Jump to content


Photo

Andrzej Zulawski


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 dixi

dixi

    Newbie +

  • Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 52 posts

Posted 12 January 2015 - 12:13

Löytyisiköhän täältä muita miehen teosten ystäviä ja vaikkapa jotain suosituksiakin?
 
Possession oli ensikosketus Zulawskin tuotantoon ja se oli sen verran vaikuttava pätkä, että piti alkaa tsekkaamaan muitakin. Tällä hetkellä katsottuna on myös Szamanka, Na srebrnym globie ja Diabel. Seuraavana vuorossa ehkä La femme publique, vai olisiko joku muu kovempi?
 
Jos noitten katsomieni perusteella voisi jotain yleistyksiä heitellä, niin varmaan kuvaavin sana ohjaustyylille olisi raivoisa. Kuvaus on raivoisaa, leikkaus on raivoisaa ja näyttelijäsuoritukset usein lähes maanisia. Varsinkin hysteeriset naiset tuntuisi olevan Zulawskin juttu :) Tämä tietty tarkoittaa sitä, että katsomiskokemukset voivat olla usein aika raskaita, mutta toisaalta joku mystinen noissa kiehtoo kovastikin.
 
Huomasinpas tässä samalla, että mieheltä on tulossa tänä vuonna viimein uusi leffa, Cosmos. Erittäin hieno homma!
 
Ehkäpä tähän voisi vielä samalla koota vähän listaa näistä katsomistani, jota sitten päivitän (epä)säännöllisesti.
 
 
Possession
 
possession-1981.jpg
 
Vaikuttava leffa. Olen huomannut, että se jakaa katsojat harvinaisen vahvasti kahteen leiriin - joko lähes vihaa tai sitten diggailee kovasti, kuten minä.
 
Aika kuvaavaa on, että aikoinaan leffa sai sekä parhaan naispääosan palkinnon Cannesissa että oli brittien Video Nasty -sensuurilistan kärkisijalla :)
 
Olennaista on katsoa tästä oikea, alkuperäinen eurooppalainen/ohjaajan versio, sillä jenkkiversiota lyhennettiin n. 40 minuuttia ja sen rakenne raiskattiin täysin ja siitä yritettiin tehdä normaali kauhuelokuva :) Jenkkiversio ei siis missään nimessä ole se normaali versio, vaan täysin raiskattu raakile.
 
 
Tuli vastaan Leffatykki-sivuston arvio, joten pistetääs sieltä pari osuvaa (vaikkakin vähän liioittelevaa) lainausta vielä:

Harvoin tulee vastaan niin täydellisen häiriintynyttä elokuvaa kuin ohjaaja Andrzej Zulawskin Possession. Se repii katsojan keskelle normaalin perhe-elämän painajaista eikä päästä irti loppumisensakaan jälkeen.
 
...
 
Ja kun puhutaan ahdistuksesta, tuottaa Possession todellakin sitä kotikatsomoon asti. Allekirjoittanut väittääkin, ettei ole ikinä nähnyt missään elokuvassa mitään niin ahdistavaa ja kovia pelkotiloja aiheuttavaa kuin Possessionin ensimmäiset 45 minuuttia. Ne koostuvat pitkälti päähenkilöparin käymistä keskusteluista, jotka räjähtävät lähes aina Bergmanin elokuvien kulminaatiokohtausten tyylisiksi tuskantäytteisiksi tunteenpurkauksiksi. Erityisesti Adjani loistaa näissä kohtauksissa ja hänen itkuntäytteiset raivonpuuskansa kertovat todellisesta tuskasta. Ja mitä tulee kovaääniseen näyttelyyn, voittaa hän esimerkiksi monien suosikkihuutaja Al Pacinon mennen tullen. Adjani täydentää dialogiaan hyperventiloivilla eleillään, jotka saavat katsojankin sellaisen ahdistuksen partaalle, ettei poispääsyä yksinkertaisesti ole. On vaikea uskoa, että joku pystyy näin aidonoloiseen roolisuoritukseen ja katsoja miettiikin helposti Adjanin olleen oikeasti kuvausten aikana henkisen tuhon partaalla. Mietteitä tukevat myös ohjaaja Zulawskin sanat, joiden mukaan Adjani olisi yrittänyt elokuvan nähtyään itsemurhaa, koska hän ei enää halunnut palata takaisin kuvausten aikana kokemaansa. Väitteille ei ole kuitenkaan saatu ikinä täydellistä varmuutta, joten katsojan pohdittavaksi jää, onko kyseessä pelkkä ohjaajan mainoskikka.
 
...
 
Aivan lopussa Possession muuttaa jälleen tyyliään ja lähimmäksi vertailukohteeksi voitaisiin ottaa vaikkapa David Lynchin elokuvat.

 

 

 
 
 
 
 
Na srebrnym globie
 
na_srebrnym_globie-eyehands.jpg
 
Kyseessä on siis scifi-kirjasarjaan perustuva puolalainen, erittäin kunnianhimoinen pätkä, jonka tekeminen loppui aikoinaan kuin seinään 10 vuodeksi, kun Puolan kulttuuriministeriö päätti keskeyttää koko tuotannon ja tuhosi lavasteet ja puvustukset elokuvan arveluttavan sisällön takia, perus :)
 
Filmiryhmä sai kuitenkin otettua matskun turvaan, vaikkakin kuvattuna oli vain about 75 prosenttia käsikirjoituksesta. Näin ollen lopullinen elokuva on "rikkinäinen", kuten ohjaaja itse kuvailee ja käytännössä siis toiselle planeetalle sijoittuva scifi-eepos keskeytyy aina puuttuvan kohtauksen kohdalla ja tällöin Zulawski lukee kylmästi kässäristä mitä pitäisi tapahtua, samalla kun kuvituksena näkyy tyyliin puolalaisia taviksia rullaportaissa. Pientä statementia siis.
 
Samoin kuin Zulawskin muun tuotannon kohdalla, varauksetta ei voi suositella, sillä kameratyöskentely on jälleen maanista, ihmiset hysteerisiä ja dialogi turhan sekavaa, mutta jotain kiehtovaa tässä(kin) oli. Ei iskenyt samalla tavalla kuin esim. Possession, mutta mielenkiintoinen tosiaan silti.


#2 Dr. Sartorius

Dr. Sartorius

    Newbie

  • Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 15 posts

Posted 26 January 2015 - 12:49

Piti ihan pitkästä aikaa kirjautua sisään, kun aihe tuli vastaan. Possession itselle kyllä ehdotonta alltime top 10 -kamaa. Ne raivoisat ja hätääntyneet ilmeet jäävät kummittelemaan jokaisen katselukerran jälkeen pitkäksi aikaa mieleen. Erittäin intensiivistä meininkiä, johon on helppo samaistua jos on taipumusta myrskyisiin ihmissuhteisiin. Pitääkin laittaa uusintakierrokselle lähiaikoina.

 

Joku aika sitten tuli katsottua myös Trzecia czesc nocy aka Third part of the night. Possession takaraivossa ei tehnyt ihan niin suurta vaikutusta, mutta tämäkin oli kyllä naulitseva ja hämyinen pätkä. Inhottava ja unenomainen kuvaus toisen maailmansodan kauhuista. Suositukset helppo antaa tällekin.

 

YmKgqVf.jpg

 



#3 seagull

seagull

    Member +

  • Elitisti-toimittaja
  • PipPip
  • 400 posts

Posted 26 January 2015 - 13:29

RAIVOISA OHJAAJA. RRRRAAAIVVOIISSA. RAIJUUSTO VOISSA. TAKARIVO VOISSA. MAANINEN JUUSTO RAIVOISISSA PÄISSÄ. PÄISSÄÄN HÄTÄÄNTYNYT. TUHOSSA RAIVO KENTIES VOIMAANINEN. ELÄMÄN RAIVO TAITEESSA. OHJAAJAN VOINEN JUUSTO RAIVOISAN ESINAHAN ALLA.

 

Anteeksi.



#4 D-X

D-X

    Member

  • Foorumikäyttäjä
  • PipPip
  • 251 posts

Posted 13 April 2015 - 20:19

tumblr_laxk8ekzWc1qavk2zo1_500.png

 

29. Possession (1981) *****

No huhhuh... olipahan katselukokemus. Tämän leffan kohdalla mielipiteet tuntuvat jakautuvan kahtia, mutta mulle osui ja upposi täysillä. Tässä lienee ehkä mielenkiintoisin sekä samalla riipaisevin ja hyytävin parisuhteen vaikeuksista kertova leffa. Possessionissa on useita järisyttävän vaikuttavia ja kovia kohtauksia joita ei voi kuin katsoa henkeä pidätellen. Isabelle Adjani on tämän elokuvan ehdoton tähti vetämällä uskomattoman roolisuorituksen, esim. se metrotunnelikohtaus... aivan henkeäsalpaavaa kuvausta sekä näyttelyä. Tässä leffassa on sitä jotain mikä jää mieleen vielä kun lopputekstit rullaavat, erittäin kiehtova tapaus. Täytyypä ottaa lähiaikoina lisää Zulawskin tuotantoa käsittelyyn, jos muun tuotannon taso ja tyyli on lähelläkään tätä.

 

Vielä kerran, Isabelle Adjani:

https://www.youtube.com/watch?v=Psr9fMvkwRk


Edited by D-X, 13 April 2015 - 20:20.


#5 Kakihara

Kakihara

    Newbie

  • Foorumikäyttäjä
  • Pip
  • 24 posts

Posted 21 December 2016 - 16:28

Possession on yksi suosikkiparisuhde-elokuvistani. Zulawskin Cosmos (2015) ei iskeny yhtään. Se alkaa kuin parodiana ranskalaisista elokuvista. Kaikki on niin överiranskalaista. Muutenkin pyrin välttelemään ranskalaisia elokuvia, koska niissä on yleensä hirveän hienostelevaa tekotaiteellisuutta. Cosmoksessa, kaikki hahmot puhuvat omia juttujaan, eikä toisilleen. Dialogi on välillä hienoa mutta sitten alkaa se painajaismainen ranskalainen runoilu joka vaan jatkuu ja jatkuu. Hirveetä höpötystä, josta joku ranskaa ymmärtävä keskiajalle jämähtänyt emo saattaisi innostua. Teknisesti kuitenkin erinomaista jälkeä.


Edited by Kakihara, 21 December 2016 - 16:28.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users