Baldi: Carambola aka. Carambolan veljekset ***(**)
Colizzi: Dio perdona... Io no! aka. God forgives...I Don`t aka. Luoja armahtaa - minä en ****(*)
Palasin sinne mistä kaikki henkilökohtaisesti alkoi. Oli vuosi 1982 ja peruskoulu alkoi. Minun onnekseni parhaaksi kaveriksi tuli Jari Lahti, jonka kotoa löytyi Betat ja roppakaupalla laatuelokuvia. Hänen isä oli Saudeissa töissä ja kotona käydessään toi aina arabianteksteillä varustettuja nauhoja. Oli Sabatat, Dollari trilogia, Keikkakuski, Raivopäät ja vaikka mitä. Muistini mukaan ensimmäinen elokuva mikä yhdessä katsottiin oli Carambola. Olihan se ekaluokkalaiselle aivan mieletön kokemus. Köydenvetoa, biljardia, rutkasti tappeluita ja ennen kaikkea se dojolla käyty tappelukohtaus, koska ei silloin vielä tiedetty mitään karatesta eikä muista itämaisista lajeista sekä Vince Temperan Milk Serenade & You can fly kappaleet iskivät silloin ja kolisevat edelleen 38 vuotta myöhemmin. Harmi, että Carambolasta ei taida löytyä mitään virallista DVD/Blu ray julkaisua, joten edelleen paras vaihtoehto on sateenkaari Nordic. Tosin siitäkin joutunee maksamaan kolminumeroisen summan, jos mieli hyllyynsä saada.
Luoja armahtaa - minä en oli sitten ensimmäinen kotona katsottu VHS ja elettiin syksyä 1983. Silloin peruskoneiden hinnat pyörivät siinä 4000mk tietämillä mikä oli työläisperheessä helkutin iso raha. Kaikilla kodinkoneliikkeillä hinnat olivat varmaankin aikalailla samoja, joten asiakkaista kilpailtiin enemmänkin kylkiäisten määrässä. Kaikilla liikkeillä oli laajat vuokrakasettivalikoimat ja jos laitteen hinnasta ei saanut tingityksi oli aika keskustella ilmaisista vuokrauksista eli kylkiäisistä. Ei silloin kenelläkään ollut aikaa vuokrailla arkipäivinä, joten vuokraukset jäivät yleensä lauantaille. Ja koska kaupat olivat sunnuntaisin kiinni niin vuokrat oli tehtävä viikonlopuksi ja hinnat olivat yleensä 30-50mk välillä ja jos oli tinkinyt kymmenenkin kylkiäistä, olihan tämäkin jo merkittävä raha.

Eilen korkkasin tämän uuden Blu ray julkaisun ja oli vielä pieni pelko perseen alla siitä millainen laatu tässä on, koska kyseisen elokuvan kohdalla aikaisemmissa julkaisuissa on saanut pettyä niin monta kertaa. Vihdoinkin Perfecto! :clap:
Ainoastaan laitoin merkille Bud Spencerin äänen kohdalla. Se jotenkin kuulosti erilaiselta, kuin normaalista tai ainakin miesten tuoreimmissa elokuvissa.