Caroline Munro

A Pool Without Water (1982)

aka Mizu no nai puuru; La piscine sans eau; Una piscina senz'acqua

A Pool Without Water #1 A Pool Without Water #2

Genre

IMDb

Miesten ja naisten yhteiselon vaikeudesta.

Japanilainen populaarikulttuuri menetti keväällä yhden pahoista pojistaan, kun rokkari/näyttelijä Yuya Uchida menehtyi 79 vuoden iässä. Hotellihuoneita paskaksi pistänyt ja kumppaneitaan mukiloinut Uchida kävi toksisen maskuliinisuuden kävelevästä määritelmästä. Hän oli myös legendaarinen muusikko ja peloton valkokangastähti, jonka ura oli täynnä huikeita roolisuorituksia Rolling on the Roadin (Tatsumi Kumashiro, 1981) sikamaisesta rocklaulajasta No More Comicsin (Yojiro Takita, 1986) röyhkeään skuuppitoimittajaan. Uchida ei ollut helposti sulateltava hahmo.

A Pool Without Water [1]
A Pool Without Water [2]

Helppo pala ei ole myöskään A Pool Without Water. 60-luvun poliittisen porno-radikalisti Koji Wakamatsun sukellus miehisyyden pimeälle puolelle näyttää, kuinka vieraantuminen tekee perheenisästä sarjaraiskaajan. Uchidan esittämä metron lipuntarkastaja (hahmoa ei nimetä elokuvassa) raataa harmaassa arjessaan, kunnes oppii nukutusaineena käytettävän ilmaan haihtuvan kloroformin vaikutuksista. Mies alkaa hyväksikäyttää nukkuvia naisia ruiskuttaen öisin heidän asuntoihinsa kloroformia ja murtautuen sitten sisään lukitsemattomista ikkunoista. Omantunnon tuskissaan hän myös pesee naisten pyykit ja valmistelee aamupalan pöytään!

Elokuvan päähenkilö rinnastuu etenkin nykynäkökulmasta katsottuna japanilaisiin otakuihin, jotka elävät ylpeänä omassa animen, mangan ja idolinpalvonnan maailmassaan aitoa sosiaalista kontaktia vältellen (otakukulttuuri puhkesi kukkaansa hieman myöhemmin 80-luvulla, mutta juuret olivat jo olemassa). Elokuvassa ratkaisevin kehitys nähdään, kun Uchida potkut saatuaan kirmaa kadulla puolipukeisena, yhteiskunnasta vähääkään välittämättä, sosiaalisen eristäytyneisyyden vapauttamana ja voimaannuttamana. Tämän jälkeen mies vajoaa pahimman luokan otakuuteen aina öisistä valloituksista otettujen salakuvien keräilyä myöten. Jäädessään lopussa kiinni rikoksistaan, voi hahmon kasvoilla nähdä katkeransuloisen ylpeyden saavutuksista.

Wakamatsu ei kuitenkaan tuomitse hahmoa yksiselitteisen pahaksi. Elokuvassa hänestä maalataan kuvaa paitsi säälittävänä antisankarina, myös 80-lukulaisen japanilaismiehen perikuvana! Mistä on kyse?

A Pool Without Water [3]
A Pool Without Water [4]

Japani on tunnetusti musertavien menestyspaineiden ja tarkkaan määriteltyjen yhteiskuntaroolien luvattu maa. Ihmiset jaotellaan iän, koulutustaustan ja muiden seikkojen perusteella omiin ryhmiinsä. Erityisen vahva lokeroija on sukupuoli. Miehen on perinteisesti odotettu raatavan yhden firman palveluksessa aamusta yöhön eläkeikään saakka. Vaimo kasvattaa jälkikasvun yksin ja päättää kuinka miehen tienaamat rahat käytetään. Lapset saatetaan lähettää tyttö- ja poikakouluihin (joiden määrä oli vielä 80-luvun lopussa noin 20% maan oppilaitoksista) mikäli vuorovaikutus vastakkaisen sukupuolen kanssa ei vanhempien mielestä ole tarpeen ennen avioliittoa.

Syntyi maa, jossa epätoivoiset miehet makaavat sadevesiviemäreissä naisten alushousuista vilahduksen nähdäkseen, maksavat koulutytöille treffeistä ja rahoittavat kolminumeroisen määrän Molester’s Train -elokuvia (Japanese Movie Database -tietokanta listaa 186 teatteriensi-illan saanutta nimikettä). Naispuolista juttuseuraa tarjoavat hostess-klubit ja seuralaispalvelut ovat liike- ja jopa opiskelijaelämässä valtavirtaa, jota ei juurikaan paheksuta (myös naisille komeaa miesseuraa diilaavat host-klubit ovat trendiytyneet vahvasti viime vuosikymmeninä).

Aito kommunikaatio miesten ja naisten välillä ei siis toimi.

A Pool Without Water [5]
A Pool Without Water [6]

Tätä kontekstia vasten on helpompi ymmärtää, miksi epäonnistujaksi tuomittu, mutta vallantunnetta halajava japanilaismies saattaisi kokea nukkuvien naisten hyväksikäytön hereillä olevien treffailemista helpommaksi. Eikä kyse ole hypoteesista - valitettavasti. A Pool Without Water pohjaa vuonna 1981 Sendain kaupungissa paljastuneeseen tapaukseen, jossa rakennustyöläisenä toiminut mies oli avaimenreiästä kloroformia sisään ruiskuttaen nukuttanut uhrinsa ja raiskannut viiden vuoden aikana yli 70 naista.

Elokuvassa päähenkilöllä on yksi pääuhri, romanttisen ihastuksen kohde (Reiko Nakamura), jota hän seuraa päivisin ja hyväksikäyttää öisin, mutta ei saa tälle sanotuksi koko elokuvassa kuin yhden sanan. Kotona ukko hiljentää vaimonsa kloroformilla kuullessaan, kuinka on potkujen myötä mokannut sen ainoan tehtävän mikä hänellä miehenä oli.

A Pool Without Water [7]
A Pool Without Water [8]

Pikimustalla huumorilla väritetyn elokuvan kuittaaminen pelkäksi mustaksi komediaksi olisi virhe, johon helppoa ratkaisua hakeva katsoja saattaa sortua. Wakamatsu haastaa katsojan pohtimaan päähenkilönsä yhteiskunnallista asemaa, rikosten motivaatioita ja sitä, kuinka miehet ja naiset toisiaan kohtelevat. Wakamatsu on pitkän linjan pehmoporno-ohjaajana toki itse osa systeemiä, samoin kuin elokuvan pariin kokoontuneet katsojat. Uchidan tosielämän persoonan tietäenkään ei voi olla varma, onko hän heittäytynyt raiskaajan rooliin pelottomuuttaan vai pelkkää välinpitämättömyyttään. Juuri tämänkaltaisissa ristiriitaisuuksissa piilee osa elokuvan tehokkuudesta: katsojan on pohdittava näkemäänsä pelkän pään nyökyttelyn sijaan.

Provosoivien teemojen ohella katsojan tajuntaan porautuvat punk-henkiset kuvat hengitysmaskiin naamioituneesta Uchidasta uhriensa keskellä sekä Katsuo Onon hypnoottisen kauniit musiikit. Kerronta on vangitsevaa, jopa aihepiiriin sopimattoman tyylikästä. Wakamatsun filmografiassa elokuva on yksi parhaista.

****½
© Mikko Koivisto, julkaistu: 18.6.2019
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
A Pool Without Water (1982)  A Pool Without Water (1982)Mizu no nai puuru