että zombie-elokuvaa tekevä filmiryhmä joutuu oikeiden zombien hyökkäyksen kohteeksi, ja sillä on kaksi erikoisominaisuutta: se näytetään suorana tv:ssä samaan aikaan kun sitä kuvataan ja se on kuvattava yhdellä otolla. Higurashi ottaa haasteen vastaan ja hänen aikaansaannoksensa näytetään One Cut of the Deadin aluksi lopputeksteineen kaikkineen. Sitten palataan ajassa taaksepäin ja seurataan Higurashia filmiryhmineen valmistautumassa kuvaukseen ja lopuksi näemme uudestaan 37-minuuttisen oton, tällä kertaa tekijöiden näkökulmasta.

One Cut of the Dead [1]
One Cut of the Dead [2]

One Cut of the Dead kuvattiin kahdeksassa päivässä kolmen miljoonan jenin (noin 24 000 euroa) budjetilla ja amatöörinäyttelijöillä, joiden valintakriteerinä oli sosiaalinen kömpelyys. Ohjaajana oli huithapelin näköinen ja hassuihin hattuihin mieltynyt tuntemattomuus, jonka aiemmat elokuvat eivät olleet saaneet IMDb:ssä ainuttakaan arvostelua. Elokuvaa ei markkinoitu lainkaan. Näillä eväillä saatiin kuitenkin aikaan teos, jolle festivaaliyleisöt ovat aplodeeranneet seisaaltaan ja joka kotimaansa lippuluukuilla päihitti sellaiset ison budjetin Hollywood-tuotannot kuin Solo ja Black Panther. Tätä kirjoitettaessa One Cut of the Dead on tuottanut tekokustannuksensa yli tuhatkertaisesti takaisin.

Mikä on One Cut of the Deadin suosion salaisuus? Ainakin se noudattaa sitä Roger Cormanin perussääntöä, että elokuvan täytyy alkaa ja loppua hyvin. Alun pitkä zombie-otos tempaa katsojan välittömästi keskelle toimintaa ja lopussa, kun Higurashi tiimeineen erinäisten sähläysten jälkeen saa yhden ottonsa onnistuneesti purkkiin, euforinen tunnelma leviää katsomoonkin. Draaman kaareltaan One Cut of the Dead edustaa siis perinteistä "vaikeuksien kautta voittoon" -elokuvaa, jossa häviäjät pääsevät ainakin hetkellisesti nauttimaan voiton makeudesta. Positiivista fiilistä One Cut of the Deadiin tuo sekin, ettei mukana ole yhtään epämiellyttävää henkilöhahmoa eikä edes yhtä ilkeämielistä repliikkiä. Erään näyttelijän kommenttia, että Higurashin elokuva käsittelee peitetysti rasismia, voi pitää lievänä piruiluna "tärkeitä" teemoja käsitteleville kauhuelokuville, mutta siihenpä ilkeily jääkin.

One Cut of the Dead [3]
One Cut of the Dead [4]

Kiehtova on myös One Cut of the Deadin kolmiosainen rakenne, jonka ohjaaja/käsikirjoittaja tunnustaa napanneensa Ryoichi Wadan näytelmästä Ghost in a Box. Viimeisessä osassa palataan siis ensimmäisen osan tapahtumiin ja näytetään ne uudesta näkökulmasta. Jakson herättämä mielihyvä perustuu tuttuuden ja yllättävyyden sekoittumiseen, ja on sukua esimerkiksi riimittelylle runoudessa tai teeman toistumiselle sävellyksessä. Joidenkin ensimmäisessä osassa olevien vitsien tajuaminen edellyttää katsojalta myöhemmistä osista saatavan informaation hallintaa, joten One Cut of the Dead on melkeinpä pakko katsoa kahteen kertaan.

One Cut of the Dead ei siis ole zombie-elokuva vaan elokuva zombie-elokuvan tekemisestä. Sisäkkäisiä elokuvia siinä on kolme: ensin se jota aidon zombie-hyökkäyksen kohteeksi joutuva filmiryhmä on filmaamassa, sitten Higurashin 37-minuuttinen lyhäri ja lopuksi tietysti Shinichiro Uedan menestysteos. Jos mukaan lasketaan lopputekstien alla nähtävät kuvat 37-minuuttisen otoksen filmaamisesta, kerroksia on kaiken kaikkiaan neljä: kamera kuvaa kameraa, joka kuvaa kameraa, joka kuvaa näyttelijöitä. Viimeinen kamera jää aina näkymättömäksi.

One Cut of the Dead [5]
One Cut of the Dead [6]

Metaelokuvallisuus on kiinnostanut ohjaajaa aiemminkin, mistä todistaa One Cut of the Deadin Blu-ray -julkaisuun sisältyvä lyhytelokuva Take 8. Siinä filmiryhmä kuvaa hääkohtausta ja morsianta esittävän näyttelijättären oikea isä päätyy sattuneesta syystä esittämään isähahmoa. Roolien ja tosielämän päällekkäisyys toistuu myös One Cut of the Deadissa, samoin isän ja tyttären konflikti. Higurashin tytär Nao opiskelee myös elokuvaohjaajaksi, mutta hänen fanaattinen aitouden vaatimuksensa aiheuttaa ongelmia. Jos näyttelijän on kohtauksessa itkettävä, Naon mielestä kyynelten on oltava aitoja, isälle taas sopii hyvin että käytetään tekokyyneliä. Nao pitää isänsä asennetta selkärangattomana lepsuiluna, eikä Higurashin vaimo Hirumikaan erityisesti arvosta miehensä kompromissihenkisyyttä.

Kun kaikki näyttelijät eivät pääse paikalle 37-minuuttisen oton alkuhetken lähestyessä, niin Higurashi itse kuin myös paikalla olevat Nao ja Hirumi joutuvat osallistumaan kuvauksiin yllättävissä rooleissa. Ydinperheen yhteinen sävel löytyy fiktiota työstettäessä ja siinä samalla aidon ja teeskennellyn, näyttelemisen ja tosielämän filosofisia kysymyksiä valaistaan pikemminkin salaovelasti kuin ylinokkelasti.

One Cut of the Dead [7]
One Cut of the Dead [8]

Metafiktion sepittäjänä Ueda on täysin eri linjoilla kuin länsimaiset kollegansa, joiden teoksista yleensä välittyy se postmoderni käsitys, että kaikki on loppujen lopuksi vain fiktiota eikä mitään todellisuutta ole edes olemassa. Uedan ilahduttavan ironiavapaa teos tuntuu ammentavan maansa zen-buddhistisesta perinteestä ja sen suoraan todellisuuteen viittaamisen filosofiasta. Zeniläiseksi elementiksi elokuvassa voi tulkita Hirumin itsepuolustustekniikan, jolla pyritään vapautumaan takaapäin tulevan hyökkääjän puristusotteesta. Näyttelemisen näytteleminen, kuvaamisen kuvaaminen ja ajattelemisen ajatteleminen uhkaa upottaa meidät itseviittaavuuden loputtomaan suohon, jonka ahdistavasta syleilystä vapaudumme ainoastaan taivuttamalla polvia, nostamalla kädet ylös ja huutamalla Pom! (tai Cut!).

Versioinfo (6.5.2019):

Third Window Filmsin kahden levyn Blu-Ray -julkaisussa on englanninkieliset tekstit ja runsaasti lisämateriaalia, kuten yllä mainittu Take 8 -lyhytelokuva ja mielenkiintoinen 44-minuuttinen (tekstitetty) making of -dokumentti.

****-
© Matti Erholtz, julkaistu: 6.5.2019
keskiarvo
toimitus
3.30/5.00 (5)
 JMKKMEMK*PI
  3.5 2.0 4.0 4.0 3.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (3)
33%
Kamera o tomeru na! (2017)  Kamera o tomeru na! (2017)