Jump to content


Photo

Kavi kuopio syyssarja 2017 Kino Kuvakukko


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 dodo

dodo

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,194 posts

Posted 30 August 2017 - 15:12

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin syyssarja 2017 Kuopio Kino Kuvakukko:

9.10. Joel Coen:
BIG LEBOWSKI
(The Big Lebowski), USA/GB 1998 • Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, Philip Seymour Hoffman • tuottaja Ethan Coen • kuvaus Roger Deakins • musiikki Carter Burwell • suom. tekstit/svensk text • K16 • 116 min

16.10. William Cameron Menzies:
AVARUUDEN PIRUT
(Invaders from Mars/Rymdens djävlar), USA 1953 • Helena Carter, Arthur Franz, Leif Erickson • suom. tekstit/svensk text • K16 • 82 min

23.10. Henri Verneuil:
PELKO KAUPUNGIN YLLÄ
(Peur sur la ville/En stad i skräck), Ranska/Italia 1975 • suom. tekstit/svensk text • K16 • 121 min

30.10. Abel Ferrara:
PAHA POLIISI
(Bad Lieutenant), USA 1992 • Harvey Keitel, Victor Argo, Paul Calderon • suom. tekstit/svensk text • K18 • 97 min

13.11. Gordon Parks Jr.:
SUPERFLY – ALAMAAILMAN KUNINGAS
(Superfly/Superfly – undervärldens kung), USA 1972 • Ron O´Neal, Carl Lee, Sheila Frazier • suom. tekstit/svensk text • K16 • 98 min

20.11. David Cronenberg:
CRASH
Kanada 1996 • James Spader, Holly Hunter, Elias Koteas • suom. tekstit/svensk text • K16 • 98 min

27.11. Rémy Belvaux André Bondel:
MAN BITES DOG – AMMATTI: TAPPAJA
(C´est arrivé près de chez nous), Belgia 1992 • Benoȋt Poelvoorde, Jacqueline Poelvoorde Pappaert • suom. tekstit/svensk text • K18 • 96 min

4.12. David Lynch:
BLUE VELVET – JA SINISEMPI OLI YÖ
(Blue Velvet – och blåare var natten), USA 1986 • Kyle MacLachlan , Isabella Rossellini, Dennis Hopper, Laura Dern • K18 • 121 min

http://www.kuvakukko...isto/index.html


Edited by dodo, 30 August 2017 - 16:54.

retro-pop-art-confusion (retro-pop-art.blogspot.com)

#2 Disco Studd

Disco Studd

    Über Member +

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,501 posts

Posted 30 August 2017 - 22:02

Hei huhhuh, oikeesti.


Emme halua vain katsoa tiettyjä elokuvia (35 mm -filmiltä) vaan kokemukseen kuuluu teatteriin tuleminen epätavallisia, epätodennäköisiä elokuvia varten. Ehkei maailman idealistisinta kulttuurihulluutta, mutta silti haastavampaa ja toisella tavalla tarinaksi ja muistoiksi muotoutuvaa kuin kotona klikkailuun perustuva elokuvan kuluttaminen.


#3 dodo

dodo

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,194 posts

Posted 31 August 2017 - 17:41

Tarkoitus olisi saada katsomoon myös nuorempaa katsojaa. Pahimmassa tapauksessa me pelotetaan meidän vakioyleisö tällä sarjalla eikä saada uutta verta...


retro-pop-art-confusion (retro-pop-art.blogspot.com)

#4 dodo

dodo

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,194 posts

Posted 09 October 2017 - 08:38

Kuvakukossa tänään 9.10. klo 18:00 Joel Coen:

BIG LEBOWSKI

(The Big Lebowski), USA/GB 1998 • Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, Philip Seymour Hoffman • tuottaja Ethan Coen • kuvaus Roger Deakins • musiikki Carter Burwell • suom. tekstit/svensk text • K16 • 116 min

 

Coenin veljesten The Big Lebowski on lyhyesti ilmaistuna kaksituntinen trippi arkitodellisuuden tuolle puolelle. Hersyvän letkeä ja nokkela tarina elämäntapana keilailua ja oluenjuontia pitävistä miehistä, jotka joutuvat keskelle surrealistista kidnappausdraamaa. Työnteko ei niinkään tätä joukkiota kiinnosta, enemmänkin erilaiset päihteet ja kauniit naiset.

 

Herkullisten karikatyyrien elokuvasta löytyy niin John Goodmanin esittämä katkera, juutalaiseksi kääntynyt Vietnam-veteraani, John Turturron Jesus Quitanaksi esittäytyvä ex-pedofiili, Steve Buscemin keilaradan hissukka, Peter Stormaren nihilistinen pornotähti sekä itse elokuvan keskushenkilö, aamutakissa vaeltava entinen aktivisti "The Dude" Lebowski (Jeff Bridges). Värikkään henkilögallerian kieroutuneita toimia siivittää eteenpäin omaleimaisuudessaan tehokas soundtrack.

 

Tyylillisesti Big Lebowski asettuu Coenin veljesten filmografiassa Arizona Babyn (1988) ja Fargon (1996) välimaastoon, sillä elokuva siittää yhteen irrottelevan, mustanpuhuvan huumorin ja peräkylän punaniskojen sarkastisen kuvauksen. Omaperäisen kiinnostavasti Coenit yhdistävät myös arjen magiikan ja absurdein kääntein etenevän fantasian. Polveilevat tarinansäikeet saattavat olla samanaikaisesti groteskin hauskoja ja sympaattisen liikuttavia. Komedia syntyy oivaltavasta, vahvoin kirosanoin höystetystä dialogista.

 

Teatterilevityksessä Big Lebowski ei menestynyt, mutta sai silti välittömästi innokkaan ihailijajoukon taakseen. 2000-luvun aikana elokuvan kulttimaine on noussut huomattaviin mittoihin, ja monet nostavat elokuvan peräti "Internet-aikakauden ensimmäiseksi kulttielokuvaksi". Jotakin innokkaiden fanien entusiasmista kertonee se, että Yhdysvalloissa on järjestetty vuosittaista Lebowski Fest -kansanjuhlaa jo vuodesta 2002 alkaen. – Otto Suuronen 10.6.2008


retro-pop-art-confusion (retro-pop-art.blogspot.com)

#5 dodo

dodo

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,194 posts

Posted 16 October 2017 - 15:20

Tänään klo 18:00  William Cameron Menziesin AVARUUDEN PIRUT (Invaders from Mars)

 

https://www.youtube....h?v=EJMgz6ZG-2w


retro-pop-art-confusion (retro-pop-art.blogspot.com)

#6 dodo

dodo

    Full Member

  • Elitisti
  • PipPipPip
  • 1,194 posts

Posted 22 October 2017 - 08:45

Kino Kuvakukossa huomenna Ma  23.10. klo 18 Henri Verneuil: PELKO KAUPUNGIN YLLÄ
(Peur sur la ville/En stad i skräck), Ranska/Italia 1975 • suom. tekstit/svensk text • K16 • 121 min
 
Jean-Paul Belmondo oli ranskalaisen uuden aallon antisankari aina rosoista ulkonäköä myöten. Hänen hahmonsa muodostui oman sukupolven kapinan ja sopeutumattomuuden symboliksi ennen kaikkea kotimaassaan Ranskassa, jossa belmondolaista elämäntapaa jäljiteltiin pukeutumisessa ja käyttäytymisessä ilmeistä alkaen. Belmondo siirtyi jo 1960-luvun puolivälissä kaupallisten filmien tähdeksi. Hän jatkoi kuitenkin esiintymistä harvakseen Louis Mallen, Francois Truffaut’n ja Claude Chabrolin elokuvissa. Lopullisen pesäeron ns. intellektuaaliseen elokuvaan Belmondo teki Alain Resnaisin Stavinskyn (1974) jälkeen. Seuraava työ oli poliisielokuva Pelko kaupungin yllä.
 
Belmondo oli osoittanut viehtymystä vauhdikkaisiin seikkailuelokuviin, joissa on vahvaa fysiikkaa ja rohkeutta vaativia vaarallisia temppuja jo Philippe de Brocan ohjaamissa filmeissä 1960-luvulla (Seikkailija Cartouche, Mies Riosta, Kiinalaisia seikkailuja Kiinassa). Hän ei suostunut käyttämään sijaisnäyttelijöitä vaarallisimmissakaan kohtauksissa. Pelko kaupungin yllä tarjosi näyttelijälle tilaisuuden osoittaa taitonsa tällä alueella.
 
Ohjaaja Henri Verneuil (1920-2002) oli ranskalaisista ohjaajista amerikkalaisimman maineessa. Hän teki mielellään töitä saman näyttelijän kanssa. Ennen Belmondoa Verneuil oli ohjannut 1950-luvulla Fernandelia ja sen jälkeen Jean Gabinia. Belmondon kanssa Verneuil teki peräti kahdeksan elokuvaa.
 
Pelko kaupungin yllä kertoo ammattiinsa uponneesta poliisista, joka ajaa takaa naismurhaajaa. Mies lähettää jokaisen murhan jälkeen pienen palasen valokuvastaan poliisille. Verneuil käyttää aitoja kuvauspaikkoja mielikuvituksekkaasti hyväksi, mutta elokuvan painopiste on Belmondon akrobaattisessa suorituksessa hänen tavoitellessaan tappajaa milloin kiiveten pitkin seiniä, juosten katoilla ja kaduilla ja täyteen pakatussa metrossa. Viriili roolityö 42-vuotiaalta näyttelijältä.
 
 
– Pentti Kejosen (Kaleva 23.8.1995) mukaan Antti Suonio 23.3.2011
 
 
Pääsyliput 5 €/näytös tai kausikortti 24€ (sis. kaikki sarjan elokuvat). Kavin sarjan liput VAIN KÄTEISELLÄ. Kassa avataan puoli tuntia ennen näytöksen alkua. KAVI ei vastaa kadonneista kausikorteista. Oikeus ohjelmamuutoksiin pidätetään. 
 
 
 
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=gbUKSsUX-5Q

retro-pop-art-confusion (retro-pop-art.blogspot.com)

#7 Disco Studd

Disco Studd

    Über Member +

  • Elitisti
  • PipPipPipPipPip
  • 3,501 posts

Posted 22 October 2017 - 15:12

Avaruuden pirut jäi näkemättä kun olin samaan aikaan avekkina Tuntemattoman sotilaan kutsarissa, mutta tätä en jätä väliin.


Emme halua vain katsoa tiettyjä elokuvia (35 mm -filmiltä) vaan kokemukseen kuuluu teatteriin tuleminen epätavallisia, epätodennäköisiä elokuvia varten. Ehkei maailman idealistisinta kulttuurihulluutta, mutta silti haastavampaa ja toisella tavalla tarinaksi ja muistoiksi muotoutuvaa kuin kotona klikkailuun perustuva elokuvan kuluttaminen.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users