Caroline Munro

Raw (2016)

aka Grave; Crudo; Raw - Una cruda verità

Raw #1 Raw #2

Genre

IMDb

Markiisi de Saden romaani Justine kuvaa Ranskaa ennen vallankumousta ja kertoo nuoren orvoksi jääneen naisen tarinan. Hyväuskoinen päähenkilö joutuu pettymään kokiessaan pahantekijöiden armottomuuden.

Moraalin olemusta ja kristillisen etiikan tulkintaa käsittelevä De Saden teos rinnastuu kiehtovalla tavalla Julia Ducournaun Raw-elokuvaan. Siinä höykytetään näennäisen viatonta ja naiivisti elämään suhtautuvaa nuorta naista maailmassa, joka koulii hänestä lopulta esiin kontrolloimattoman puolen.

Raw [1]
Raw [2]

Elokuvassa Justine on 16-vuotias lahjakas oppilas, joka seuraa perheensä uraa aloittamalla opinnot eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Opiskelijoiden maailma osoittautuu rappeutuneeksi ja moraaliltaan omituiseksi kasvissyöjäksi julistautuvan Justinen näkökulmasta. Kun hänet pakotetaan syömään lihaa vastoin tahtoaan, hänen himonsa heittäytyvät täysin valloilleen.

De Saden lisäksi Ducornaun elokuva on velkaa David Cronenbergin ruumiskauhulle ja tavoille käyttää ällöttävyyksiä ruumiin politiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Tämä käytännössä ilmenee elokuvassa erilaisina voimakkaina visuaalisina ärsykkeinä, visvan ja veren roiskeena.

Raw [3]
Raw [4]

Tuskin lienee sattumaa, että Justine pakotetaan elokuvassa juuri eläinklinikan maailmaan, jossa ihminen asettuu eläimen vastakohdaksi. Ihminen on rationaalinen ja ruokakunnassa ylempi olio. Eläin taas on opiskelijoiden näkökulmasta eläin. Raw'ssa tämä perusasetelma haastetaan. Ducornau flirttailee ajatuksella ihmisen hallitsemattomasta puolesta ja siitä että myös ihmisen rationaalisuus voi pettää.

Justine menettää kontrollin trauman vuoksi. Hänet pakotetaan syömään koulun kastajaisriiteissä eläimen sisäelimiä. Hänet kastetaan myös samasta syystä eläinten vereen. Tämä saa nuoren lääkäriopiskelijan järkkymään.

Raw [5]
Raw [6]

Eräs avain elokuvan ymmärtämiseen voi tulla elokuvassa käytävästä keskustelusta ja pallottelusta siitä, onko ihmisen ja eläimen hyväksikäyttö eettisesti samanlainen kysymys. Elokuva ehdottaa, että konkreettinen ja symbolinen pahoinpitely voivat olla yhtä traumaattisia kohdehenkilöilleen. Elokuvassa opiskelijoiden tulikaste räjäyttää hyvään uskovassa nuoressa opiskelijalupauksessa trauman.

Ducornaun ajatusleikki herättää kysymyksiä. Ihminen rakentaa itsestään seksuaalista, moraalista, psyykkistä ja fyysistä kokonaisuutta tukahduttamalla ja kontrolloimalla eläimellistä puoltaan. Mutta onko tämä välttämättä negatiivinen asia? Onko Ducornaun provokaatio verrattavissa De Saden kristillisen moraalin kyseenalaistamiseen, joka kieltää ihmistä toteuttamasta raadollista luontoaan, eli häikäilemättömyyttä, seksuaalisuutta ja himoa?

Raw [7]
Raw [8]

Raw ei vastaa tähän vaan jää leikkimään voimakkailla kuvilla ja ällöttävyyksillä. Ducournau ei välttämättä ole tehnyt elokuvaansa täysin naama mutrulla. Raw'n metaforissa kaikuu pyrkimys pohtia ihmisyyden ja eläimellisyyden, ihmisen ja eläimen, moraalin ja ruumiin suhdetta. Vaikeampi sanoa osaako elokuva sanoa mitään definitiivistä aiheestaan, mutta ällöttävyyskertoimilla se toimii enemmän kuin hyvin.

****-
© Juho Liukkonen, julkaistu: 17.2.2020
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (3)
 JSPIJL*
  4.0 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
4.00/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (4)
100%
Raw (2016)  Raw (2016)Grave