Kumpi on oikeassa, katsoja vai kriitikko?
<{POST_SNAPBACK}>
Luinpa nuo kaikki.
IS-toimitus(1): Riitikot pysyköön lestissään, ei jaksa kiinnostaa heidän mielipiteet. Katsonn leffa sitten kotona tai eloteatterissa, itse päätän joko katson tai painan nuppia tai poistun eloteatterista, näin se menee!
Z hän elää (1.10.2005 12:27)
IS-toimitus(1): Kerrankin olen toimittajien kanssa samaa mieltä,sillä totuushan on juuri tämä ja paras esimerkki on Speden elokuvat,jotka panee kriitikot sille tasolle mille he kuuluvatkin eli lasten kastiin.
Elokuva ei ole taidetta vaan viihdettä,joka haluaa taidetta menköön teatteriin väistelemään skeidan paloja.
Isoisä (1.10.2005 16:55)
- koska kriitikot paljastavat aina juonen:
neliapila(76): Katson usein tosiasioihin perustuvia filmejä, joten minua tuo ei haittaisi. Toisaalta kannattaa katsoa sen verran hyviä elokuvia, ettei niistä juoni heti selviä.
Hiiva (2.10.2005 09:18)
Hiiva(100): Mistä sinä voit tietää että kovin harva tv:n katsoja on kriittinen ohjelmien suhteen. TV:n katsoja EI TEE näitä tosi-tv + muita idiootti ohjelmia! Eiköhän kaikki toivo että telkkarista tulisi laadukkaita leffoja/sarjoja ja dokumentteja.
TV-Friikki (2.10.2005 16:22)
Ars longa(64): Taideteos ei vanhene. Siinä on juuri se ero.
Tatin elokuvat eivät ole taideteoksia. Niitä on vain ''hienoa''
kehua. Oikeasti niissä näytteleminen on kömpelöa, replikointi
samoin, kuvalaatu ja ääni taknisesti huono. Kuvat leikkaavat
päitä näyttelijöiltä poikki. Juostenkusten tehtyjä - ei taidetta.
Kriitikkokriitikko (2.10.2005 18:12)
IS-toimitus(1): Miksi näitä kriitikkojen arvosteluita yleensä julkaistaan? Elokuvasta riittää lyhyt kuvaus aiheesta, juonesta, näyttelijöistä jne. puolueettomasti kirjoitettuna. Sen perusteella päätän, kiinnostaako mahdollisesti ko. hengentuote minua vai ei. Kenenkään kriitikon mielipide asiasta ei kiinnosta vähäisessäkään määrin, päätän nähtyäni ihan itse, pidinkö filmistä vai en.
Näin on (3.10.2005 08:55)
IS-toimitus(1): Totuus on jossain välimaastossa. Suurimmat katsojaluvut saaneet elokuvat eivät yleensä pure ainakaan meikäläiseen, mutta eivät myöskään kriitikkojen ylistämät.
Eilen yritin katsoa kreikan kultturellilta valtionkanavalta Bergmanin 'Persona'-leffaa, mutta oli kertakaikkisen tylsä ja typerä tekele mielestäni. Niin kuin kaikki samaisen tyypin *taideteokset*, raivostuttavaa katselijan aliarvioimista. Sanokoot kriitikot mitä hyvänsä. Toinen kriitikkojen ylistämä, Kaurismäki, ei kolahda myöskään. Se 'eleetön' alinäytteleminen on kertakaikkiaan masentavaa.
Luulisin, että kriitikon työ on olla eri mieltä valtaväestön kanssa. Olisiko yhtään hyvin menestynyttä elokuvaa, jota kriitikot olisivat ylistäneet.
NiCki Kreikasta:@ (3.10.2005 09:18)
Retikan Jussi(141): Huomaatko ,mitä yhteistä mainitsemillasi filmeillä on. Kaikissa on aikansa parhaita näyttelijöitä pääosissa. Mielestäni yksi tärkeistä valintakriteereistäni onkin juuri hyvät näyttelijät. He eivät yleensä suostu menemään huonoihin filmeihin ja jos erehtyvätkin, pystyvät hyvällä esiintymisellään tekemään huonostakin siedettävän.
Vaari (3.10.2005 20:56)
IS-toimitus(1): Tämänkin asian suhteen pätee Marx-veljesten piipputesti: Esine haisee tupakalta, siitä tulee joskus savua ja se näyttää aivan piipulta. Älä anna tämän hämätä. Se on piippu!
Jos ihminen katsoo työkseen elokuvia, on opiskellut elokuvaa ja tuntee alan läpikotaisin, hän voi silti ymmärtää elokuvista yhtä ja toista.
Kotikylässäni eleli ennen kaksi veljestä, Matti ja Pekka. Matilla oli mielenterveydellisiä ongelmia, joihin hän sai ajoittain sairaalahoitoa - asia, jonka kaikki luonnollisesti tiesivät. Pekka taas oli tavallinen maanviljelijä, jossa ei ollut mitään erikoista. Syvällisintä, mitä siellä osattiin sanoa oli, että se Pekka on hullumpi kuin Matti.
Seppo syntymästään (6.10.2005 14:17)