Caroline Munro

W.R.: Mysteries of the Organism (1971)

WR - organismin mysteerit

aka W.R. - Misterije organizma; Mystery of Body; WR ou les mystères de l'organisme; Los misterios del organismo; W.R. - Kroppens mysterier

W.R.: Mysteries of the Organism #1 W.R.: Mysteries of the Organism #2
IMDb

Elokuvan nimen kirjaimet WR tarkoittavat itävaltalaista psykoanalyytikkoa Wilhelm Reichia, jota vielä 1970-luvulla pidettiin ainakin jossain määrin vakavasti otettavana tiedemiehenä ja ajattelijana. Ainoa Reich-suomennos, Fasismin massapsykologia, on vuodelta 1973. Reich oli yksi 1960-luvun vastakulttuurin keskeisistä taustahahmoista, jonka näkemykset autoritäärisen seksuaalikielteisyyden tuhoisuudesta vetosivat hippinuorisoon. Suomessa Reichin vaikutus näkyy Hannu Salaman joissakin romaaneissa ja Pertti "Veltto" Virtasen tuotannossa. Nykyään Reich on lähes täydellisesti unohdettu ja jos hänet ylipäänsä mainitaan, niin ainoastaan "kulttuurimarxistina" ja länsimaisen kulttuurin perustaa jäytävän löyhän sukupuolimoraalin propagoijana, kuten Tapio Puolimatkan kirjassa Seksuaalivallankumous, jonka nimi on napattu suoraan Reichilta (Reichin kirja Die Sexualität im Kulturkampf käännettiin englanniksi nimellä The Sexual Revolution).

W.R.: Mysteries of the Organism [1]
W.R.: Mysteries of the Organism [2]

Reich pyrki ajattelussaan yhdistämään Marxin ja Freudin. Reich vastusti sitä Freudin myöhäiskaudellaan esittämää käsitystä, että viettien tukahduttaminen on välttämätöntä nykyaikaisen kulttuurin ylläpitämiseksi. Reichin mukaan ihmisen perusvieteissä ei ollut mitään tukahduttamista, koska ne olivat kaikki hyviä. Pahat, epäsosiaaliset vietit olivat Reichin mukaan sekundäärisiä ja syntyvät seksuaalikielteisestä, patriarkaalisesta kasvatuksesta. Työväenluokan vapauttaminen sorrosta edellytti myös seksuaalisuuden tukahduttamisesta luopumista, koska muuten tukahduttamisen seurauksena syntynyt autoritaarinen luonteenrakenne palauttaisi sortavat rakenteet yhteiskuntaankin. Fasismi ei ollut Reichille niinkään yhteiskunnallinen kuin psyykkinen ilmiö.

Myöhemmin elämässään Reich luopui marxismista ja monien mielestä kaikesta tieteellisyydestäkin. Hän keksi universaalisen, niin maailmankaikkeudessa kuin ihmisessäkin vaikuttavan energiamuodon, orgoonienergian, ja alkoi valmistaa puusta ja metallista tiettyjen sääntöjen mukaan rakennettuja koppeja, joissa istumalla ihminen pystyi lataamaan itseensä tätä energiaa. Reichin elämänsä lopulla Yhdysvalloissa saama vankeustuomio ei johtunut hänen radikaaleista näkemyksistään vaan näiden ns. orgoonikammioiden myynnistä ja levittämisestä.

Makavejev määrittelee alkuteksteissä elokuvansa "henkilökohtaiseksi reaktioksi tohtori Wilhelm Reichin elämään ja opetuksiin" ja summaa sitten Reichin filosofian näin: "Tutkiessaan orgasmirefleksiä Sigmund Freudin ensimmäisenä apulaisena, Reich keksi elämänenergian ja paljasti nykyihmisen vapauden pelon, totuuden pelon ja rakkauden pelon syvät juuret. Koko elämänsä ajan Reich vastusti pornografiaa seksissä ja politiikassa. Hän uskoi työdemokratiaan, vapautetun työn ja vapautetun rakkauden perustalle rakennettuun orgaaniseen yhteiskuntaan."

W.R.: Mysteries of the Organism [3]
W.R.: Mysteries of the Organism [4]

Muodoltaan W.R.: Mysteries of the Organism on kompilaatioelokuva, dokumenttia fiktioon ja arkistofilmeihin yhdistelevä kokonaisuus. Ensimmäinen kolmannes on pääosassa Makavejevin Yhdysvalloissa kuvaamaa dokumenttimateriaalia, jossa vierailemme mm. Reichin maatilalla Mainessa ja näemme ulkoapäin vankilan, jossa hän kuoli sydänkohtaukseen. Ensimmäisenä elokuvassa ääneen pääsee omaa runoaan lausuva The Fugs -yhtyeen nokkamies Tuli Kupferberg, jonka "Kill for Peace" -kappaleen säestämää performanssia New Yorkin kaduilla saamme myöhemmin seurata pariinkin otteeseen. Viimeisen sanan saa neuvostoliittolainen underground-laulaja Bulat Okudzhava, jonka kappale "Francois Villonin rukous" kuullaan lopussa kokonaisuudessaan. Runouden metodi, rinnastusten tekeminen erilaatuisten asioiden välillä on Makavejevilläkin käytössä. Heterogeenisten ainesten törmäytykset ovat koko ajan haastavia eikä katsojalle tuputeta itsestäänselvyyksiä.

Jotain vinkkiä elokuvan luonteesta antaa myös alkutekstikohtaus, jossa kolme näyttelijää liuttelevat sormissaan munankeltuaista. Rautalangasta väännettyjen totuuksien sijasta katsojalle tarjotaan siis jotain orgaanista ja liukasta, josta on vaikea saada tukevaa otetta...

W.R.: Mysteries of the Organism [5]
W.R.: Mysteries of the Organism [6]

Aika on lisännyt Makavejevin rinnastuksiin omat merkityskerroksensa. Kun vanhan koulukunnan kommunistityöläinen Radmilovic raivoaa "punaisia porvareita" vastaan elokuvan fiktiivisen osion alussa, Makavejev leikkaa kuvaan otoksen transseksuaali Jackie Curtisista kävelemässä kadulla poikaystävänsä kanssa. Aikalaiskatsojista varmaan irvokkaalta tuntunut hahmo on tietysti nykyvasemmistolaisuuden ytimessä.

Fiktio-osuudessa kuvataan kahta jugoslavialaista nuorta naista Milenaa ja Jagodaa ja ensinmainitun traagisesti päättyvää romanssia neuvostoliittolaisen kaunoluistelijan Vladimir Iljitshin kanssa. Milenan palopuheet ja hänen keskustelunsa Iljitshin kanssa ovat W.R.: Mysteries of the Organism:in keskeistä materiaalia, Reichin teorioiden suoraa kuvitusta. Milena on pesunkestävä reichilainen, joka saarnaa kerrostalonaapureilleen vapaan rakkauden ilosanomaa ja omistaa oman orgoonikammion. Naisten asunnon seinillä on Mating Urge -elokuvajulisteen ohella sekä Reichin että Freudin kuvat, mutta jälkimmäistä käytetään tikkatauluna.

Vladimir Iljitsh taas on kaimansa Leninin puheita toistava täydellinen neuvostoihminen, jolle ei ole eroa henkilökohtaisen onnen ja kansakunnan onnen välillä. Reichilaisittain tulkittuna kyseessä on kuitenkin yhteyden perusvietteihinsä kadottanut "punainen fasisti", jonka sivilisoituneen ulkokuoren alla pahat sekundaariset vietit muhivat. Kun Milena intohimollaan rikkoo tuon ulkokuoren, Iljitsh tappaa hänet rakastelun päätteeksi ja irrottaa hänen päänsä luistimillaan. Ruumishuoneella Milenan irtopää kuitenkin hymyilee autuaasti ja muistelee lemmenyötä Iljitshin kanssa ekstaattisin sanankääntein. Iljitsh jää harhailemaan kädet veressä lumiseen maisemaan, yllämainittua Bulat Okudzhovan balladia huulisynkassa laulaen.

W.R.: Mysteries of the Organism [7]
W.R.: Mysteries of the Organism [8]

Laulussa ranskalainen runoilija Francois Villon rukoilee Jumalaa antamaan kaikille ihmisille sitä, mitä näiltä puuttuu, ja muistamaan häntä itseäänkin vähän. Uransa alussa Reich toimi köyhille työläisille psykiatrista apua tarjoavan klinikan johtajana Wienissä, ja noista ajoista häneen tuntui jääneen aito myötätunto yhteiskunnan vähäväkisiä ja heidän ongelmiaan kohtaan. Omien polkujensa kulkijana Reich myös tietyllä tapaa muistuttaa ranskalaista boheemirunoilijaa, joten laulu sopii elokuvan päätökseksi enemmän kuin hyvin.

Aika on osoittanut Reichin teoriat vääriksi. Vapaa kasvatus ja vapaa rakkaus eivät ole tuottaneet maailmaan Reichin haaveilemaa orgaanista yhteiskuntaa, työdemokratiasta puhumattakaan. Jugoslavian hajoamisen jälkeiset veriset sodat Balkanilla taas muistuttavat siitä, että ihmisen perusvietit ehkä sittenkin kaipaavat jonkin verran tukahduttamista tai ainakin jalostamista. Koomisempi esimerkki vapaana virtailevan orgoonienergian vaaroista on aiemmin mainittu Pertti Virtanen esittämässä rasistista hottentottilaulua perussuomalaisten laivaristeilyllä.

****-
© Matti Erholtz, julkaistu: 9.10.2019
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (2)
 METM
  4.0 5.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (10)
30%
W.R. - Misterije organizma (1971)  W.R. - Misterije organizma (1971)WR - organismin mysteerit